Gå til innhold

Er det virkelig vanlig å skifte ut mobiltelefonen annethvert år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nettopp at gjennomsnitts-nordmannen bytter ut telefonen annethvert år.  Er det virkelig mulig?  Selv fikk jeg min første mobil i 1997, og har totalt hatt 4 telefoner. Min første smarttelefon fikk jeg for ganske nøyaktig syv år siden, og den bruker jeg enda 😱  Vær så snill å fortell meg at det er flere enn meg som "bruker opp" ting før de kjøper noe nytt.

Anonymkode: 49d6f...a26

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skifter ikke ut før

1; batteriet tar kvelden

2; bruker iPhone, å de takler til slutt ikke alle de nyeste oppdateringene og blir treige og jævlige 

3; den blir ødelagt (noe som har skjedd meg en eneste gang). 

Ser ikke vitsen med å bytte telefoner i hytt og pine. 

Anonymkode: 098f6...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Batteriene kan godt være brukt opp i en to år gammel telefon da. 

Har min til batteriet takker for deg og det ikke lenger holder å lade en gang i døgnet. Er jo ikke mulig å bare skifte batteri, hadde det gått ann hadde jeg hatt telefonen langt lenger  

Anonymkode: 35d2a...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp ny telefon, den første på 6 år, fordi den begynte å bli for treg og "hang" nærmest uansett hva jeg foretok meg, selv det å ringe noen tok hundre år å få gjort, siden hele telefonen hang som sirup.

Fjortenåringen min er på sin tredje eller fjerde iPhone (jeg har mistet tellingen, jeg har kjøpt en, hun har arvet 1 eller to fra faren sin, og foreldrene mine har kjøpt en), og ikke minst så har hun knust skjermen og mått bytte denne minst 6 ganger tror jeg......

Så med slike ytterpunkter så kan det kanskje hende at gjennomsnittet utligner seg til annenhvert år.......

Anonymkode: f8789...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste nettopp at gjennomsnitts-nordmannen bytter ut telefonen annethvert år.  Er det virkelig mulig?  Selv fikk jeg min første mobil i 1997, og har totalt hatt 4 telefoner. Min første smarttelefon fikk jeg for ganske nøyaktig syv år siden, og den bruker jeg enda 😱  Vær så snill å fortell meg at det er flere enn meg som "bruker opp" ting før de kjøper noe nytt.

Hyppigheten på nruk avgjør hvor lenge et produkt varer sammen med flaks/uflaks med hensyn til produktkvaliteten. 

Her byttes mobilen når vi føler for det. Noen byttes etter mange år andre etter et drøyt år. Vi må ha flere mobiler samtidig.

Anonymkode: 9ea60...bce

AnonymBruker
Skrevet

Får ny annenhver år gjennom jobben. Og da er den virkelig utslitt og treg. 

Ofte må jeg bytte en ekstra gang i løpet av toårsperioden også, da jeg mister den i bakken, drukner den i badekaret, knuser skjerm, etc.

Så hvis jeg skal gjette har jeg ny telefon i snitt en gang i året. 

Anonymkode: 43bda...b85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også ny annethver år fra jobben. Batteriet begynner å skrante etter1,5 år synes jeg.

Anonymkode: a571a...abe

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skifter ikke ut før

1; batteriet tar kvelden

2; bruker iPhone, å de takler til slutt ikke alle de nyeste oppdateringene og blir treige og jævlige 

3; den blir ødelagt (noe som har skjedd meg en eneste gang). 

Ser ikke vitsen med å bytte telefoner i hytt og pine. 

Samme her, og min erfaring er at tlf blir treg og batteriet dårlig etter 1,5-2 år :( 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også ny annethver år fra jobben. Batteriet begynner å skrante etter1,5 år synes jeg.

Anonymkode: a571a...abe

Jeg ser jo at det blir litt annerledes med en telefon som brukes i forbindelse med jobb, forståelig at de må byttes oftere.  :) 

Skrevet

Bytter vanligvis når den begynner å bli så treg at jeg blir direkte sur, eller at batteriet er kaputt. Vanligvis er det det første som skjer. Unntaket er siste iPhone 7 som jeg kjøpte fordi jeg hadde lyst på. Min gamle 5s kunne sikkert klart seg et år eller to til. Sikler litt på iPhone 10 nå, men 7'ern er fremdeles så sprek at det blir ikke aktuelt. Får støtte gjennom jobben til mobilkjøp hvert 3. år. 

Skrevet (endret)

Mange gjør det. Synes det er noe tull. Mine har i snitt holdt fem år. Min nåværende er fra 2014 og holder nok fint dette året også. Batteriet på denne (en Sony) føles ikke mye brukt.  Forrige telefon var en iPhone og den hadde store problemer med batteriet mot slutten. Ikke sikker på hva jeg velger neste gang (føler man blir litt mer spionert på med Googlesystemer, samtidig er Apple i overkant dyrt).

Endret av skrue
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ny når det har gått et par år siden sist IOS-oppdatering. Orker ikke å ha en mobil der jeg ikke har mulighet til å laste ned appene jeg ønsker meg eller trenger, men som regel trenger jeg kun å bytte mobil hvert 5-7 år 

Anonymkode: 9bb7b...eeb

Skrevet

Det er da null problem å bytte batteri. Min 2,5 år gamle iPhone SE begynte å få litt dårlig batteri etterhvert i høst, jeg leverte den på Eplehuset som byttet batteriet til en kostnad av 349,-. Nå er den som ny. Satser på at den holder 2,5 år til, så får jeg vurdere hva jeg gjør med batteriet da. Min forrige iPhone 5C ble 4,5 år gammel før jeg byttet den ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en Sony på 4. året og den fungerer helt fint, holder nok neste år også. Har en iphone 5s i reserve som er etter mamma. skjermen begynte å skurre, men den funker igjen nå. 
Har også en iphone 4 men den er kjempe treig. 
Jeg har sett på ny, men jeg vet ikke om det er vits enda. tenkte å vente til en evt. black friday før jeg kjøper ny.. Huawei p20 lite var ute for 1800 den dagen, og det er jo nesten ingenting. iphone 6s er også billig og det er litt vanskelig å velge.

Anonymkode: 3819d...9b8

• Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk klarer å knuse skjermen på mobilen jeg :blink: men nå er jeg kanskje rar siden jeg har skjermbeskytter og deksel på mobilen min. Jeg bruker generelt mobilene til de blir slitt, eller trege. Fra noe før 2000 og til nå har jeg hatt 7 mobiler inkludert min nåværende Fon7+. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg benytter fremdeles en gammel Sony Ericcson som jeg har brukt i 10+ år nå. Husker faktisk ikke nøyaktig hvor lenge jeg har hatt den. Men det er iallefall veldig lenge. 

Men dette er kanskje ikke "normalt" å gjøre i dagens materialistiske forbruker-samfunn...            

Anonymkode: 5b366...712

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2019 den 10.58, Absurdah skrev:

Samme her, og min erfaring er at tlf blir treg og batteriet dårlig etter 1,5-2 år :( 

Min iPhone er 2 år nå, har ingen vesentlige problemer med batteriet enda :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen skal jo ha det nyeste hele tiden. Andre har yrker hvor mobilen er utsatt for harde påkjenninger som slag, kulde, støv etc. Og noen er bare uforsiktige. 

Anonymkode: 50f36...e07

Skrevet

Jeg har mine telefoner i flere år enn bare ett eller to. De seneste årene har jeg hatt iphone, og dessverre har ikke batteriet på disse så voldsomt mange års holdbarhet. Men jeg tror det var 3-4 år jeg hadde min siste tlf. Da var batteriet begynt å bli ganske dårlig, så jeg kjøpte meg en ny iphone i bursdagsgave til meg selv i fjor.

AnonymBruker
Skrevet

Bytter hvert år. Før iPhone kom så byttet jeg nok mer uregelmessig, men de siste 11 årene har jeg byttet til den nyeste iPhone hvert eneste år. Kun fordi jeg har lyst på det ferskeste.

Anonymkode: bb5f2...bc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...