Gå til innhold

Egoistisk å ikke ønske seg barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir det av noen oppfattet som egosistisk å ikke ønske seg barn? Fikk klar beskjed fra en veninne at sånne egoister som meg trenger hun ikke i livet sitt, dette fordi jeg ikke har noe ønske om barn. Men jeg er ikke iskald og egostisk, og jeg er glad i barn selv om jeg ikke ønsker meg egne. 

Anonymkode: 179dd...da3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en mere egoistisk handling å få barn, enn å ikke få.

Anonymkode: ed9ac...6ea

• Liker 29
Gjest theTitanic
Skrevet

Din venninne har feil virkelighetsoppfatning. Hun ville vel ha en venninne å gjøre barnerelaterte ting med. 

Skrevet

Det er ikke egoistisk noen av delene.

Anonymkode: d6a95...2ed

• Liker 2
Skrevet

Du bestemmer over eget liv. Hilsen tobarnsmor

Anonymkode: da206...e02

• Liker 4
Skrevet

Njæh..er du egoistisk i væremåte eller noe? De av mine venninner som ikke har barn/barneønske: ER DE MEST EGOISTISKE KVINNENE JEG VET OM: UTEN TVIL. Men det er de helt uavhengig av det barnegreiene da. Det er er heller sånn at det er veldig bra de ikke ønsker seg barn, fordi de ville vært et helvete for en unge.

Syns jeg ser dem: "Mamma, vil du bygge politi-hus i Lego med meg?" "Slutt å mas! Mamma er sliiiiiiten fordi mamma har vært på jobb i 8 timer!!! Nå skal Mamma lage seg en god middag, drikke fin vin og gå på en xxx (konsert eller utstilling med populær-kulturell kvalitet). Gå å plag Pappaen din!"

Anonymkode: 0d3a6...cb7

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke egoistisk å ikke ville ha barn. Mennesker som får barn gjør det jo stort sett utifra et ønske om reproduksjon, og det er jo et egoistisk ønske. Mennesker som tar inn fosterbarn kan jeg se på som uselviske, utover det så er det å få barn noe man gjør for seg selv. 

Jeg hadde bare tatt venninnen din på ordet og vinket farvel til et vennskap som tydeligvis er helt overfladisk.

Anonymkode: ba503...230

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er overhodet ikke egoistisk å ikke ville ha barn. Mennesker som får barn gjør det jo stort sett utifra et ønske om reproduksjon, og det er jo et egoistisk ønske. Mennesker som tar inn fosterbarn kan jeg se på som uselviske, utover det så er det å få barn noe man gjør for seg selv. 

Jeg hadde bare tatt venninnen din på ordet og vinket farvel til et vennskap som tydeligvis er helt overfladisk.

Anonymkode: ba503...230

Tror ikke de ville likt heller spørsmål som: kan du spesifisere hva som er så bra med deg at du er verdt å videreføre?

huff flaut.

Anonymkode: 9b871...562

• Liker 10
Skrevet

Det kan være egoistisk, men som oftest tror jeg det er fordi at man innser at man ikke er særlig rustet for å få og oppdra barn.

Anonymkode: e41f7...389

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være egoistisk, men som oftest tror jeg det er fordi at man innser at man ikke er særlig rustet for å få og oppdra barn.

Eller fordi man rett og slett ikke ønsker å få barn. Går an å svare uten å være dømmende ;)

• Liker 16
Skrevet

Det som er egoistisk er å ikke respektere at andre ønsker ett annet liv enn hva en selv vil. 

• Liker 10
Skrevet

altså skjønner meg ikke på de der

...vil de virkelig at de som ikke liker eller ikke vil ha barn skal få barn? Ossen pokker er det egoistisk? Vil si det gjør verden en tjeneste at enkelte ikke vil være foreldre for de rett og slett ikke har lyst

• Liker 2
Skrevet

Seriøst? Jeg har selv valgt å ikke få barn, og vennene mine respekterer dette valget. Si til venninnen din at du ikke vil ha sånne egoister som henne i livet ditt.

Anonymkode: 097e9...d49

• Liker 4
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Jolene said:

Eller fordi man rett og slett ikke ønsker å få barn.

Det er egoistisk. Man har en plikt til å videreføre sin slekt og sitt folk.

Endret av Brannslangen
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være nedlatende liksom. Haha. Er det mulig? De er nok like rustet som andre. Hva med å bare ønske andre ting? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror noen mener at det er egoistisk fordi å få barn betyr å gi avkall på veldig mye ansvar for noen som er avhengig av din tid og omsorg i x antall år. 

Men det er like egoistisk å få barn. Det er jo for å reprodusere noe som er en del av deg, og å få den tilfredstillelsen og ubetingede kjærligheten barn gir en. Det er jo ikke for barnas skyld en får dem. Da kunne de like gjerne adoptert eller vært fosterforeldre. 

Eh 😄 gi avkall på mye FOR å ta ansvar...skulle det stå da

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? said:

De er nok like rustet som andre. Hva med å bare ønske andre ting?

Hvis de er like rustede som andre så er det umoralsk å ikke ville ha barn.

Skrevet
6 minutter siden, Brannslangen skrev:

Det er egoistisk. Man har en plikt å videreføre sin slekt og sitt folk.

Det var kanskje sånn før i tiden, men det er ikke sånn nå lenger. Ingen har plikt til det.

• Liker 2
Skrevet

Begge deler er sånn sett egoistisk. De som ønsker å få barn, får barn fordi de vil. De som ikke ønsker seg barn, får ikke barn fordi det er hva de vil. Begge følger det de selv ønsker.

Anonymkode: 44824...030

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Brannslangen skrev:

Det er egoistisk. Man har en plikt å videreføre sin slekt og sitt folk.

Sier hvem? Er det ikke nok folk på jorda? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...