Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Times New Roman, 12 i skriftstørrelse og halvannen i linjeavstand. Kjeeeedeeeeliiiig. En anakronisme fra skrivemaskintida. Spalter, tekst-bokser, farger. Kansje litt som en nou? Jeg tror at ved riktig bruk av slike virkemidler vil oppgava bli lettere å lese. Det blir lettere å kommunisere til leseren hva man holder på med. Hva tror dere?
glaciera Skrevet 3. april 2005 #2 Skrevet 3. april 2005 Spørs helt hvilket fag det er, hvilken skole, hva slags sensor/er du får. Hvis det er på universitetet ville jeg ikke tatt sjansen på noen festlige sprell hvis jeg var deg. Fullt av humørløse typer der. Bilder og kart kan du nok i mange fag integrere på en god måte, men tekstbokser ville jeg ikke tatt med. Enten må opplysningene dine inn i teksten fordi de er nødvendige for argumentasjonen, eller så utelater du de - fordi de IKKE er nødvendige. Du kan jo slå deg løs med en annen font enn tnr
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 LaTeX Jeg er helt hekta, dokumentene blir seende ut som om de er typesatt av proffer. Og all programvare er gratis.
Gjest Embla s Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 Meg bekjent er det visse formelle krav som skal følges. Jeg er f.eks. nødt til å bruke 1 1/2 i linjeavstand. Når det gjelder skrift, står jeg litt friere. Poenget er jo at det skal være lesevennlig - ikke at det skal se festlig ut (og holder du på med hovedoppgave: Lykke til! Det er no herk til tider )
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 Jeg har ikke lyst til å bruke tid på å lære latex. xml/css og slikt virker litt mer interessant da synes jeg. Meningen med god layout er å få budskapet fram og å gjøre teksten lett tilgjengelig. Rådende norm er _ikke_ god på dette. Jeg tror jeg skal finne ut hvilke absolutte krav som stilles fra skolens side, og prøve ut forskjellige ting innafor de rammene. Broren min leverer veldig snart i Oslo, og han bruker tekstbokser og spalter.
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 Jeg brukte mellom 1-2 uker på å lære nok LaTeX til mine formål (og jeg har ikke engang en ren tekstoppgave, men endel figurer). Det er veldig logisk oppbygd, nesten som html-kode. Men hvis du holder på med et humanistisk fag eller samfunnsfag, der det ikke er mye teknikaliteter, og mest ren tekst, kan det nok virke litt bortkastet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå