Gå til innhold

Er hunden min dømt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes så synd på hunden min. Hun er bare 8 mnd, men problemene lar ikke vente på seg.. Allerede da hun var 8 uker og jeg hadde fått henne hjem fikk hun kraftige allergiutslett som vi slet med hele sommeren. Dette var nok delvis pga varmen. Hun fikk sår og blemmer over hele magen. Fikk salve og ting å rense med etc av veterinær, og måtte være veldig påpasselig. Hun måtte også gå med genser/body for å ikke få klødd seg like lett. Det var ikke en morsom sommer, heller bare bekymringer og en hund som hadde vondt og skulle klø seg heeele tiden... Det hjalp å bytte fôr vekk fra det vi fikk fra opdr. Etterhvert ble dette noe bedre. Så begynte hun å klø masse igjen, denne gangen hovedsakelig på brystet og under armene. Da begynte selvfølgelig jakten på et fôr hun ikke ville reagere på. Har ikke funnet et eneste tørrfôr som fungerer, men begynte med vom. Da er stort sett allergien greit i sjakk, men skal ikke mye til før det bryter ut igjen. Typ at noen gir henne litt av noe mat.. Noen ga henne noen godbiter her om dagen og etter det begynte hun å klø igjen og har nå noen sår. Disse er i ferd med å gå over nå, men jeg må nekte folk å gi henne ting. 

Pelsen hennes og hun generelt lukter også veldig sterkt. Hun lukter som om hun skulle vært en gigantisk rottweiler. Et annet problem: Hun har alltid vært for liten og veldig spinkel. Selv om hun har fått mer mat enn hun "skulle" hatt. Den dag i dag får hun også veldig mye mat i forhold til størrelsen. Hun er ikke tynn nå. Men ekstremt spinkel. Hun ser virkelig ikke ut som rasen hun er i det hele tatt, og alle vi møter på tror hun er 3-4 mnd. Nå har hun også klart å få ørebetennelse, så da må vi til vet nå. Hun går skeivt og det væsker gult i øret, er blod og gørr, og lukter sterkt. Så hun hadde noen sår i øret og blod der, har vel klort seg opp og så har det bare utviklet seg derfra. Så da har hun igjen kjempevondt. Hun skal selvsagt få hjelp.

Men noen ganger føler jeg bare at jeg synes så inderlig synd på henne, og at hun ikke har det fint. Det er alltid et eller annet som gjør at hun har det vondt. Jeg blir så frustrert fordi jeg er så glad i henne. Hun er så livlig og en skikkelig gledesspreder. Men det gjør vondt at det alltid er et eller annet med henne, og jeg føler ikke akkurat at valpetiden har vært så morsom som det den burde ha vært. Jeg er redd alt bare vil bli verre og verre. Er bare veldig frustrert og lei meg. Føler aldri det er noe avbrekk, liksom. Har vært konstant bekymret siden jeg fikk henne. I tillegg har vi hatt litt problemer med å generelt ha koll på henne, da hun er veldig mye. Hun kan ikke være noe særlig alene eller noe fordi da ødelegger hun ting, så er rundt henne omtrent konstant.

Som jeg skrev. Hun er verdens morsomste, gladeste lille sak, hun er tvers gjennom så snill at jeg får vondt i hjertet mitt, og jeg håper bare at hun ikke er dømt til et liv med medisiner og sykdom. Jeg ser at jeg helt klart burde vært mer selektiv på oppdrettere og slikt, men falt så veldig for henne, synes moren var fin, hun har papirer og kostet "normal" pris (15.000).

Erfaringer/råd for en som er veldig frustrert pga syk valp?

Anonymkode: 5f1d0...e80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg kjenner igjen det der. Et vennepar av meg har vært max uheldige når det kommer til allergi hos hund. Første hunden utviklet gressallergi, forallergi OG husstøvallergi. De måtte støvsuge hver dag, hunden kunne kun ligge i en spesiell seng, hun måtte vaskes med klut hver gang hu hadde vært ute og dusjes hyppig og smøres med ymse salver (heldigvis korthåret). Hun måtte til slutt avlives fordi det ikke lenger gikk an å holde det i sjakk og hu reagerte med store blemmer på omtrent alt. 

Neste hund, samme rase. Har utviklet husstøvallergi og forallergi. Kan ikke få så mye som en smakebit av noe, bortsett fra gulrot. Må bades en gang i uka med en spesiell shampo og har egen seng som vaskes ofte. Heldigvis er han ikke så ille at de har stor utfordring som på den første, men hundelivet er liksom ikke som hos alle andre. 

Mat hun ødelegger ting når hun er alene er normalt for mange valper, det er oftest noe som går over med tiden. Dere må teste for allt hun kan reagere på, gress, pollen, støv etc, ikke bare jakte på riktig for. 

Anonymkode: 96383...2be

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff jeg kjenner igjen det der. Et vennepar av meg har vært max uheldige når det kommer til allergi hos hund. Første hunden utviklet gressallergi, forallergi OG husstøvallergi. De måtte støvsuge hver dag, hunden kunne kun ligge i en spesiell seng, hun måtte vaskes med klut hver gang hu hadde vært ute og dusjes hyppig og smøres med ymse salver (heldigvis korthåret). Hun måtte til slutt avlives fordi det ikke lenger gikk an å holde det i sjakk og hu reagerte med store blemmer på omtrent alt. 

Neste hund, samme rase. Har utviklet husstøvallergi og forallergi. Kan ikke få så mye som en smakebit av noe, bortsett fra gulrot. Må bades en gang i uka med en spesiell shampo og har egen seng som vaskes ofte. Heldigvis er han ikke så ille at de har stor utfordring som på den første, men hundelivet er liksom ikke som hos alle andre. 

Mat hun ødelegger ting når hun er alene er normalt for mange valper, det er oftest noe som går over med tiden. Dere må teste for allt hun kan reagere på, gress, pollen, støv etc, ikke bare jakte på riktig for. 

Takk for svar. Håper jo at det blir bedre med alderen når det kommer til allergi, men det blir vel gjerne heller verre. Ang ødelegge ting vet jeg det og akkurat det bekymrer meg ikke, det var mer ment som at hun er rundt meg konstant og jeg må følge med på henne hele tiden.

Jeg vegrer meg litt for å begi meg inn på den testingen, for da vil hun jo antagelig måtte gå på medisiner hele livet sitt. Jeg synes ikke noe om å medisinere en hund hele livet, det er bare etisk feil. Jeg vil gjerne at det bare skal gå over. Men det gjør vel ikke det.

Skrevet

Å ikke utrede problemet for å slippe å finne en medisin som kan hjelpe virker uforståelig for meg. Det er vel ikke etisk riktig å la en hund gå med plager som kunne vært medisinert heller? Å la en hund få medisin er vel ikke galt i seg selv?

Det høres jo dessverre ut som det er mer galt med hunden enn "bare" allergi? Skjønner det er en veldig vanskelig situasjon, men på et tidspunkt må du finne ut om det er noe du kan gjøre så hunden får et godt liv, eller om den har så mange plager at den heller bør få slippe. Føler med deg:-(

• Liker 6
Skrevet

Syns du bør utrede hunden skikkelig. Deretter ta en avgjørelse på om hunden kan få et godt liv Eller om han må få slippe. Hørtes ikke godt ut for hverken deg eller hunden dette. 

Anonymkode: 2562e...83b

• Liker 4
Skrevet

Mot kløe/allergi så har det kommet en medisin på markedet som er veldig effektiv.1 sprøyte og kløen vil i de aller fleste bli borte,eller sterkt redusert. Iflg.veterinærer så kan 1 behandling være nok til at hunden kommer 'ut av' kløproblematikken.Andre igjen kan ta denne ca hver 6 mnd,dersom det er behov for det.
Navnet er Cytopoint

Jeg synes du absolutt bør forsøke det. La iallefall ikke hunden gå med lidelser når det finnes behandlinger man kan prøve.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Håper jo at det blir bedre med alderen når det kommer til allergi, men det blir vel gjerne heller verre. Ang ødelegge ting vet jeg det og akkurat det bekymrer meg ikke, det var mer ment som at hun er rundt meg konstant og jeg må følge med på henne hele tiden.

Jeg vegrer meg litt for å begi meg inn på den testingen, for da vil hun jo antagelig måtte gå på medisiner hele livet sitt. Jeg synes ikke noe om å medisinere en hund hele livet, det er bare etisk feil. Jeg vil gjerne at det bare skal gå over. Men det gjør vel ikke det.

Du vil ikke utrede hunden fordi du ikke vil at hun skal gå på medisiner? Du veit at allergier ikke bare forsvinner hvis du bare ignorerer det lenge nok sant? Du vil vel det beste for hunden? Sørg for å begynne med utredning i januar så kan dere kanskje finne en måte å holde det i sjakk på uten at det mÅ bli mye mye værre først. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg vet hun burde utredes, men føler det bare blir å lete etter problemer, så har liksom unngått det. Jeg får så vondt av henne. Men om jeg får et klart svar på at hun har masse allergier blir alt så synlig og da må jeg ta mer stilling til det. Nå har hun vondt pga øret. Ellers har jeg jo vært hos vet ift kløen, men da mente hun at det kunne være valpekløe og ga meg salve osv som jeg har brukt, pluss at jeg har byttet fôr. Jeg håpet vel at det skulle gå over 

Skrevet
5 timer siden, Sussudio skrev:

Å ikke utrede problemet for å slippe å finne en medisin som kan hjelpe virker uforståelig for meg. Det er vel ikke etisk riktig å la en hund gå med plager som kunne vært medisinert heller? Å la en hund få medisin er vel ikke galt i seg selv?

Det høres jo dessverre ut som det er mer galt med hunden enn "bare" allergi? Skjønner det er en veldig vanskelig situasjon, men på et tidspunkt må du finne ut om det er noe du kan gjøre så hunden får et godt liv, eller om den har så mange plager at den heller bør få slippe. Føler med deg:-(

5 timer siden, Nettvenn skrev:

Mot kløe/allergi så har det kommet en medisin på markedet som er veldig effektiv.1 sprøyte og kløen vil i de aller fleste bli borte,eller sterkt redusert. Iflg.veterinærer så kan 1 behandling være nok til at hunden kommer 'ut av' kløproblematikken.Andre igjen kan ta denne ca hver 6 mnd,dersom det er behov for det.
Navnet er Cytopoint

Jeg synes du absolutt bør forsøke det. La iallefall ikke hunden gå med lidelser når det finnes behandlinger man kan prøve.

Er også redd for at utgiftene vil bli veldig store. Vet det er sykt trist å i det hele tatt nevne det. Men vet om folk som bruker 4000-5000 på medisiner i mnd til hundene sine, det går bare ikke å gjøre det i 10 år

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er også redd for at utgiftene vil bli veldig store. Vet det er sykt trist å i det hele tatt nevne det. Men vet om folk som bruker 4000-5000 på medisiner i mnd til hundene sine, det går bare ikke å gjøre det i 10 år

Cytopoint koster ca 6-800 kroner,avhengig av hvilken veterinær du bruker. Det er ca 100.- pr.mnd.

• Liker 2
Skrevet

Prisen på Cytopoint er en ting, prisen på alt annet som kommer i tilllegg er en annen ting.

Har du ikke forsikring, TS?

Har selv hatt hund med allergi, og vet hvor frustrerende det er. Man må hele tiden være på vakt, miljøskifte kan være nok til å utløse nye utbrudd, at hunden uheldigvis får i seg noe ute på tur osv.
Kløe, utslett, øreproblemer, mage- og tarmproblemer, dårlig pels, dårlige poter, furunkler ( vonde blemmer på labbene, noen trenger operasjon )....
Og ja, det er dyrt. Veterinærbesøk, spesialditt og spesialdatt, medisiner +++++
Min ble heldigvis tilnærmet symptomfri på vom & hundemat + lavdose kortison i sommerhalvåret.

Har en bekjent som måtte la hunden sin få sovne inn, da ingenting virket over lengre tid. Den ble 3 år.

Synes uansett du skal få utredet hunden skikkelig. Det kan ta lang tid før man finner noe som virker, og det kan virke veldig overveldende i starten. Ofte er det også veldig mange gode råd, om å prøve det ene og det andre. Det er da lurt å prøve få ting av gangen, sånn at man vet hva som funker/ikke funker.

Anonymkode: 087b2...517

• Liker 2
Skrevet

Velg den aller reneste maten du kan finne, vom er bra men kan ha tilsetninger. Se etter noe som er mest mulig rent. Du kan også gi oppmalt frukt og grønnsaker (rent!) med rent kjøtt fra butikken, helst økologisk. Og virkelig, IKKE godbiter fra butikken de er fulladet med tilsetningsstoffer som hunden din ikke tåler. Den kan leve et fullverdig liv for det. Jeg hadde en schæfer før som klødde av ALT tørrfor. Hun tålte alle typer menneskemat helt fint, men ikke noe tørt og bearbeidet, hverken godbiter eller mat fra butikken. Min hund gikk aldri på noe spesialfor eller fikk medisiner, hun fikk bare ren mat. Les om kjæledyrmat, det er ikke noe vi vil gi til dyra våre!

Som bein når du har en liten hund kan du gi kyllingvinger (rå!). Bein og marg er veldig bra for hunder, og om du er skeptisk til å gi hele bein kan du koke kraft på dem. Det finnnes kraft- og margbein i frysedisken som du kan bruke til det. Det har akkurat de mineralene som hunder skal ha, så det er supert å gi. Og reduser medikamenter og vaksiner det du kan. Det inneholder like mye dritt som kjæledyrmat og bør kun brukes akutt.
Kan også anbefale Turid Løvøy som er holistisk behandler på  hund, hun behandler i Feiring og Skedsmo (?) og også Are Thoresen som holder til i Vestfold. Han er veterinær og har et utall med andre holistiske utdannelser også, og Turid er en av dem som er utdannet hos han. Om du googler han vil du finne diverse innlegg på forum der folk beskriver han som en mirakelmann når det gjelder behandling av dyr (og også mennesker i noen tilfeller). Her er Turids side med en artikkel om hundeforing: http://www.dyrealternativen.com/42518673

Anonymkode: a2c6c...a07

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nettvenn skrev:

Cytopoint koster ca 6-800 kroner,avhengig av hvilken veterinær du bruker. Det er ca 100.- pr.mnd.

Jeg kommer jo til å følge veterinærens anbefalninger, og vet ikke hva de anbefaler

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prisen på Cytopoint er en ting, prisen på alt annet som kommer i tilllegg er en annen ting.

Har du ikke forsikring, TS?

Har selv hatt hund med allergi, og vet hvor frustrerende det er. Man må hele tiden være på vakt, miljøskifte kan være nok til å utløse nye utbrudd, at hunden uheldigvis får i seg noe ute på tur osv.
Kløe, utslett, øreproblemer, mage- og tarmproblemer, dårlig pels, dårlige poter, furunkler ( vonde blemmer på labbene, noen trenger operasjon )....
Og ja, det er dyrt. Veterinærbesøk, spesialditt og spesialdatt, medisiner +++++
Min ble heldigvis tilnærmet symptomfri på vom & hundemat + lavdose kortison i sommerhalvåret.

Har en bekjent som måtte la hunden sin få sovne inn, da ingenting virket over lengre tid. Den ble 3 år.

Synes uansett du skal få utredet hunden skikkelig. Det kan ta lang tid før man finner noe som virker, og det kan virke veldig overveldende i starten. Ofte er det også veldig mange gode råd, om å prøve det ene og det andre. Det er da lurt å prøve få ting av gangen, sånn at man vet hva som funker/ikke funker.

Anonymkode: 087b2...517

Har ikke forsikring, nei. Ja, er veldig frustrerende. Aldri hatt en syk hund. Alltid hatt forsikring før og tapt masse penger, men tok sjansen nå. Nå verker øret hennes fortsatt masse masse gult, hun føler seg ikke bra og har vondt, må gå med skjerm hele tiden. Men klør seg enda på magen, har vel fått i seg et eller annet..

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg den aller reneste maten du kan finne, vom er bra men kan ha tilsetninger. Se etter noe som er mest mulig rent. Du kan også gi oppmalt frukt og grønnsaker (rent!) med rent kjøtt fra butikken, helst økologisk. Og virkelig, IKKE godbiter fra butikken de er fulladet med tilsetningsstoffer som hunden din ikke tåler. Den kan leve et fullverdig liv for det. Jeg hadde en schæfer før som klødde av ALT tørrfor. Hun tålte alle typer menneskemat helt fint, men ikke noe tørt og bearbeidet, hverken godbiter eller mat fra butikken. Min hund gikk aldri på noe spesialfor eller fikk medisiner, hun fikk bare ren mat. Les om kjæledyrmat, det er ikke noe vi vil gi til dyra våre!

Som bein når du har en liten hund kan du gi kyllingvinger (rå!). Bein og marg er veldig bra for hunder, og om du er skeptisk til å gi hele bein kan du koke kraft på dem. Det finnnes kraft- og margbein i frysedisken som du kan bruke til det. Det har akkurat de mineralene som hunder skal ha, så det er supert å gi. Og reduser medikamenter og vaksiner det du kan. Det inneholder like mye dritt som kjæledyrmat og bør kun brukes akutt.
Kan også anbefale Turid Løvøy som er holistisk behandler på  hund, hun behandler i Feiring og Skedsmo (?) og også Are Thoresen som holder til i Vestfold. Han er veterinær og har et utall med andre holistiske utdannelser også, og Turid er en av dem som er utdannet hos han. Om du googler han vil du finne diverse innlegg på forum der folk beskriver han som en mirakelmann når det gjelder behandling av dyr (og også mennesker i noen tilfeller). Her er Turids side med en artikkel om hundeforing: http://www.dyrealternativen.com/42518673

Hun har gått på rent lammekjøtt fra villsau i lang tid, men pga hun trenger så mye mat gikk ikke dette i lengden. Nå får hun 500 g vom hver dag, lam. Gir henne hovedsakelig lam fordi det er dette hun reagerer minst på. Laks har også gått bra 

Takk for tips, virkelig :)

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Hvorfor har du ikke forsikring på hunden din? Det er alfa omega å skaffe det så fort du overtar den. Beklager å si det, men er det økonomien som gjør så du ikke har det, ja da har du ikke råd til å ha hund eller dyr generelt.

Til denne kløproblematikken så kan jeg nevne at en hund jeg hadde tidligere ble veldig ille av dette i 4 års alder. Den fikk prøve ut salver og piller. Dette hjalp en periode, men det kom tilbake hele tiden. Det gikk oss på nervene til slutt siden den klødde 23 timer i døgnet. Til slutt ble det påvist at den hadde kreft og den ble operert. Samtidig en skikkelig hestekur for kløen. Han ble helt frisk igjen.

Så noen mnd etter kom kløen tilbake og vi valgte til slutt å avlive den i en alder av 5 år.

Sårene hunden hadde så ut som noen hadde skjært i den med skalpell. Hverken vi eller veterinær kunne skjønne hvorfor de var så snorrette og at det var flere av de.

Enten koster du på hunden din det det koster eller omplasserer til noen som vil gjøre det. Hjelper ikke noe behandling, så er det kun en utvei nemlig avlivning.

Jeg håper du finner ut av dette fort og lykke til.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig er det å ikke prøve å finne ut av hvorfor dyret ditt har det vondt. Begyn testing på nyåret. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, COSL Innovator skrev:

Hvorfor har du ikke forsikring på hunden din? Det er alfa omega å skaffe det så fort du overtar den. Beklager å si det, men er det økonomien som gjør så du ikke har det, ja da har du ikke råd til å ha hund eller dyr generelt.

Til denne kløproblematikken så kan jeg nevne at en hund jeg hadde tidligere ble veldig ille av dette i 4 års alder. Den fikk prøve ut salver og piller. Dette hjalp en periode, men det kom tilbake hele tiden. Det gikk oss på nervene til slutt siden den klødde 23 timer i døgnet. Til slutt ble det påvist at den hadde kreft og den ble operert. Samtidig en skikkelig hestekur for kløen. Han ble helt frisk igjen.

Så noen mnd etter kom kløen tilbake og vi valgte til slutt å avlive den i en alder av 5 år.

Sårene hunden hadde så ut som noen hadde skjært i den med skalpell. Hverken vi eller veterinær kunne skjønne hvorfor de var så snorrette og at det var flere av de.

Enten koster du på hunden din det det koster eller omplasserer til noen som vil gjøre det. Hjelper ikke noe behandling, så er det kun en utvei nemlig avlivning.

Jeg håper du finner ut av dette fort og lykke til.

Nei, det er ikke pga økonomien. Har hatt mange dyr og aldri behov for forsikring, bortsett fra en gang da jeg måtte avlive hund pga epilepsi, og da var kriteriene så idiotiske at hunden hadde måttet lide om jeg skulle følge forsikringsselskapets protokoll i stedet for veterinærens anbefaling. Så da orket jeg ikke å betale masse penger inn til forsikring.

Skrevet

Uansett, takk for svar. Har time hos veterinær igjen snart, så.

Som jeg skrev mente vet at jeg burde se ann fordi mye kan komme frem og forandre seg i løpet av det første året. Lite vits i å ta testing på liten valp, mente hun.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, takk for svar. Har time hos veterinær igjen snart, så.

Som jeg skrev mente vet at jeg burde se ann fordi mye kan komme frem og forandre seg i løpet av det første året. Lite vits i å ta testing på liten valp, mente hun.

Hvem er «hun»? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er «hun»? 

Veterinæren. Står i teksten. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette innlegget forteller meg bare at du ikke aner hva det dreier seg om i det hele tatt. Reneste foret? Hvis hunden er allergisk mot  storfekjøtt spiller det ingen rolle om den spiser jur eller indrefilet; ku er ku! 

Skremmer meg skikkelig når folk gir slike medisinske råd til andre uten å ha noe som helst peiling. 

Ts; 

få hunden din utredet av en veterinær hudspesialist, (ja, det er ikke mange av dem desverre, men de bet hva de gjør) så slipper du mange ekstrarunder. Hunden din kan fint leve et godt liv med allergi, men det krever at man vet hvordan man skal forholde seg til dette. Ingen hunder er like. 

Hilsen dyrlege

Anonymkode: 2cea5...bf0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...