Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne i tidlig 30-årene som dessverre har fått veldig redusert arbeidsevne. Veien videre ifølge legen min bør bli uføretrygd. Jeg har noen diagnoser. Jeg klarer ikke å balansere jobb, familieliv og alt annet i livet. Jeg har ingen energi til barna mer, og dersom jeg skal klare å beholde familien så kan jeg ikke jobbe fullt. Jeg har en lang utdannelse og tjener 800 000 i året for øyeblikket.

Men jeg kommer nok ikke til å få mer enn 50% i uføretrygd, og jeg ønsker ikke det heller. Men hvis jeg har forstått det rett så vil uføretrygden utifra 800.000kr bli 226 998, i tillegg til at jeg kan jobbe opp til en viss grense? Men hvis jeg blir 100% ufør så vil jeg få 411 684? Brukte en kalkulator for uføretrygd på nett

Jeg tjener mer enn mannen min, og hvis jeg bare får under 300 000 i året så må vi selge huset og endre livsstilen vår totalt! 

Er dette rett? Jeg vet jeg må snakke med NAV etter nyttår nå, men jeg er virkelig virkelig bekymret for fremtiden nå😔

Anonymkode: ac056...c14

Skrevet

Så endre livsstilen. Se lyst på det selv om det ikke blir så fett hus. Er det SÅ viktig da? I mean, really. Zeriously. 

• Liker 18
Skrevet

Selvfølgelig må dere endre på livsstilen. 

Anonymkode: de437...85a

• Liker 18
Skrevet

Du vil aldri tjene mer på å være 100 % ufør enn 50 % ufør og 50 % jobb.

Skrevet

Du levde som en millionær... Nå har du ikke det lengre.

Du må tilpasse deg? Er det så vanskelig? Poenget er at du skal jobbe etter det du evner og klarer?

• Liker 6
Skrevet

Må nok regne med å endre livsstilen.Du kan tjene opp til en viss grense ja,mener det er 0.4 G,søk på på NAV,det står der.

Skrevet
2 minutter siden, Ambrosa skrev:

Du vil aldri tjene mer på å være 100 % ufør enn 50 % ufør og 50 % jobb.

Okei, så hvis jeg jobber 50% og tjener 400 000 i året på det, så vil jeg fortsatt få 50% i penger fra uføretrygd? Hvis det ikke er sånn, så blir de med god lønn skikkelig straffer😮

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en kvinne i tidlig 30-årene som dessverre har fått veldig redusert arbeidsevne. Veien videre ifølge legen min bør bli uføretrygd. Jeg har noen diagnoser. Jeg klarer ikke å balansere jobb, familieliv og alt annet i livet. Jeg har ingen energi til barna mer, og dersom jeg skal klare å beholde familien så kan jeg ikke jobbe fullt. Jeg har en lang utdannelse og tjener 800 000 i året for øyeblikket.

Men jeg kommer nok ikke til å få mer enn 50% i uføretrygd, og jeg ønsker ikke det heller. Men hvis jeg har forstått det rett så vil uføretrygden utifra 800.000kr bli 226 998, i tillegg til at jeg kan jobbe opp til en viss grense? Men hvis jeg blir 100% ufør så vil jeg få 411 684? Brukte en kalkulator for uføretrygd på nett

Jeg tjener mer enn mannen min, og hvis jeg bare får under 300 000 i året så må vi selge huset og endre livsstilen vår totalt! 

Er dette rett? Jeg vet jeg må snakke med NAV etter nyttår nå, men jeg er virkelig virkelig bekymret for fremtiden nå😔

Seriøst bekymret for fremtiden? Jeg forstår det er kjipt å gå mot uføre og jeg kan forstå det er kjip å plutselig få mindre å rutte med. Men dere havner ikke på gata eller må se dere nødt til å vende på krona. Så ja dere må kanskje endre livsstil,men det er faktisk ikke verdens undergang

Anonymkode: c4801...fca

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så hvis jeg jobber 50% og tjener 400 000 i året på det, så vil jeg fortsatt få 50% i penger fra uføretrygd? Hvis det ikke er sånn, så blir de med god lønn skikkelig straffer😮

Herregud. Fins ikke synd på deg om du kun får innvilget halvparten en gang. 

Anonymkode: ca8ef...d78

• Liker 15
Skrevet

Men altså, du er godt voksen med hus og god inntekt. Har du ikke uføreforsikring? Det er jo kjempeviktig å ha. 

Anonymkode: 2d2c3...ee9

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det egentlig ja, men lurer litt ettersom du tjener så mye. 

Jeg syntes egentlig ikke staten trenger å gi noe til noen som tjener mer enn alle andre uføre på å jobbe 50%. Du klarer deg jo. Å sponse rike er jeg ikke noe for. 

Anonymkode: 98997...a6c

• Liker 13
Skrevet

Uføretrygd er jo for at de uten arbeidsevne skal kunne leve et greit liv. Ikke for at velstående mennesker skal fortsette jetsetliv og bo som grever. 

Forøvrig skal du slite godt med å få innvilget i 2019. Det er strenge regler og fastlegenes vurdering blir ikke ilagt mye tyngde. 

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er sånn, så blir de med god lønn skikkelig straffer😮

Med fare for å skrive feil da jeg ikke kan reglene. Men, du mener en blir straffet? Du er heldig som slipper å bekymre deg for hvordan du skal kunne overleve! Og hvorfor skal staten gi deg mer en på 50 % uføretrygd, enn mange får på 100 %? Fordi du hittil har tjent veldig bra? 

• Liker 7
Skrevet

Grunnlaget for beregning av uføretrydens størrelse er de beste 3 årene av de siste 5 årene. Men da begrenset opp til 6G, dvs at dersom du har hatt lønn over 6G så regnes ikke dette med. 

800k er over 6G, derfor virker beløpet så lite. 

Det kan være at du har ordninger innen jobben med forsikringer. Dersom du er statlig eller kommunalt ansatt, får man også noen kroner fra hhv spk eller klp. 

Dersom man blir delvis uføretrygdet, kan man tjener mer ved siden av enn ved 100% ufør. 

Du må uansett gjennom aap, det vil ta tid. Du finnner ut av løsninger fram til en evt ufør. Og mye mulig så endres også reglene innen da. 

Anonymkode: 59e1c...509

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et tak på 6G, de med svært god lønn får mindre, men det er jo peanuts av "straff" i forhold til en masterstudent som blir ufør. og får minstesats. "Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden." - https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

Anonymkode: bef91...8fc

Skrevet
1 minutt siden, nordlending skrev:

Med fare for å skrive feil da jeg ikke kan reglene. Men, du mener en blir straffet? Du er heldig som slipper å bekymre deg for hvordan du skal kunne overleve! Og hvorfor skal staten gi deg mer en på 50 % uføretrygd, enn mange får på 100 %? Fordi du hittil har tjent veldig bra? 

Fordi grunnen til jeg må bli ufør ikke er fordi jeg er lat, men pga varige skader av noe som andre har påført meg? Jeg synes det var virkelig lite forståelsesfulle svar her, jeg har masse gjeld og det er ikke bare meg det går utover hvis jeg plutselig bare tjener 1/3 av hva jeg tidligere har gjort...

Det jeg ville ha svar på var om man tjener mer på 100% uføretrygd enn 50% uføretrygd + jobb, men hvis inntektsgrensen er det samme så tjener man vel mer på 100% uføretrygd? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi grunnen til jeg må bli ufør ikke er fordi jeg er lat, men pga varige skader av noe som andre har påført meg? Jeg synes det var virkelig lite forståelsesfulle svar her, jeg har masse gjeld og det er ikke bare meg det går utover hvis jeg plutselig bare tjener 1/3 av hva jeg tidligere har gjort...

Det jeg ville ha svar på var om man tjener mer på 100% uføretrygd enn 50% uføretrygd + jobb, men hvis inntektsgrensen er det samme så tjener man vel mer på 100% uføretrygd? 

Nå er det vel helsen som bestemmer uføregraden og ikke hva man tjener mest på? Det er ikke noe valg du krysser av i skjema dette her. 

Beklager at jeg mangler sympati. 

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel helsen som bestemmer uføregraden og ikke hva man tjener mest på? Det er ikke noe valg du krysser av i skjema dette her. 

Beklager at jeg mangler sympati. 

Selvfølgelig ikke, men legen anbefalte 100% men jeg er redd for hva det vil gjøre med meg å ikke gå i jobb overhodet... Så jeg ønsket selv bare 50% men vet ikke hva som er best

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uføretrygd

Nav selv skriver at du tjener på å jobbe. Hvis du har helse til å jobbe 50 % vil vel utgangspunktet være at du ikke får mer enn 50 % uføretrygd uansett, så da trenger du ikke å tenke på det. 

Hvis det er skader andre har påført deg... Har du fått/får du erstatning for det? Mener ikke å være hard, men realiteten er at man klarer seg på langt mindre enn du har tjent. Har forståelse for at du har mye gjeld, men hvis dere f.eks. har dyr bolig og dyr bil pga din høye inntekt, er det bare en gang sånn at dere kanskje er nødt å redusere disse kostnadene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...