AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #1 Skrevet 31. desember 2018 Vedkommende er veldig snill og godhjertet men sliter ekstremt psykisk. Konstant deprimert og humørsvingninger som resulterer med at jeg blir mentalt utslitt. I det siste har det blitt verre for min del. Hvor jeg nærmest blir stressa og engstelig og være alene med dem fordi er ubehagelig når de er deprimerte fordi hun kan fort bli spydig. Jeg tenker det beste for meg selv er å ende vennskapet men føler jeg er frekk for å gjøre det siden hun sliter psykisk 😕 hun har også sagt at jeg er den eneste som forstår henne og at hun aldri kommer til å stole på et menneske igjen hvis hun mister meg Anonymkode: 248a3...16a 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #2 Skrevet 31. desember 2018 Jeg måtte gjøre det samme med en venninne som også sleit psykisk. Hun krevde mer og mer av meg og jeg er gift og har barn, så det ble alt for mye. Hun tok ikke hint i det hele tatt og etterhvert begynte hun å komme med beskyldninger og mistenkte meg for alt mulig. Selv om jeg var redd for hva hun kunne gjøre så måtte jeg si at jev trengte avstand. Du kan ikke føle ansvar for en venn på den måten uansett. Gjør det forsiktig men stå på ditt. Klem Anonymkode: bbf5a...f56 1
Brevkniven Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Vennskapet ditt med vedkommende gjør deg mentalt utslitt, stresset, engstelig og hun er spydig mot deg. Du er ikke frekk som vil ende vennskapet, men du tar et fornuftig valg for deg selv. Du skal ikke få det dårligere av å være venn med henne. Hun sier også at du er "den eneste som forstår henne og at hun aldri kommer til å stole på et menneske igjen hvis hun mister meg". Det oppfatter jeg som manipulerende og hun legger ansvaret over på deg at hun ikke føler seg forstått og kan stole på mennesker. Hun selv har ansvar for hvordan hun møter andre mennesker, ikke du. Det er fint du ønsker å være venn med henne og stille opp for henne, men selv om hun har det psykisk vondt er hun ikke unnskyldt hvordan hun oppfører seg mot deg. Det er ikke sikkert du behøver å kutte kontakten helt, men du kan forklare henne hvordan du har det når du er med henne og at du derfor må ha litt avstand. Når hun har jobbet med seg selv og lært bedre mestringsstrategier kan dere ha mer kontakt igjen om du ønsker. Om du stiller krav til henne om at oppførselsen hennes gjør at du ikke vil ha kontakt med henne kan det være "dytt" i riktig retning som gjør at hun tar ansvar for egen mentale helse. Det er mulig hun ikke forstår hvordan egen oppførsel påvirker deg, men så lenge hun oppfører seg slik må du også tenke på deg selv. Noen ganger må vi være litt mer egoistiske, også når det kommer til vennskap som ikke er bra for oss. Du er ikke hennes terapeut eller klagemur. Å være en støttende og hjelpsom venn er viktig i alle vennskap, men det skal gå to veier, og den ene parten skal ikke bli mentalt utslitt, stresset, engstelig og godta spydigheter. Hun er iallefall heldig som har deg som venn, men vennskapet skal være bra for deg også. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 ts her, tusen takk for begge svar Skal gjøre mitt beste for å ta litt avstand fra henne. Skal også prøve å ikke være med henne alene men heller når vi er i samme vennegjeng. (Vi er en vennegjeng på 8stk) så får prøve å ha mer kontakt med dem. Hvis hun skulle spørre om oppførselen min får jeg bare forklare at jeg trenger avstand og at jeg ikke aksepterer oppførselen hennes. Tusen takk igjen ❤️ godt nyttår Anonymkode: 248a3...16a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 Hvis du er komfortabel med det så kan du jo si noe til henne hvordan du opplever relasjonen mellom dere på en ikke dømmende måte. Spør henne hvorfor hun er spydig mot deg i situasjonen hun er det. Hvis det er et vennskap du vil fortsette å ha så er det fair å gi henne en sjanse til å endre seg, men samtidig si at det er nok på en pen måte. Det hun sier om at "du er den eneste...osv" trenger ikke være manupalitvt ment, men hun faktisk mener det samtidig som hun ikke helt ser rekkevidden av det hun sier fordi følelsene er på ville veier og at livet er vondt akkurat nå. Ustabile folk er som regel ikke kapable til å være manupulative og kynisk kalde fordi andre gjennomskuer dem. Det høres ut som hun trenger hjelp fra lege/psykolog. Vennskap er jo en toveis greie så hvis det bare er et slit og vanskeligheter så gjør det som er best for deg, uansett om hun er psyk. Hennes helse er ikke ditt ansvar og sett grenser nødvendig. Psyke mennesker kan fort bli selvopptatte og ser kanskje ikke alltid hvordan de påvirker andre rundt seg. Desverre så er det ofte en del av psykdommen. Anonymkode: 7cfc4...a24
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Elsker at folk gir TS så fine svar! Lykke til, uansett hva du velger, sett deg selv først. Gode råd over her. Godt nyttår❤️ Anonymkode: 67ba7...527 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå