AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #1 Skrevet 31. desember 2018 Jeg er veldig glad i elevene mine, og jobben generelt, men har endelig bestemt meg. Jeg vil ha en jobb som krever litt mindre. En hverdag der jeg har lyst å være sosial etter jobb, en jobb der jeg har fri når jeg har fri. En jobb der ikke 30 ungdommer (med familie) forventer at jeg skal være like engasjert i alt fra bosituasjon til kosthold og databruk. Jeg er en effektiv lærer, med gode resultat, men havner ofte på 50 timer (+) i uka. Kanskje fordi jeg har en klasse med en del spesielle behov, og derfor jevnlig må samarbeide med ulike instanser? Men mest fordi at "alle gode lærere jobber mye". Uansett. Jeg har brukt julen til å søke på nye jobber. Og håper jeg vil få napp. Kjenner flere som har gjort valget før med, og som sier at største forandringen var at du ønsket å finne på noe etter jobb. Og som endelig ikke deler kontor med 10 andre, har gode kontorfasieliteter og god ventilasjon. Anonymkode: 02f2e...d29 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #2 Skrevet 31. desember 2018 Bytt skole? Anonymkode: dfc7b...c53
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #3 Skrevet 31. desember 2018 Hva slags jobber har du søkt på? Anonymkode: 2fa15...318 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #4 Skrevet 31. desember 2018 Jeg har søkt alt fra stillinger i bank til innkjøper og konsulent/ rådgiverstillinger. Med god engelsk og realfagskompetanse kan jeg søke på litt forskjellig. Anonymkode: 02f2e...d29
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #5 Skrevet 31. desember 2018 Hva med å bare ikke være kontaktlærer? Lønnstillegget er ikke mye å snakke om etter skatt, mens arbeidsmengden er ganske heftig. Man får et ganske godt forhold til elever som faglærer også, så den biten er heller ikke noe problem. Jeg holdt selv på å bli utbrent for noen år siden, og har derfor ikke vært kontaktlærer siden. Alt har blitt mye bedre etter at jeg gikk over til å "bare" være faglærer. Anonymkode: eef4e...cc3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #6 Skrevet 31. desember 2018 Følger denne tråden. Har akkurat samme tanker selv. Forsøkte et par år uten å være kontaktlærer, men sittet fortsatt hver kveld og helg med arbeid. I tillegg er det så mye psykososialt arbeid at jeg blir utslitt. Mange barn som har store utfordringer sosialt. Faglig sett syns jeg at skolen har kommet seg bra. Jeg har små barn og syns det er kjempevanskelig å kombinere familieliv og jobb. Blir helt utslitt. Vil ha en 8-16 jobb hvor jeg slipper å jobbe kveld og helg i tillegg. Har ikke begynt å søke ennå, tenker jeg tar det til våren. Håper noen har forslag til hvilke jobber som kan være aktuelle. Jeg har masse studielån siden jeg er lektor, så lønna må samsvare til det jeg har nå. Anonymkode: 90d10...7cb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #7 Skrevet 31. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med å bare ikke være kontaktlærer? Lønnstillegget er ikke mye å snakke om etter skatt, mens arbeidsmengden er ganske heftig. Man får et ganske godt forhold til elever som faglærer også, så den biten er heller ikke noe problem. Jeg holdt selv på å bli utbrent for noen år siden, og har derfor ikke vært kontaktlærer siden. Alt har blitt mye bedre etter at jeg gikk over til å "bare" være faglærer. Anonymkode: eef4e...cc3 Kunne godt tenke meg noen år som faglærer. Problemet er bare at det er vanskelig å få til, om man fungerer i kontaktlærerrollen. (Ideelt sett hadde der vært slik at man søkte på denne funksjonen, i praksis velger ledelsen kontaktlærere ut fra hvem de synes fungerer). Anonymkode: 02f2e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #8 Skrevet 31. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Følger denne tråden. Har akkurat samme tanker selv. Forsøkte et par år uten å være kontaktlærer, men sittet fortsatt hver kveld og helg med arbeid. I tillegg er det så mye psykososialt arbeid at jeg blir utslitt. Mange barn som har store utfordringer sosialt. Faglig sett syns jeg at skolen har kommet seg bra. Jeg har små barn og syns det er kjempevanskelig å kombinere familieliv og jobb. Blir helt utslitt. Vil ha en 8-16 jobb hvor jeg slipper å jobbe kveld og helg i tillegg. Har ikke begynt å søke ennå, tenker jeg tar det til våren. Håper noen har forslag til hvilke jobber som kan være aktuelle. Jeg har masse studielån siden jeg er lektor, så lønna må samsvare til det jeg har nå. Anonymkode: 90d10...7cb Synd at jobben skal være så hektisk og krevende at mange av de beste slutter. Jeg vil søke permisjon i første omgang, og da må jeg gjøre det før 1. Februar. Har et håp om at jeg skal få lyst til å komme tilbake, da jeg liker jobben godt. Men synes det er ille at stadig flere ikke klarer å stå i full jobb i ungdomsskolen. Anonymkode: 02f2e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #9 Skrevet 31. desember 2018 Jeg har tenkt tanken mange ganger, men vet ikke hva slags jobber jeg "kan" søke på. Å ha en mer 8 til 16-jobb er veldig fristende i min livssituasjon. Jeg liker jobben og elevene, jeg også, men er enig i at det er mye psykososialt arbeid, og store forventninger til hva vi skal utrette. Anonymkode: 9bc7f...a77
Hengebuksvinet Skrevet 31. desember 2018 #10 Skrevet 31. desember 2018 Tenk om vi i stedet kunne fått litt bedre rammer? Sånn at ikke nesten 40% forlater yrket de første årene? Og sånn at vi kunne fokusere mer på å undervise; fagene våre og elevene. Og så har jeg tenkt på en ting, nå på slutten av året. Hvorfor gir mange skoler ferske lærere umulige stillinger? Med to klasser i norsk, to klasser i engelsk og gjerne 2 klasser i tysk også? 8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #11 Skrevet 31. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en effektiv lærer, med gode resultat, men havner ofte på 50 timer (+) i uka. Kanskje fordi jeg har en klasse med en del spesielle behov, og derfor jevnlig må samarbeide med ulike instanser? Men mest fordi at "alle gode lærere jobber mye". Hva bruker du denne tiden på, når du jobber bare for syns skyld? Jeg er også en veldig god lærer, men grunnskole holdt på å ta knekken på meg. Det er for mye dill og for lite av faget mitt. Nå jobber jeg i voksenopplæring, og det er en helt annen verden. Jeg bruker tiden min på det jeg elsker, nemlig formidling av faget mitt, i tillegg til forberedelse til undervisning og etterarbeid i form av vurdering. Også følger det med en minimal andel elevoppfølging, men også det er av den faglige sorten. ingen kommer til meg med personlige problemer, annet enn for å informere meg om f.eks. hvorfor de trenger utsatt frist eller liknende. Av andre lærere blir jeg nok hatet, de spør ofte hvorfor jeg er lærer når jeg har denne holdningen til eleven. Greia er at jeg ikke er noen people person i det hele tatt, jeg er ikke lærer for å gjøre en forskjell i noens liv egentlig, men fordi jeg virkelig, virkelig elsker faget mitt og det kilder i magen når jeg hver dag får stå i klasserommet og formidle det til folk som har valgt å være der. Og i bunn og grunn gjør jeg en forskjell; jeg får (i hovedsak unge) voksne videre i livet. De fleste av mine elever kommer fra en tøff bakgrunn og de fleste er fulle av guts, pågangsmot og stahet. Jeg liker veldig godt å omgås dem. Anonymkode: 6e4b6...de5 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva bruker du denne tiden på, når du jobber bare for syns skyld? Anonymkode: 6e4b6...de5 Forstår ikke helt det første spørsmålet ditt. Jeg jobber ikke for syns skyld,? Men uansett. Flott at du liker deg i voksenopplæringen, og så bra at vi er ulike Anonymkode: 02f2e...d29
Vampen Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 På 31.12.2018 den 15.19, AnonymBruker skrev: Synd at jobben skal være så hektisk og krevende at mange av de beste slutter. Jeg vil søke permisjon i første omgang, og da må jeg gjøre det før 1. Februar. Har et håp om at jeg skal få lyst til å komme tilbake, da jeg liker jobben godt. Men synes det er ille at stadig flere ikke klarer å stå i full jobb i ungdomsskolen. Anonymkode: 02f2e...d29 Jeg tror dette varierer mye fra skole til skole, og kommune til kommune. Jeg kjenner mange som jobber på ungdomstrinnet, både fra studiet og jobb, men har ikke inntrykk av at det er en trend at mange eller stadig flere ikke klarer å stå i jobben.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #14 Skrevet 1. januar 2019 På 31.12.2018 den 16.27, SS skrev: Tenk om vi i stedet kunne fått litt bedre rammer? Sånn at ikke nesten 40% forlater yrket de første årene? Og sånn at vi kunne fokusere mer på å undervise; fagene våre og elevene. Og så har jeg tenkt på en ting, nå på slutten av året. Hvorfor gir mange skoler ferske lærere umulige stillinger? Med to klasser i norsk, to klasser i engelsk og gjerne 2 klasser i tysk også? Hva er bedre stilling for nyutdannede? Hvilken kombinasjon av klasser og fag burde man ønske seg? Anonymkode: f12f4...05d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #15 Skrevet 1. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er bedre stilling for nyutdannede? Hvilken kombinasjon av klasser og fag burde man ønske seg? Anonymkode: f12f4...05d Det beste er nok om du har kompetanse til å undervise i både praktiske og teoretiske fag. Og at du slipper å forholde deg til mer enn 2-3 klasser. Har du 2 klasser i norsk, får du rettebunker i både hovedmål og sidemål. I kombinasjon med flere klasser i andre språkfag, blir dette en heftig stilling. Anonymkode: 02f2e...d29
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #16 Skrevet 1. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er bedre stilling for nyutdannede? Hvilken kombinasjon av klasser og fag burde man ønske seg? Anonymkode: f12f4...05d Nb! Og problemet er vel at ferske lærere sjelden får ønske seg noe, og ofte måundervise i fag de ikke har utdanning i. Anonymkode: 02f2e...d29 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #17 Skrevet 1. januar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nb! Og problemet er vel at ferske lærere sjelden får ønske seg noe, og ofte måundervise i fag de ikke har utdanning i. Anonymkode: 02f2e...d29 Jeg vet også om flere ferske lærere som får timene som «ble til overs» tydeligvis, og de får dermed veldig mange ulike klasser i mange ulike fag, og en svært stor arbeidsbyrde. Det er dårlig personalpolitikk å behandle nyansatte og spesielt nyutdannede slik, og det vitner om dårlig ledelse og planlegging. Anonymkode: c3fb5...37a 1
Vampen Skrevet 1. januar 2019 #18 Skrevet 1. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er nok om du har kompetanse til å undervise i både praktiske og teoretiske fag. Og at du slipper å forholde deg til mer enn 2-3 klasser. Har du 2 klasser i norsk, får du rettebunker i både hovedmål og sidemål. I kombinasjon med flere klasser i andre språkfag, blir dette en heftig stilling. Anonymkode: 02f2e...d29 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nb! Og problemet er vel at ferske lærere sjelden får ønske seg noe, og ofte måundervise i fag de ikke har utdanning i. Anonymkode: 02f2e...d29 Nok en gang, her er det nok store forskjeller, jeg kjenner ikke til skoler hvor det er en utbredt praksis at nyutdannede må undervise i fag de ikke har utdanning i. Så opplever man mye av det du beskriver, så kan løsningen være så enkel som å bytte arbeidsplass. Ellers er jeg enig i at skolen bør etterstrebe å gi nyutdannede en ok start. For eksempel i form av en time mindre undervisning, mentor og slippe kontaktlæreransvar de første åra. Men til syvende og sist er man også ansatt for å gjøre en jobb, og de færreste skoler har så mange ressurser ekstra at en lærer kan få store unntak eller tilpasninger om kabalen skal gå opp. Her tenker jeg også at lærerstudenter har et ansvar for å ta gode valg. For eksempel at man ikke må finne på å ta komboen norsk og engelsk, st det kan være lurt med et praktisk fag i fagkretsen og at man med fremmedspråk i fagkretsen må være forberedt på å jobbe på flere trinn og med flere klasser. Dette er ting man bør spørre om i praksis.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #19 Skrevet 1. januar 2019 Der jeg jobber nå, og tidligere, har nyutdannede fått en time mindre, mentor og ikke vært kontaktlærer, noe som er kjempebra! Håper det er slik på de fleste skoler! Husker nemlig følelsen av å stå mutters alene med ansvaret for en klasse når man selv følte at man fremdeles var i praksis! 😕 Det som forsåvidt var bedre da enn nå, er arbeidsmengde (møter og all mulig rapportering, pluss forventninger fra foreldre) og klassestørrelse. Som en erfaren lærer sliter jeg meg også helt ut i barneskolen, og har flere ganger vurdert å slutte. Men å lære bort er jo det jeg vil! Er bare ikke så glad i alt det sosiale rundt elevene som jeg må ordne opp i hver dag, og som tidligere nevnt; foreldre som ikke helt skjønner hva min tid skal brukes til.. Aner ikke hvilke jobber som kunne erstatte den jeg har nå, for jeg er utdannet allmennlærer og har en del år ansiennitet. Om noen har forslag, tas dem i mot med takk! Anonymkode: b8cd7...d9e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #20 Skrevet 7. januar 2019 På 1.1.2019 den 16.02, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt det første spørsmålet ditt. Jeg jobber ikke for syns skyld,? Men uansett. Flott at du liker deg i voksenopplæringen, og så bra at vi er ulike Anonymkode: 02f2e...d29 Du skrev at du jobber over 50 timer, "Men mest fordi at "alle gode lærere jobber mye". Da tolker jeg det som at det å jobbe mye er noe du tror du må, om du skal være en god lærer. Jeg kjenner mange flinke og effektive lærere som ikke jobber over 50 timer i uka. Anonymkode: 6e4b6...de5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå