Gå til innhold

Hvorfor ønsker ingen å ha meg i jobb ;(?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente som er født med Diagnosen CP  . er i 20 årene.  For min del er det mest i Beina. Jeg er nødt til å ha hjelp for å klare å stå og gå i form av krykker/rullator/rullestol. Armene funker ganske normalt men kan slite med ting som å skrive på en rett linje, blir fort sliten i hånda (krampe) om jeg skriver for hand. Samt at jeg kan sjelve en del om jeg skal helle fra kartong/glass. Noen ganger så mye at jeg søler. Sliter med småting som å perle, klippe egne negler samt finmotorikk. Har i tillegg en synsfeil som har gjort at jeg har fått AVSLAG på førerkortet. 

Men skolen har jeg klart veldig fint. Gode karakterer. Fullført både viderefående og høyere utdanning. Men etter skolen syntes jeg det har vert svært vanskelig å komme i jobb, Jeg har søkt mange jobber i flere år for å få en jobb jeg er utdannet som. Har lite fravær samt gode karakterer.  Jeg har vert på arbeidsrettede tiltak via nav. På forskjellige arbeidsplasser. Blandt annet kontor, resepsjon, barnehage, telefonselger. Men føler at det alltid handler om en kort praksisperiode før jeg får høre at de desverre ikke har videre jobb til meg, at de ser at jeg har for store fysiske utfordringer eller at de ikke har anlegg for å ansette. Mange ganger har de også sett at praksisplass hos de er for problematisk.  Alle avslagene har gjort meg deprimert. Får høre at jeg er ei blid , positiv og serviceinnstilt jente. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?  Da jeg gikk på skolen hadde jeg ikke forestilt meg at det skulle være så vanskelig.

Anonymkode: 3b2ec...5b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får å få jobb må en maksimere sin verdi for at bedriftene skal annse det som lønnsomt å ansette en, det gjøres gjennom utdanning, og lønnstilskudd/andre tilskudd for folk med sykdom. Om en på tross av disse tingene ikke får jobb, så, er det sosialstønad for de friske, og uføretrygd for de syke, og en må heller bidra med frivillig arbeid etc for å bidra med "verdi" til samfunnet, om en ønsker det.

I et tøft konkurranseutsatt kapitalistisk system, er det rått og brutalt, trøsten for de som faller utenfor må være at dette kalde og brutale systemet, faktisk også hjelper materielt sett veldig for de som faller utenfor også, men sosialt sett og subjektiv (opplevd) livskvalitet blir mye lavere for de som taper konkurransen uansett selvsagt, trist men slik er dagens kapitalistiske samfunn. Mange ser dette kalde systemet og søker derfor løsninger som kommunisme etc, men selv om det kan høres varmere og mer rettferdig, har slike systemer desverre endt veldig dårlig, så vi må nok bare finne oss til rette i det kapitalistiske systemet og forholde oss til det maksimere vår verdi og desverre kan dte hende vi må innse at vi rett og slett ikke vinner i konkurransen.

Anonymkode: 805a5...544

Skrevet

Vi er mange funksjonsfriske som også sliter veldig på jobbmarkedet. Hva slags utdanning har du? Arbeidsgiver velger den beste kandidaten dersom de kan velge og vrake. Til og med det å ha små barn blir sett på som en skavanke.. 

Anonymkode: e9f4b...d29

• Liker 4
Skrevet

Du kan i hvertfall trøste deg med at du vet hvorfor du ikke har jobb. Jeg har vært arbeidsledig i 8 år, søkt sikkert flere tusen jobber. NAV har gitt opp og jeg aner virkelig ikke hvorfor ingen vil ha meg. Hadde det i det minste vært noe konkret så kunne jeg slått meg til ro med det, men jeg aner ikke. Lurer på om jeg rett og slett er for dum. Aner rett og slett ikke.

Anonymkode: 0671c...984

• Liker 2
Skrevet

Nå er det slik at det ikke er lett å få jobb. Selv søkte jeg jobb i 2,5 år før jeg fink napp. Fine katakterer, master fra universitet, ingen fysiske/medisinske utfordringer, og enda, 2,5 år med jobb søking. 

Så når man i tillegg har noe som kanskje krever ekstra tilrettelegging. Ja da blir det enda vanskeligere.

Desverre så er det beste man kan gjøre å fortsette. Ta hver jobbutlysning og prøve. Finne dine sterke sider og prøve å fremheve dem. Selge deg selv som de kaller det :) 

Anonymkode: bdbd2...2e6

Skrevet

Huff. Ja det er ikke noe morro :( ! håper det ordner seg for deg!. Men syntes jo man uansett skal få lov å få en sjanse selv om man er funkjonshemmet også da man har jobbet hardt for å komme dit man er.

Anonymkode: 3b2ec...5b0

• Liker 1
Skrevet

Det går an å starte for seg selv 🤗

Anonymkode: 5eb1b...6fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får å få jobb må en maksimere sin verdi for at bedriftene skal annse det som lønnsomt å ansette en, det gjøres gjennom utdanning, og lønnstilskudd/andre tilskudd for folk med sykdom. Om en på tross av disse tingene ikke får jobb, så, er det sosialstønad for de friske, og uføretrygd for de syke, og en må heller bidra med frivillig arbeid etc for å bidra med "verdi" til samfunnet, om en ønsker det.

I et tøft konkurranseutsatt kapitalistisk system, er det rått og brutalt, trøsten for de som faller utenfor må være at dette kalde og brutale systemet, faktisk også hjelper materielt sett veldig for de som faller utenfor også, men sosialt sett og subjektiv (opplevd) livskvalitet blir mye lavere for de som taper konkurransen uansett selvsagt, trist men slik er dagens kapitalistiske samfunn. Mange ser dette kalde systemet og søker derfor løsninger som kommunisme etc, men selv om det kan høres varmere og mer rettferdig, har slike systemer desverre endt veldig dårlig, så vi må nok bare finne oss til rette i det kapitalistiske systemet og forholde oss til det maksimere vår verdi og desverre kan dte hende vi må innse at vi rett og slett ikke vinner i konkurransen.

jævla dessverre menneske ass 😛 jeg har aldri slitt med å få jobb og skjønner ikke at det er mulig. kresen?
men å ha cp er noe annet... 

Anonymkode: 79833...2d2

Skrevet

hvorfor skriver folk "dessverre" hele tiden? er dere så tafatt? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor skriver folk "dessverre" hele tiden? er dere så tafatt? 

Dessverre.

Anonymkode: d8f07...9f2

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jævla dessverre menneske ass 😛 jeg har aldri slitt med å få jobb og skjønner ikke at det er mulig. kresen?
men å ha cp er noe annet... 

Kresen? Forsøker du være frekk?

Det er vel heller motsatt, det er "dårlige" lavtlønte slitsomme jobber det er konkurranse om, ikke "kremjobbene", så godt som alle som havner utenfor er ufaglærte som søker på ufaglærte jobber men taper konkurransen om jobbene fordi det er veldig mange søkere og få ledige stillinger innen dette. Det er ingen ufaglærte jobber som mangler søkere i de store byene ihvertfall. Og denne gjengen vi snakker om har ikke evnene som skal til for mer "avanserte" jobber de kan utdanne seg til, er ikke alle som har det mange folk er litt "enkle", alle er forskjellige, og det er ikke noe galt i det eller noe tegn på ondskap, folk er forskjellige, og det handler ikke bare om "frisk"/"syk", mange syke som er mye mer effektive og produktive enn mange "friske" folk er.

God bedring

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...