Gå til innhold

Ingen tillit til bankens rådgivere

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har i mange år  hatt mine  kontoer og en  pen  sparebuffert plassert i  Nordea.    Blei etterhvert rådet til å ta ut hele sparebeløpet og plassere pengene på fond gr. dårleg renteutbytte på sparing m/ lav rente.        Etter lengre tids "mas"  og anbefalinger så bestemte eg meg for å flytte del av beløpet over på  sparefond (Aktiv 30) som de m.a.  hevdet utgjorde minst risiko.   Ein kan m/ fordel flytte penger til andre banker som gjir bedre utbytte, og mer forutsigbart.     

Har til nå tapt omlag kr. 20.000 på denne transaksjonen i løpet av året,og hadde  pengene stått på høgrentekonto så hatt eg hatt eit tilsvarende beløp spart.        Banken har rådgjivere som  anbefaler folk å flytte penger over på fond etc. iden hensikt at de da selvsagt  slipper å betale renter på innskudd, og banken får dermed frigjordt kapital, og  sysselsette folk til aksjer.   

Nå har eg etterhvert fått dårleg  tillit til mange av desse "såkalte " økonomene som har komt  med mange "sure oppstøt" og anbefalinger overfor befolkningen. 

Mange økonomier anbefalte nyetablerte  m/ fordel å begynne sparing til pensjon.    Kanskje ein med fordel heller betale noen ekstra avdrag på lån før ein begynner på pensjonssparingen.   Ikkje så greitt å dra med seg gjeld inni pensjontilværelsen.  

Prisstigningen er høyre en utbytte m/ sparing på rente.   Nå er det vel prisstigningen som presser lønninger m.m i været, så kanskje fornuftig å oppfordre folk til litt  sparing fremfor økt  forbruk.   Dessuten har det  også en miljøeffekt          

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har i mange år  hatt mine  kontoer og en  pen  sparebuffert plassert i  Nordea.    Blei etterhvert rådet til å ta ut hele sparebeløpet og plassere pengene på fond gr. dårleg renteutbytte på sparing m/ lav rente.        Etter lengre tids "mas"  og anbefalinger så bestemte eg meg for å flytte del av beløpet over på  sparefond (Aktiv 30) som de hevdet utgjorde minst risiko. 

Har til nå tapt omlag kr. 20.000 på denne transaksjonen i løpet av året,og hadde  pengene stått på høgrentekonto så hatt eg hatt eit tilsvarende beløp spart.        Banken har rådgjivere som  anbefaler folk å flytte penger over på fond etc. iden hensikt at de da selvsagt  slipper å betale renter på innskudd, og banken får dermed frigjordt kapital, og  sysselsette folk til aksjer.   

Nå har eg etterhvert fått dårleg  tillit til mange av desse "såkalte " økonomene som har komt  med mange "sure oppstøt" og anbefalinger overfor befolkningen.           

Hvorfor gav du etter for «maset»? Jeg har også penger på bok. De maser til tider, men jeg har bare sagt at NEI jeg setter de ikke i fond. 

Anonymkode: 7d29e...f97

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i Nordea, den banken er helt useless. Hva med å prøve noen andre, Nordnet/Odin eller noe sånt?

Anonymkode: 8a07f...afd

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i Nordea, den banken er helt useless. Hva med å prøve noen andre, Nordnet/Odin eller noe sånt?

Anonymkode: 8a07f...afd

De fleste som jobber i bank og finans tenker selvsagt på sine jobber fremfor kundenes sitt beste.    

Skrevet

Satt inn 36.000 i fond, der er det idag over 90.000. Så jeg er strålende fornøyd. 

Anonymkode: 2190e...d0e

• Liker 1
Skrevet

Nå er jobben til en kunderådgiver i en bank å prøve å ivareta både kundens og bankens interesser best mulig. Selv om du har 20000 i urealisert tap i år,  så kan du fort ha 10000 i pluss neste år. Men dette markedet er selvsagt alltid forbundet med risiko,  særlig på kort sikt.  Jeg er på minussiden med ca 10-12000 i år,  men i fjor ble det ca 30000 i pluss. 

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nå er jobben til en kunderådgiver i en bank å prøve å ivareta både kundens og bankens interesser best mulig. Selv om du har 20000 i urealisert tap i år,  så kan du fort ha 10000 i pluss neste år. Men dette markedet er selvsagt alltid forbundet med risiko,  særlig på kort sikt.  Jeg er på minussiden med ca 10-12000 i år,  men i fjor ble det ca 30000 i pluss. 

20. 000 i tap eine året og 10.000 i pluss andre  året .    (kr. 10.000  i pluss  i løpet av 2 år)   Kanskje vel så bra om pengene stod på høgrente.   Kronekursen og aksjemarkedet  har falt som ein stein på dypt vann den seinere tid.      

Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

20. 000 i tap eine året og 10.000 i pluss andre  året .    (kr. 10.000  i pluss  i løpet av 2 år)   Kanskje vel så bra om pengene stod på høgrente.   Kronekursen og aksjemarkedet  har falt som ein stein på dypt vann den seinere tid.      

Noe som betyr at det snart er tid for å investere mer hvis man ønsker å være med på en opptur. 

• Liker 1
Skrevet

Bankens rådgiver er ikke noe annet enn bankens selger.. Ikke mer fasjonabelt enn det. 

Anonymkode: 8b48d...80c

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
26 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Noe som betyr at det snart er tid for å investere mer hvis man ønsker å være med på en opptur. 

De som har levd en stund vet at etter de fleste oppturer så kommer det oftast også en nedtur, og den er bare såvidt begynt. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Om noen år så er 1 / 2 parten av norges befolkning pensjonister og  som har stått for verdiskapningen.

Aksjekursene og verdien på  pensjonsfondet vil etterhvert falle  som ein stein, velferdstaten er ikkje bærekraftig når eldrebølgen skyller innover landet, samtidig som vi får stadig flere trygdede    Det blir  etterhvert også  stadig færre yrkesaktive som skal står for verdiskapningen,og  mange må belage seg på omstillinger.     Det er allerede mange som  idag sliter økonomisk , og flere kommer det til å bli etterhvert. 

Ein løyser ikkje problema ved at 10 % av norges befolkning blir stadig rikere medan vi får flere fattige.    Takket  vere oljefondet så har vi forløbi unngått franske tilstander i Norge.       

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Tror det er lett å komme inn på sånne katastrofetanker når man har gått på en smell, men sannsynligvis kommer alt til å gå bra til slutt.

Anonymkode: bd5f1...346

Skrevet
30 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

De som har levd en stund vet at etter de fleste oppturer så kommer det oftast også en nedtur, og den er bare såvidt begynt. 

Slike nedturer kommer i snitt hver 7. år(vi er på overtid nå), for deretter å komme en solid opptur. Kunsten er å skjønne når markedet er på bunnen.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Slike nedturer kommer i snitt hver 7. år(vi er på overtid nå), for deretter å komme en solid opptur. Kunsten er å skjønne når markedet er på bunnen.

Tror du at bunnen er nådd for denne gang, og at det vil gå oppover i 2019?

Anonymkode: b4f39...d12

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Nå har vel oppturen vart lenger en 7 år for de fleste.   Ingen  hadde forestilt " Oljeprisene skulle falle som ein stein"   Vi lever i en ustabil verden,  og ein bør ikkje ta freden som ein selvfølge.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

Nå har vel oppturen vart lenger en 7 år for de fleste.   Ingen  hadde forestilt " Oljeprisene skulle falle som ein stein"  

"Morgenen nyttårsaften ligger det an til å bli en aldri så liten festdag også i oljemarkedet. Ved halv nitiden koster et fat nordsjøolje 54,20 dollar fatet, opp 2,15 prosent fra fredag". https://aksjelive.e24.no/article/On97vE

Betyr dette at det kommer til å gå rett vei?

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Da oljeprisen lå på omlag 100 dollar fatet var dollarkursen kr. 6.     Idag er dollarkursen drøyt kr 8 og eit fat nordsjøolje selges for 54.20. dollar     Vi hører imidlertid sjelden hvor høye inntekter Norge har på gassleveransene.  

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Folk er for grådige. Er det ok å tjene penger, må det også være ok å tape penger.

Anonymkode: d2ead...834

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er for grådige. Er det ok å tjene penger, må det også være ok å tape penger.

Anonymkode: d2ead...834

3 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har i mange år  hatt mine  kontoer og en  pen  sparebuffert plassert i  Nordea.    Blei etterhvert rådet til å ta ut hele sparebeløpet og plassere pengene på fond gr. dårleg renteutbytte på sparing m/ lav rente.        Etter lengre tids "mas"  og anbefalinger så bestemte eg meg for å flytte del av beløpet over på  sparefond (Aktiv 30) som de m.a.  hevdet utgjorde minst risiko.   Ein kan m/ fordel flytte penger til andre banker som gjir bedre utbytte, og mer forutsigbart.     

Mange økonomier anbefalte nyetablerte  m/ fordel å begynne sparing til pensjon.    Kanskje ein med fordel heller betale noen ekstra avdrag på lån før ein begynner på pensjonssparingen.   Ikkje så greitt å dra med seg gjeld inni pensjontilværelsen.  

Prisstigningen er høyre en utbytte m/ sparing på rente.   Nå er det vel prisstigningen som presser lønninger m.m i været, så kanskje fornuftig å oppfordre folk til litt  sparing fremfor økt  forbruk.   Dessuten har det  også en miljøeffekt          

Ja. Jeg er så enig. Jeg føler man blir tutet ørene fulle om at man må begynne å spare til pensjon nå, i aksjer eller fond. Men den lureste måten å spare til er jo å ha nedbetalt bolig. Når du ikke lenger må ut med 10 000 i lån hver måned, har du faktisk ganske mye mer å rutte med som pensjonist selv om inntekten reduseres. 

Jeg brukte alt jeg eide av EK og kjøpte bolig i Oslo i 2015. På 3 år har den steget i verdi med en halv million. Uten at jeg har tatt noen risiko for å tape min EK. Vis meg den aksjen/ fondet som gir 500 000 i avkastning på tre år.  

Anonymkode: 1aca5...fb7

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at bunnen er nådd for denne gang, og at det vil gå oppover i 2019?

Nei. Ja.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...