Gå til innhold

Bedre for kroppen å la være å ta paracet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn skal man gi paracet til da de har feber, for de kan få feberkramper. 

Og fatter ikke hvorfor man ikke skal ta paracet ved høy feber, da man får det mye bedre. Nå tar jeg paracet svært sjelden, men så deilig hvis jeg har influensa eller lignende, og ta det da, så feberen går ned, og formen føles mye bedre. Ikke er jeg langvarig syk heller. 

Anonymkode: b7f12...332

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en sekstiåring får i seg minst 5.000 tabletter i året/13,7 pr dag/300.000 i løpet av livet?

Det tviler jeg sterkt på, du.

Anonymkode: 05e07...4f4

Et barn får i seg 400 tabletter fra alderen 0-10. Les hva jeg skrev. 

Anonymkode: 6bebe...291

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Et barn får i seg 400 tabletter fra alderen 0-10. Les hva jeg skrev. 

Leser gjerne hva du skrev:

Fra man er 0-10 år gammel får gjennomsnittet i seg 400 tabletter og barn spiser mindre tabletter enn voksne. En 60 åring får i seg flere hundre tusen før de fyller 60. Det er helt sinnsykt. De fleste som tar smertestillende får kun placebo effekt og tablettene har egentlig null virkning i seg selv. 

Du skriver bla. "flere hundre tusen før de fyller 60". Det er feil, hvilken kilde har du? Dersom feks. 300000 er "flere hundre tusen" så blir det ca 14 tabletter pr dag i snitt.

Paracetomoforbruket kan du finne f.eks. her:
https://www.fhi.no/hn/legemiddelbruk/fakta-om-paracetamol/

Du skriver også " Nå er den negative effekten av paracetamol godt vitenskapelig bevist " og det stemmer :
Det er godt vitenskapelig bevist at den er svært liten, paracetomol er et trygt legemiddel.

Joe

Anonymkode: 2da2a...cc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser gjerne hva du skrev:

Fra man er 0-10 år gammel får gjennomsnittet i seg 400 tabletter og barn spiser mindre tabletter enn voksne. En 60 åring får i seg flere hundre tusen før de fyller 60. Det er helt sinnsykt. De fleste som tar smertestillende får kun placebo effekt og tablettene har egentlig null virkning i seg selv. 

Du skriver bla. "flere hundre tusen før de fyller 60". Det er feil, hvilken kilde har du? Dersom feks. 300000 er "flere hundre tusen" så blir det ca 14 tabletter pr dag i snitt.

Paracetomoforbruket kan du finne f.eks. her:
https://www.fhi.no/hn/legemiddelbruk/fakta-om-paracetamol/

Du skriver også " Nå er den negative effekten av paracetamol godt vitenskapelig bevist " og det stemmer :
Det er godt vitenskapelig bevist at den er svært liten, paracetomol er et trygt legemiddel.

Joe

Se denne https://tv.nrk.no/serie/frisk-uten-medisine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid feber når jeg er forkjølet. Forrige gang lå jeg i to døgn med feber, tok en Paracet og feberen forsvant uten å komme tilbake. Så det stemmer ikke for meg.

Anonymkode: 31980...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har hatt feber og jeg er snart 40 år. Men syk har jeg vært. Kroppen min klarer tydeligvis å bekjempe virus og bakterier uten feber. Det er egentlig litt dumt, for jeg blir ikke tatt på alvor når jeg har normal temperatur, men føler meg veldig syk.

Har en venninne som får lav feber av å være sliten. Hvis hun har hatt en litt vel hektisk dag får hun feber på kvelden. 

Anonymkode: 9c30b...40c

AnonymBruker
Skrevet

Det siste jeg hørte om temaet, er at feber ikke har noen bevist funksjon. Den økte temperaturen er forårsaket av den økte aktiviteten i kroppen under sykdomsbekjempelse - altså et symptom - og ikke et ledd i immunforsvaret. Å ha feber har ingen annen nytteverdi enn å oppdage sykdom. 

Hvile er det viktigste tiltaket for å bli frisk (væske og næring er viktig for å ikke bli dårligere) så om man hviler bedre uten feber, er det fornuftig å ta febernedsettende. Å hvile gjør at kroppen kan fokusere ressursene mot immunforsvarets jobb.

Anonymkode: de378...2ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 1/1/2019 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Det er absolutt ikke "alltid bedre å la være å ta medisner om man kan det". hvorfor skulle det det?

Og "medical medium" har svært få gode tips, dette er en notorisk løgnaktig side/firma.

(Skjønt Professor i fysiologi Kristian Gundersen ved Universitetet i Oslo tar Anthony William bak nettsiden i forsvar: "Vi må akseptere at også vrøvl er en del av ytringsfriheten." )

Joe

Merkelig at jeg har blitt kvitt håravfall, halsbrann, vondt i et kne og ubehag i flere ledd, svimmelhet, hetebyger, forstoppelse, inflammasjon og blødning fra tarmen ved å følge rådene hans da.

Anonymkode: 09bd1...ffe

Skrevet

Jeg tror det er helsemessig godt å føle seg vel, dvs at jeg tror på å ta f eks Paracet hvis det gjør at man føler seg mindre syk. :)

Gjest Paramount
Skrevet
På 31.12.2018 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Jepp. Feber er ikke en sykdom, men immunforsvarets bekjempelse av sykdom :) Feber dreper bakterier. 

Jeg tar bare paracet for feber hvis jeg må fungere selv om jeg er syk.

Anonymkode: 748c9...b41

Tror på dette. Dersom du må prestere på et eller annet nivå bør du ta paracet feks, ellers er det best å la kroppen gjøre jobben, selv om det koster tid og ubehag. 

AnonymBruker
Skrevet

Paracet forlenger IKKE sykdom. Det kan heller hjelpe kroppen å bekjempe basillene, ved att kroppen har mindre vondter, så kan kroppen fokusere på basiller i stedet for feber.

Sier mannen som er lege. Han sier mange venter for lenge med å ta smertestillende, noe som heller svekker kroppen. Ved å ta bort noen plager, hjelper man kroppen å hele seg selv. Gjelder også smerter i kroppen, har man vondt og fortsetter gå rundt med vondt, så flytter smerten seg ofte, da vi kompenserer med å gjøre andre bevegelser.

Men det betyr ikke at man da skal fly på jobb fordi du kjenner deg bedre av paracet! Hvile, drikke er den beste medisinen. Og paracet ved behov.

ps. og det gjelder selvsagt når man tar paracet ved virkelig behov, ikke ved hver minste lille sak.

Anonymkode: 459b5...9ba

• Liker 3
Skrevet
På 3.1.2019 den 9.37, AnonymBruker skrev:

ps. og det gjelder selvsagt når man tar paracet ved virkelig behov, ikke ved hver minste lille sak.

Viktig poeng det.  Dette diskuteres ofte som enten-eller. Ta mye medisin for hver minste plage, eller ikke ta noe noensinne.  

De aller fleste følger nok den gylne middelvei også her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...