Gå til innhold

Krevende hund og ny baby

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og du har god greie på hunder? Hvis du ikke ser at denne hunden er sykt (bokstavelig talt) dominerende, så vet ikke jeg. Den er helt klart lederen i hjemmet, og hadde dette vært redsel og usikkerhet, så ville den ha angrepet noen, og ikke kun gjort utfall. Men det er noen + her. 

Har du god greie på hunder? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Det er din mening, som du presenterer som fakta. Du har ingen peiling på hva hunden tenker eller føler. 

Nei, det har vel ikke du heller?

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
Just now, Nerine_ said:

Har du god greie på hunder? 

Vedkommende har greie nok til å forstå at her har vi med en dominant hund å gjøre. 

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
Just now, Snorkfrøken said:

Nei, det har vel ikke du heller?

Som jeg presiserte i innlegget mitt. Du på den andre siden bare kaster en mening ut i eteren. Er det meningen at TS skal avvende aggressiviteten til hunden med belønning og klikking? 

Skrevet
1 minutt siden, Vanlig fyr skrev:

Vedkommende har greie nok til å forstå at her har vi med en dominant hund å gjøre. 

Og hvorfor tenker du at dette har noe med dominans å gjøre, og ikke utrygghet/frykt? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette har ingenting med dominans å gjøre. Dominans er faktisk det motsatte av utagering og konflikt, siden det er noe som hunder (og andre dyr) bruker nettopp for å unngå konflikt. Dominans handler om den som vinner en ønsket ressurs i en sosial gruppe. Dvs at hvis to hunder under samme tak ønsker det samme tyggebeinet og den ene trekker seg uten konflikt, så er den som vant dominant ovenfor den andre i akkurat den situasjonen. I en annen situasjon kan det være annerledes.

Dette er den etologiske definisjonen av dominans, men den har blitt misforstått av hundeeiere. Spesielt i tiden hvor man pratet mye om lederskap og hvor viktig det var å vise hvem som var sjefen. Vi vet i dag at dette ikke er tilfellet.

Hunden er redd. Noen hunder er defensive og velger å trekke seg unna når de blir redde. Andre er offensive og velger å gjøre utfall. Men om en hund blir redd nok, eller føler seg trengt i et hjørne, så vil alle hunder kunne gjøre utfall. 

Endret av Tabris
  • Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og du har god greie på hunder? Hvis du ikke ser at denne hunden er sykt (bokstavelig talt) dominerende, så vet ikke jeg. Den er helt klart lederen i hjemmet, og hadde dette vært redsel og usikkerhet, så ville den ha angrepet noen, og ikke kun gjort utfall. Men det er noen + her. 

Tydelig at du ikke har peiling på adferd hos hund. Hunder tenker ikke at de er lederen i hjemmet og alt det våset der. Den vil kanskje angripe noen til slutt om den Ikke får riktig trening og hjelp. Har selv en hund som er slik så det vet jeg mye om. 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Hummel34 skrev:

Det vil ikke være forenelig med å ha denne hunden i ett småbarnsliv. Tenk bare på besøk, sykkel, leker, ski, plutselig løper ungene, hopper og danser. Skriker ut... unger er uforutsigbare. Tenk hvis en skulle sparke en leke bort i han eller noe. 

Dette vil redusere livskvaliteten dere så enormt: ungen fortjener ett normalt liv den også. Redd dette er en hund som vil slite med å bli omplassert 

Dette. Jeg vet det et vanskelig å innse, Ts, men dere har nå valgt å få barn, og da kommer det først. Om hunden og barnet skulle gå greit overens, så er det, som du selv nevner, andre utfordringer med venner og deres foreldre på besøk etc. Du sier du slapper mer av når hunden er ute av hus, og jeg tror egentlig magefølelsen din sier sitt. Jeg tenker at dette hunden har det vondt og at avliving egentlig er det eneste rette. Jeg vet at det ikke er det du vil høre, og som hundeeier er det en beskjed jeg hadde hatt vanskelig for å svelge selv. Adferdsterapi kan jo alltids prøves, men denne hunden er allerede godt voksen, noe som gjør det mye mer vanskelig å endre den. Hvis den etter all formodning skulle "frisk" til slutt, kommer det til å være en lang vei å gå, og du vet ikke hva slags galskap den kan finne på i mellomtiden. 

Anonymkode: ab782...720

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Dette har ingenting med dominans å gjøre. Dominans er faktisk det motsatte av utagering og konflikt, siden det er noe som hunder (og andre dyr) bruker nettopp for å unngå konflikt. Dominans handler om den som vinner, uten konflikt, en ønsket ressurs i en sosail gruppe. Dvs at hvis to hunder under samme tak ønsker det samme tyggebeinet og den ene trekker seg uten konflikt, så er den som vant dominant ovenfor den andre i akkurat den situasjonen. I en annen situasjon kan det være annerledes.

Dette er den etologiske definisjonen av dominans, men den har blitt misforstått av hundeeiere. Spesielt i tiden hvor man pratet mye om lederskap og hvor viktig det var å vise hvem som var sjefen. Vi vet i dag at dette ikke er tilfellet.

Hunden er redd. Noen hunder er defensive og velger å trekke seg unna når de blir redde. Andre er offensive og velger å gjøre utfall. Men om en hund blir redd nok, eller føler seg trengt i et hjørne, så vil alle hunder kunne gjøre utfall.

Dette!!! 

Skrevet
1 minutt siden, Snorkfrøken skrev:

Tydelig at du ikke har peiling på adferd hos hund. Hunder tenker ikke at de er lederen i hjemmet og alt det våset der. Den vil kanskje angripe noen til slutt om den Ikke får riktig trening og hjelp. Har selv en hund som er slik så det vet jeg mye om. 

Lederen i flokken. Er det bedre? 🙄

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
Just now, Tabris said:

Dette har ingenting med dominans å gjøre. Dominans er faktisk det motsatte av utagering og konflikt, siden det er noe som hunder (og andre dyr) bruker nettopp for å unngå konflikt.

Just now, Nerine_ said:

Og hvorfor tenker du at dette har noe med dominans å gjøre, og ikke utrygghet/frykt? 

Fordi jeg har hatt hunder som har både vært dominant og som har vært utrygge. 

Med mindre vi snakker om små og mellomstore selskaphunder så tar dere feil, og ut fra TS så virker det som om hun har en større brukshund. 

Skrevet
Just now, Vanlig fyr said:

Med mindre vi snakker om små og mellomstore selskaphunder så tar dere feil, og ut fra TS så virker det som om hun har en større brukshund. 

Mener du at den etologiske definisjonen av dominans er feil? At din tolkning av dominans er mer riktig enn fagfeltets egen?

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Vanlig fyr skrev:

Eller så har de kanskje vært utrygge alle sammen, men reaksjonene har vært ulike. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Som jeg presiserte i innlegget mitt. Du på den andre siden bare kaster en mening ut i eteren. Er det meningen at TS skal avvende aggressiviteten til hunden med belønning og klikking? 

Meningen er at denne hunden trenger mer trening enn hva som er gjennomførbart. Man skal ikke kimse av belønningsbasert trening. Har brukt positiv forsterkning for å trene hunden min som er skeptisk til fremmede. Snakker av erfaring! 

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
1 minutt siden, Tabris said:

Mener du at den etologiske definisjonen av dominans er feil? At din tolkning av dominans er mer riktig enn fagfeltets egen?

Det jeg mener er at de hundebøkene du har lest er tullball. Herregud dette er som Steinerskolen for hunder....

Gjest Vanlig fyr
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Snorkfrøken said:

Meningen er at denne hunden trenger mer trening enn hva som er gjennomførbart. Man skal ikke kimse av belønningsbasert trening. Har brukt positiv forsterkning for å trene hunden min som er skeptisk til fremmede. Snakker av erfaring! 

Positiv forsterkning funker helt fint når hunden er usikker og trenger å bygges opp, men du kan bare glemme det hvis hunden virkelig er aggressiv. Hunder opererer på programvare som er relativt enkelt å forstå seg på men det gjelder å tolke signalene. En hund som er aggressiv fordi den beskytter eieren sin benytter samme aggressivitet den ville brukt for å beskytte valpene sine. Du kan ikke motivere den ut i fra den type aggresjon med mindre det er en svak hund eller at det feiler den noe. 

Endret av Vanlig fyr
skriveleif
Skrevet
13 minutter siden, Tabris skrev:

Dette har ingenting med dominans å gjøre. Dominans er faktisk det motsatte av utagering og konflikt, siden det er noe som hunder (og andre dyr) bruker nettopp for å unngå konflikt. Dominans handler om den som vinner en ønsket ressurs i en sosial gruppe. Dvs at hvis to hunder under samme tak ønsker det samme tyggebeinet og den ene trekker seg uten konflikt, så er den som vant dominant ovenfor den andre i akkurat den situasjonen. I en annen situasjon kan det være annerledes.

Ohmygod🙄

Skrevet (endret)

Du kan ikke bruke positiv forsterkning (eller straff, for den saks skyld) når du jobber med følelser som redsel. Operant betingnig hører sammen med atferder som er viljestyrt (lydighetsøvelser, triks osv). Når atferden blir følelsesstyrt (styrt av, her, redsel) så er den ikke lenger viljestyrt og bevisst på samme måte.

Vi kan dermed ikke f.eks belønne aggresjon ved å gi godbiter når hunden utagerer. Hunden er ikke rasjonell i en slik situasjon og tenker ikke "da skal jeg utagere mer fordi da får jeg godbiter". På samme måte som man ikke belønner bjeffing når man gir godbiter når man trener på bjeffing på lyder (f.eks dørklokken). Man får faktisk mindre bjeffing når man gir godbiter ved lyder som hunden bjeffer på, ikke mindre. Fordi atferden bjeffing er følelsesstyrt, ikke viljestyrt.

Vi jobber altså med årsaken til utageringen og jobber med følelsen av redsel og utrygghet i stedet for å fokusere på selve utageringen, som bare er et symptom.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

En dominant hund er en trygg hund! 

Jeg har vært heldig å fått oppleve ett par hunder som har vært dominante- de har aldri vist hverken frykt eller agressiv, men vært tryggheten selv overfor alle. 

Så nei, denne hunden er langt ifra dominant men fryktelig redd- og bør etter hva det jeg leser, ikke omplasseres. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...