Arwen Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Vi må begynne å spise mye mer fisk, men jeg er veldig lite kreativ på fiskefronten så trenger litt starthjelp. Har noen noen idiotsikre oppskrifter å dele med meg?
glaciera Skrevet 3. april 2005 #2 Skrevet 3. april 2005 Laks på saltseng: Bre et lag grovt havsalt i en ildfast form. Det kan ikke være fint, medium eller flaksalt, det må være grovt. Ta en laksefilet, ca 200g pr. person, med skinn, og legg oppå saltsengen med kjøttsiden mot salt og skinnsiden opp. Fisken skal ligge i ett lag, så hvis du har ei hel lakseside må du bruke langpanne. Sett inn i 225 grader varm ovn og stek i 15 min (uansett hvor stor fileten er). Nå er den ferdig stekt, muligens med en bitteliten blank kjerne. Løft fileten forsiktig av saltsengen og får kjøttsiden opp. PLukk av evt saltkorn som har satt seg fast. Server med saus (se under), kanskje poteter, og gjerne en stor, grønn salat. Saus som passer til: 1 beger crème fraîche 1 lite glass rød ishavskaviar 1 liten bunt frisk dill, hakket evt en sprut frisk sitron Rør alle ingrediensene sammen like før servering. Dene sausen er litt dyr - det er kjempegodt å servere fisken med sitronbåter istedenfor, sånn til hverdags.
Gjest espen Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 Bacalao (spansk). Lett å lage, men det tar litt tid. Dette holder til fire personer ifølge min oppskrift, men jeg synes det er så godt at det nok blir tre i praksis. 600 g ferdig utvannet og renset klippfisk. 600 g rå skivete poteter. 1 dl olje (jeg bruker olivenolje) 0.5 kg løk 3 ss tomatpuré 1 boks hermetiske tomater (skinnfrie) 1-2 røde paprika 1/8 ts kajennepepper litt støkavring. Fisken må utvannes i ca 24 timer (se på pakken). Jeg bruker en pakke på 0.5 kg klippfisk. Så skal den gis et oppkok og så må man ta vekk eventuelle bein (bruk pinsett eller fiskebeintang) og skinn om det er noe. Del løk i små terninger og surr i oljen til den er myk og blank. Bland inn tomatpuré. Legg litt smør nederst i en gryte og legg renset fisk, tomater i skiver, paprika i skiver, poteterskiver, løkblanding og kajenne lagvis i gryten. Bør minst være to lag av alle ingredienser. Hell tomatkraften fra boksen på toppen. La dette trekke i 1.5 - 2 timer på svak varme. Smak til med salt og kajenne. Normalt bruker jeg ca 1 ts kajenne, men det er best å smake det til dersom man ikke vet hvor sterk den er. Pass på at retten ikke svir seg. Jeg setter normalt på svakeste varme, men pass som sagt på. Neste gang jeg lager dette skal jeg har litt ferske chilibiter i også. Det tror jeg skal bli bra. Server med litt fersk brød av en eller annen type. Eventuelle rester kan godt fryses.
Gjest piaf Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 Det enkleste og beste etter min smak er egentlig å bake fisk i folie med litt sitronskiver, salt og pepper. 200 grader, ca. 10 min for filet av hvit fisk, ca. 20 for lakseskiver o.l. Så kan du ha de grønnsakene du liker til, eller salat, linser, ris, potet, potetmos (feks. med urter og soltørkede tomater i), ovnsbakte poteter... Eller du kan prøve fisk i form: Legg fersk filet av hvit fisk (lyr, torsk, hyse, sei...) i stykker i en ildfast form, hell over 1-2 dl fløte (eller matfløte), presset sitron, salt, pepper, litt tynt oppskåret squash, finhakket persille og/eller purre/vårløk, finhakket hvitløk, hakkede friske tomater slik at det dekker og reven ost på toppen. Stek ved 225 grader i 25-30 min 20 min. Server med ris. Eller hva med fiskegryte med tomat? Du trenger fersk filet av hvit fisk, løk, hvitløk, stangselleri, paprika, hermetiske tomater, squash, timian, cayenne og litt crème fraîche. Jeg lager gryten i sauteringspanne med lokk. Alle grønnsakene, hvitløken og timian får surre noen minutter i olje først, en skje tomatpuré surrer med et par min. til, hell over en boks hermetiske tomater (til to pers), en knivsodd cayenne og ca. 1 dl vann. Dette koker ca. 8-10 min før jeg har oppi squashskiver, og koker 5 min til. Tilslutt rører jeg inn en spiseskje crème fraîche før jeg har i fiskestykkene som får trekke med under lokk de 4-5 siste min, akkurat til de flaker seg. (Det er faktisk lurt å snu dem etter 1-2 min, så blir de ikke så lett overkokt.) Her passer det også med ris til, evnt. potetmos. Og til helgemat liker jeg denne oppskriften med fennikel og appelsin, der jeg bruker kveiteskiver.
Arkana Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 En av mine favorittoppskrifter er veldig enkel og god (det enkle er som oftest det beste ). Torskefilet pakkes i folie sammen med salt/pepper, strimlet purre, sitronskiver og noen klatter smør. Stek ved 200 grader i 20 minutter. Server med poteter, valgfrie grønnsaker og hjemmelaget aïoli (majones med presset hvitløk) eller helt enkelt smeltet smør.
Annie Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 Godt og enkelt: Lag hvit saus. Ha i sei (helst frossen som du skjærer i terninger. Trenger ikke være små.) Ha i hakket løk, ikke finhakket. Salt og pepper etter smak. La det koke mens potetene kokes.
Gjest espen Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 Bacalao (spansk). Lett å lage, men det tar litt tid. Glemte vist å nevne at strøkavringen skal drysses på hver gang et fullt lag (med fisk, poteter, løk etc) er lagt på.
Bokalven Skrevet 4. april 2005 #9 Skrevet 4. april 2005 www.godfisk.no Der er det så utrolig mye bra Takk! :D
ashera Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 Fiskesuppe (3 pers): Fres 3 selleristenger, 1 løk og 50 g hakket bacon i olivenolje. Tilsett 1 boks tomater, 1,5 dl hvitvin og 3 dl fiskekraft (ekte eller fond/terning). Kvern hvit pepper og smule 1 - 2 ts. merian eller timian over. La putre i 20 minutter. Ha i 300 g oppskåret fisk (jeg bruker torsk, men du kan gjerne blande) og la trekke i 10 minutter. Rett før servering kan du tilsette rensede reker, blåskjekk, krepsehaler eller annet snadder. Bare ikke la skalldyra koke med, de skal bare varmes, ellers blir de seige. I suppa er det godt med hjemmelaget aioli (lager selv av eggeplomme, hvitløk og olje, men har ingen eksakt oppskrift) eller rouillesaus (Kjør 1 skive loff og 1 hakket chili i food processor med 1 dl olivenolje).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå