AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #1 Skrevet 31. desember 2018 Bare håper noen kan forenkle eller forklare. Jeg har ca 8-10 kg å gå ned for min normalvekt. Og har derfor ofte veid med, samt fører dagbok over kaloriinntaket. Jeg har forstått det sånn at kilo ikke helt kan regner til kalorier, men at en kilo er rundt 8000 kalorier, sånn veldig røft regnet. Hvordan er det da mulig at jeg spiser "riktig", dvs rundt 1600-1700 kalorier pr dag, trenger jevnlig og deretter kan oppleve at vekten stiger med 1-1,5 kilo fra en morgen til den neste? Jeg veier meg hver morgen fordi jeg er litt nysgjerrig på hvordan det virker, samt om enkelte mattyper og treningsformer påvirker nedgangen på kort sikt annerledes enn andre typer, men dette har frustrert meg. Den plutselige stagneringen eller oppgangen som kommer innimellom kan av og til være borte i løpet av 1-2 dager, men jeg kan også finne på å slite med en kilo som som fra ingen steder i over en uke. Hvor kommer dette fra, og hvorfor skjer det? Anonymkode: d6b84...af4
ajarRun Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Vekten din vil svinge. Hvor mye vann kroppen har (påvirkes av saltinntak, trening og stress, osv), hvor mye som er i tarmen, og i blæra, osv. En svinging på 1-1.5 kilo fra dag til dag er ikke unormalt. Begynner man å trene binder kroppen vann. Da vil man veie mer. Du må lage en graf, over tid. Noen anbefaler å kun veie seg en gang i uken, jeg synes det er fjollete, men du må bruke en gjennomsnitt av grafene for å se om du går ned. For kvinner har menstrasjonsyklusen også en effekt. Det er uttallige grunner til at vekten svinger, men trenden over tid vil være tydelig. Lag en graf i excell eller noe, så ser du på trendlinjen, ikke på tallet akkurat den dagen. Og husk å veie deg om morgenen etter at du har vært på toalettet.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Det Ar sier, pluss at kvinner holder vannvekt ved eggløsning og menstruasjon. Litt ved eggløsning, mye rundt (like før) mens. Anonymkode: b37cc...465
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå