Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1522770.ece

Hva mener folk om dette temaet? Selv blir jeg litt trist når det popper opp fæle reklameplakater over alt hvor en ferdes.

Får Oslo Kommune (leie)inntekter av dette, i så fall hvor mye? Hvorfor er det ikke mer politisk vilje for å begrense denne type søppel? Jeg tror folk ville foretrukket et bybilde uten reklame for H&M, kino og den slags. Jeg synes man selger bort litt av sjelen ved å tillate reklame i det offentlige rom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Når jeg ser de lettkledde damene som poserer med undertøy rundt juletider blir jeg alltid så frysen. BRRrrr

Gjest Anonymous
Skrevet

Den slags reklame verken plager eller provoserer meg, det har tvert imot overrasket meg at det er så lite i Oslo og Bergen i forhold til andre større byer både i og utenfor Europa.

Så lenge regelverket tillater en mer liberal praksis er det OK for meg. På den annen side ville jeg vært akkurat like fornøyd om regelverket hadde blitt strammet inn.

Skrevet

Plager ikkemeg heller, reklame ble jeg ferdig med da jeg var 14 og trodde på alt og ingenting virket. Etter det hadde jeg en periode med Gud og trodde på alt, men det virket ikke heller.

En blir kanskje så vant til å se rekalmen at en helt overser den. Men jeg ser fremdeles de lettkledde damene og grøsser

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg egentlig mer over kiosker og slikt som setter ut masse skilt på fortauet, så man må gå tenom. Tror egentlig ikke det er lov.

Skrevet
Jeg irriterer meg egentlig mer over kiosker og slikt som setter ut masse skilt på fortauet' date=' så man må gå tenom. Tror egentlig ikke det er lov.[/quote']

Helt enig. Synes det er helt greit at det settes opp reklamefinansierte bussholdeplasser f.eks. Synes ikke de er skjemmende i bybildet. De fleste er ganske flotte, i forhold til de kommunale betongklossene.

Synes det er mye verre med stygg skilting osv...

Er heller ikke særlig glad i store postere på husvegger overalt.

Gjest kenneth
Skrevet
(...)Synes det er helt greit at det settes opp reklamefinansierte bussholdeplasser f.eks. Synes ikke de er skjemmende i bybildet. De fleste er ganske flotte, i forhold til de kommunale betongklossene.

Synes det er mye verre med stygg skilting osv...

Er heller ikke særlig glad i store postere på husvegger overalt.

Hva slags skilting tenker du på?

Jeg synes det er synd at såpass viktige ting som kollektivtrafikk er avhengig av reklamefinansiering. Nå er jeg ikke opprinnelig Osloborger, men for en som har bodd her lenge og har vokst opp med blåtrikken, vil jeg tro det fortoner seg ille å se en overkommersialisert trikk snegle seg gjennom gatene. Eksempelvis.

Det var jo mye snakk om hvor stygt Postgirobygget var. For min del er reklame mye verre.

Man kan jo trekke paralleller til spilleautomater på en flott irks pub m/sjel. Pengeargumentet er forståelig nok (og ganske kraftfullt), men det er jo å selge bort sjelen sin da, i mine øyne.

Skrevet
Den slags reklame verken plager eller provoserer meg, det har tvert imot overrasket meg at det er så lite i Oslo og Bergen i forhold til andre større byer både i og utenfor Europa.

Så lenge regelverket tillater en mer liberal praksis er det OK for meg. På den annen side ville jeg vært akkurat like fornøyd om regelverket hadde blitt strammet inn.

Samme her. Bryr meg fint lite. Oslo er en shtøgg møkkaby uansett. :tunge1:

Skrevet

Hva slags skilting tenker du på?

Jeg synes det er synd at såpass viktige ting som kollektivtrafikk er avhengig av reklamefinansiering. Nå er jeg ikke opprinnelig Osloborger, men for en som har bodd her lenge og har vokst opp med blåtrikken, vil jeg tro det fortoner seg ille å se en overkommersialisert trikk snegle seg gjennom gatene. Eksempelvis.

Det var jo mye snakk om hvor stygt Postgirobygget var. For min del er reklame mye verre.

Man kan jo trekke paralleller til spilleautomater på en flott irks pub m/sjel. Pengeargumentet er forståelig nok (og ganske kraftfullt), men det er jo å selge bort sjelen sin da, i mine øyne.

Jeg tenker først og fremst på stygg fasadeskilting samt reklamebukker på fortauene.

Er det forresten noe sjelelig med bussholdeplasser?

Gjest gjest1
Skrevet

Reklame plager meg lite, det er slik det er i store byer.

Tagging derimot, det er fryktelig stygt. Skulle gjerne mishandlet en tagger i ny og ne..

Gjest gjesta
Skrevet

Gjør meg egentlig ingenting, har ikke tenkt særlig over det. Men kanskje, når jeg begynner å tenke over det blir det kanskje litt mye..

Gjest kenneth
Skrevet

Enig med fortausproblematikken. Det er vel en TV-reklame som går på nettopp dette også, med den blinde mannen som går inn i butikken for å "titte" litt.

Det er jo et godt spørsmål. Om ikke sjelelivet befinner seg på plussiden i utgangspunktet, havner det ihvertfall på minussiden når man slenger opp et stygt glansbilde av et eller annet. I mine øyne.

Det er helt klart viktigere ting her i verden, og jeg har vel inntrykk av at folk ikke vier dette så mye oppmerksomhet egentlig. Men jeg mener det er viktig å ha en plan/strategi for i hvor stor grad vi ønsker å prege bybildet med kommersiell reklame.

Er eksempelvis et argumentet som "sånn er det nå engang i (stor)byer" særlig godt? (Er jo fristende å overføre til narkotika og den slags - uten sammenligning forøvrig).

For meg er det både estetiske og prinsipielle argumenter som gjør seg gjeldende.

Gjest kenneth
Skrevet
Reklame plager meg lite, det er slik det er i store byer.

Tagging derimot, det er fryktelig stygt. Skulle gjerne mishandlet en tagger i ny og ne..

Men, tagging er jo også slik det er i store byer ;)

På min tur med t-banen tidligere i dag, så jeg en relativt fin "piece" (er'e ikke det det kidsa kaller'e'a?) på Bryn t-banestasjon. Jeg synes "voksen grafitti" kan være fint på en kjedelig bygning hvis det er gjennomført med omgivelsene forøvrig. Men vi er nok enige i at "drittunge med sprayboks"-konseptet er plagsomt. (Si fra hvis du ser en - jeg plukker gjerne ei høne med vedkommende).

Selv om reklame er "profft" laget, er det neppe en sammenheng mellom utforming og hvor den blir plassert. Ei heller behøver det å bety at den er så pen - den er jo primært der for å vekke oppmerksomhet om produktet.

Det kan godt være man kan lage strategier for hvordan man kan skape bedre balanse mellom reklamen og arkitekturen rundt. I mine øyne er ikke en reklameplakat særlig mye penere enn en piece.

En interessant artikkel : http://www.dagsavisen.no/debatt/article963232.ece

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg krasjet i en sånn svær reklamegreie engang, den stod midt på fortauet og sånn, og det fortauet var ikke stort.

Skrevet

Fortausskilt og plakater langs vegene er noe man må søke kommunen om tillatelse for. Det er nok nok av ulovlige skilt og plakatre rundt om kring i byene, langs veger og egentlig overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...