Gå til innhold

Hvordan er det mulig å synes at iranere er hyggelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei eldre venninne har vært i Iran på ferie flere ganger og sier folkene der er så hyggelige. Du må dekke deg til, men likevel så mener hun de er så gjestfrie. Hvordan kan man like et folkeslag når de har slike holsninger?

Anonymkode: 11f6e...b05

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ei eldre venninne har vært i Iran på ferie flere ganger og sier folkene der er så hyggelige. Du må dekke deg til, men likevel så mener hun de er så gjestfrie. Hvordan kan man like et folkeslag når de har slike holsninger?

Fordi mange av dem faktisk er hyggelige? 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Fordi mange av dem faktisk er hyggelige? 

Nedtrykkende kvinnesyn? Er det gode mennesker liksom?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svært mange iranere har ikke et slikt syn på kvinner, og jeg kjenner flere. De er like liberale som vi er, og søstrene deres dater hvem de vil, inkludert norske menn. Iran var et meget moderne land frem til prestestyret kom til makten, og det er noe som mange iranere ønsker til helvete. 

• Liker 9
Skrevet

Herregud så trangsynt du er ts 🤯🤯

Anonymkode: 91930...7e1

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så trangsynt du er ts 🤯🤯

Hva er det med kg? Alltid motargumenter. 

Jeg skal prøve å lage en tråd hvor jeg dater en iraner....da kommer jeg til å få slengt i trynet hvor naiv jeg er og må "løpe!!".

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å lage en tråd hvor jeg dater en iraner....da kommer jeg til å få slengt i trynet hvor naiv jeg er og må "løpe!!".

Men det er relativt Ts. Det handler om hvor religiøs han er, og hvordan kvinnesynet hans er generelt. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vil du få motargumenter når du ikke skjønner hvorfor er helt folkeslag ikke kan betraktes som hyggelige 😅 

• Liker 4
Skrevet

Anonymkode: 65c17...35e

• Liker 2
Skrevet

Persere har en helt annen kultur enn arabere. Iran har for øyeblikket et islamistisk regime. Men folkets persiske kultur stikker dypere enn politiske svingninger. Persere er jevnt over mer like vesten enn arabere og andre muslimer. Særlig når det kommer til ære og seksualitet.

Når du ser en "muslimsk" kvinne med en ikke-muslimsk mann er det 99% sikkert at hun er perser.

Ingen andre muslimer tillater deres kvinner å være sammen med ikke-muslimer.

Det bør si litt.

Jeg er enig med Per Sandber som har besøkt Iran flere ganger. Flere burde dra dit og oppleve folket, ikke regimet.

Anonymkode: c818e...dc5

• Liker 6
Skrevet

Det er forskjell på hva den gjengse kar i gata mener og hva som er offisielt politisk. Mange iranere er veldig liberale og lite religiøse, men hva hjelper det når de som styrer landet lager lover som sier at man må tildekkes? 

Iranere setter også veldig pris på turister, da de gjerne vil vise frem landet sitt på en god måte og endre oppfatningen som lages av Iran i utlenlandske medier (og tydeligvis slike som deg op...)

Anonymkode: 11bad...aac

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere iranere som bor her, var sammen med en i 2 år og. Familien hans var jo utrolig hyggelig, og alle de jeg kjenner er utrolig hyggelige. Og de er veldig liberale, min ex er gift med en norsk kvinne, og søsteren hans gift med en norsk mann.

Anonymkode: cd97b...d88

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Persere har en helt annen kultur enn arabere. Iran har for øyeblikket et islamistisk regime. Men folkets persiske kultur stikker dypere enn politiske svingninger. Persere er jevnt over mer like vesten enn arabere og andre muslimer. Særlig når det kommer til ære og seksualitet.

Når du ser en "muslimsk" kvinne med en ikke-muslimsk mann er det 99% sikkert at hun er perser.

Ingen andre muslimer tillater deres kvinner å være sammen med ikke-muslimer.

Det bør si litt.

Jeg er enig med Per Sandber som har besøkt Iran flere ganger. Flere burde dra dit og oppleve folket, ikke regimet.

Anonymkode: c818e...dc5

Kjenner noen pakistanske og tyrkiske jenter som har giftet seg med norske menn, og med støtte av familien.

Anonymkode: cd97b...d88

Skrevet

Mine tidligere naboer, en iransk familie, var svært moderne og vestlige av seg. Kvinnen i huset gikk i vestlige klær og med håret løst og fritt, og studerte på høyskole. De hadde to barn, og ga dem vestlige navn som lar seg uttale i Norge og virket på alle måter "fornorskede". Barna gikk i norsk barnehage også. Mannen var høyt utdannet, flere år på Blindern. 

De var svært hyggelige naboer, og er de jeg snakket mest med i oppgangen, hver gang jeg møtte på dem. Er egentlig litt leit at de nettopp flyttet.

• Liker 3
Skrevet

Iranere er helt topp.

Anonymkode: f60ee...6f8

• Liker 3
Skrevet

Se filmen perseapolis/les boken, da får du kanskje et mer reflektert syn på det. 

Anonymkode: bff85...ce3

• Liker 1
Skrevet

I følge min iranske venninne så er Iran en av de landene i verden der det drikkes/selges mest alkohol i hele verden. Det sier litt. Ja, det er et land som er strengt muslimsk på overflaten. Men de har de villeste festene du kan tenke deg, de går i samme klær som oss i vesten og de fleste er veldig lite muslimske. Kjenner en del iranere her i Oslo, og de fester som bare rakkeren. Bacon spiser de og ;) Vet også om mange iranske menn som er homofile utrolig nok. 

Finnes hyggelige folk overalt! 

Anonymkode: c62de...fbc

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal du være litt forsiktig før du dømmer andre så enormt hardt som dette. Fordi ja kvinnene er ikke frie på samme måte som i Norge! Joda utdannelse kan du ta, jobbe kan du gjøre og leve livet ditt fritt om  ikke tråkker makthaverne på føttene. Da ligger du tynt an! Men ut over dette er ofte kvinnen i disse samfunnene her virkelig "hodet" i familien. Får en enorm respekt der som familiens "patriark" sammen med far. Men de har ikke samme mulighet til å hore rundt, ligge med hvem de vil ! Men er dette virkelig frihet?

I et samfunn der du klarer deg om familien tar vare på deg! Det er ikke en velferdsstat der når mann eller kvinne stikker av! 

Derfor står familien så enormt sterkt i slike samfunn, selv om det er mye annet man ikke liker med dette. Men måten de tar vare på sin familie beundrer jeg virkelig!

Det samme i mange andre arabiske samfunn også! Familien er alt, individet er ikke så mye. Det beundrer jeg veldig!

Uansett, det er mange utrolig flotte mennesker i alle land! Selv i de palestinske områdene som mange forbinder med terror og krig hele tiden, er det veldig mange som bare lever livet sitt aldri gjør noe galt! Bare tar vare på familien sin, og overlever. En utrolig gjestfrihet og godhet hos mange. Så å felle slike dommer over et helt land som Iran faktisk er? Det viser at man er trangsynt eller ikke vet hva man snakker om.

Det finnes en verden der ute som faktisk fungerer! Uten norsk "frihet", for den har sine stygge irrganger den også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare møtt en iraner (så vidt jeg vet), og han var hyggelig. Det var i Norge, for 30 år siden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg møtte 1 over en periode på ca 4-5 uker for rundt 8 år siden. Han var en skikkelig gøyal fyr, og veldig anti islam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...