Gå til innhold

Lus i barnehagen. Hva gjør jeg?

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Det er noen i barnehagen som har fått lus. Jeg har prøvd å sjekka vesla, men det er ikke så lett. Hvordan ser man om man har lus? Er det lett å se? Har forstått at man skal se etter små gulhvite egg nær hodebunnen, men det er jo ikke lett...Vesla har i tillegg tørr hodebunn med sånn "skorpe" her og der og da blir det enda verre.

Hvor lenge smitter lus? er det sånn at dersom jeg finner ut at hun har lus, kan hun ha smittet andre for flere uker siden?

hjlep meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Lus smitter lenge, men ikke så lett som folk tror.

Det lureste er å kjøpe en lusekam på apoteket, og følge bruksanvisningen på den, da får du 100% svar på om datteren din trenger lusebehandling eller ikke.

Man kan til en viss grad se det med det blotte øyet, lettest ved at du ser små gråsorte klumper en cm eller så fra hodebunnen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Lus smitter lenge, men ikke så lett som folk tror.

Det lureste er å kjøpe en lusekam på apoteket, og følge bruksanvisningen på den, da får du 100% svar på om datteren din trenger lusebehandling eller ikke.

Man kan til en viss grad se det med det blotte øyet, lettest ved at du ser små gråsorte klumper en cm eller så fra hodebunnen.

Lykke til :)

Helt enig med Tex her. Det lureste er å kjøpe en lusekam og sjekke daglig en måneds tid. Sjekk spesielt i hårfestet og bak ørene. Gre nøye gjennom hele håret. Ta litt av gangen og jobb deg igjennom. Tar litt tid, men er verdt det. Har hun levende lus så følger den med lusekammen.

Ser du de klumpene som tex snakker om så har barnet allerede hatt lus en stund. Lusa legger nemlig egg på hårstråene helt inntil hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må le litt jeg... Husker første gang det var lus i barnehagen til barna våre. Var hysterisk og tok med alt hjem. Kokte det som kunne kokes, frøys støvler og sekk, hadde alt av hårstrikk i en vaskepose og hadde det en god stund i tørketrommelen. Så angrep jeg barnerommene og gjentok prosessen med alt i henholdsvis vaskemaskin, fryser og trommel. Sjekket ungene grundig hver dag i 5 uker.

Mine barn har aldri hatt lus, jeg lurer på hva jeg hadde gjort om jeg hadde funnet lus!?! Stengt av huset i en måned?

Tex og Persille har helt rett, lusa smitter ikke så lett som man tror, og lusekammen er det viktigste middelet i kampen.

Trøster meg i ettertid med at huset og spesielt barnerommene ble GRUNDIG rengjort! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp te-treolje og bland 1 ts i sjampoen, det kan virke avskrekkende på krekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porselen

Jeg opplevde at min datter fikk lus, årsaken var bruk av ridehjelm på 17. mai.

Da jeg oppdaget dyrene holdt jeg på å besvime, og fikk tak i resten av familien og sjekket alt som var av hår i huset. Deretter ble det lusemiddel på frøkna, og alt i huset ble kokt eller frosset ned :ler:

Og så måtte jeg jo gi beskjed til min datters venner da slik at foreldrene fikk sjekket håret deres også, og da var det heldigvis kun en som var "smittet".

En forferdelig opplevelse :hår:

Hver høst får vi et skriv fra skolen om at nå er det oppdaget lus og hver gang begynner jeg å klø og klø, og alle barnas hår blir sjekket om igjen og om igjen til de er møkklei av meg og den fingringen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Hver høst får vi et skriv fra skolen om at nå er det oppdaget lus og hver gang begynner jeg å klø og klø, og alle barnas hår blir sjekket om igjen og om igjen til de er møkklei av meg og den fingringen........

Dette kjenner jeg meg igjen i. Ikke før har skolen begynt på høsten så følger det med skriv hjem. Lus er noe herk å få. Ett av mine barn fikk det i barnehagen etter de hadde kledd seg ut med klær og hatter. Det var heldigvis midt på vinteren og 20 kuldegrader. Madrasser og alt som ikke gikk i vaskemaskinen på kokvask, havnet ut på verandan. Hele huset ble grundig rengjort. Gjorde nok mer enn strengt tatt nødvendig, men jeg ville være på den sikre siden. Heldigvis har vi ikke hatt lus noen av oss etter det.

Til slutt vil jeg bare nevne at lusesjampo er ingen garanti mot å bli kvitt lusa. Den biter ikke på lusa lenger. Det er bare linniment ( vet ikke om det ble rett skrevet) som hjelper. Det skal sitte i ca 12 timer og behandlingen gjentas etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at min datter fikk lus, årsaken var bruk av ridehjelm på 17. mai.

Da jeg oppdaget dyrene holdt jeg på å besvime, og fikk tak i resten av familien og sjekket alt som var av hår i huset. Deretter ble det lusemiddel på frøkna, og alt i huset ble kokt eller frosset ned  :ler:  

Og så måtte jeg jo gi beskjed til min datters venner da slik at foreldrene fikk sjekket håret deres også, og da var det heldigvis kun en som var "smittet".

En forferdelig opplevelse :hår:  

:hoho: Kjenner meg igjen her ja!!

Både mann og barn var møkkalei av den lusekammen og grafsingen av mine fingrer i hårbunnen hver eneste dag i ukesvis!! :hoho:

Min datter fikk dessverre lus på skolen, men brukte liniment..2 behandlinger og vekk var det!!! phuu!!

ååå, nå klør eg bare ved tanken! :o

Godt det er over for denne gang i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen med lusekam kan det også være en ide å kjøpe et forstørrelsesglass, med dette kan man se forskjell på vanlig flass/tørr hodebunn og luseegg.

Behandling bør være liniment med malation (Malation eller Prioderm) 2 netter med 8 døgns mellomrom (egg som ikke drepes i første behandling rekker da å bli voksne, men ikke kjønnsmodne og legge nye egg). Bruk kam hverdag fra første behandling til 1 uke etter andre behandling, samt 1-2 ganger i uken 1-2 måneder for å forsikre at alt er borte. Slitsomt, men verdt det. Denne behandlingen skal derimot ikke benyttes på gravide eller barn under 1,5 år, da man ikke vet hvordan små barn/fostre tåler malation.

Lus dør etter 48 timer uten å kunne suge blod, så finner man lus på barnehagebarn kan det være lurt å behandle første gang fra fredag til lørdag, da vil barnehagen (kosekroker osv) være "lusefri" mandag morgen da alle kommer tilbake etter helgen.

En siste ting: husk at lus trives best i rent hår, hvis den får et valg (små barn tett sammen foran dataspill etc), selv om man fra før har sett på det som urenslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...