Gå til innhold

Ingen innkalling til 18-måneders kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg leste på nett om kontrollerene på helsestasjon fordi vi ikke har vært der på lenge. Der sto det kontroll ved 17-18 måneder, men denne har vi aldri fått innkalling eller time til. Ikke har vi fått sms om denne heller. Ringer de barnevernet fordi vi ikke har vært der? Barnet har vært flere ganger hos lege og barnelege på grunn av kronisk sykdom, og har derfor vært undersøkt ved flere anledninger. Vet ikke om de kanskje vet dette og derfor kan ha droppet å innkalle til kontroll? Barnet har rukket å bli 20 måneder. Ville dere ringt for å få en time? 

Anonymkode: 6ba16...a67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt for å få time, og hvis vi har gått glipp av timen vi skulle ha så ville jeg bestilt ny. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 48d34...58c

• Liker 1
Skrevet

Skal vel ha vaksine på 18 mnd kontroll, så hvis dere følger vaksinasjonsprogrammet er det veldig rart. Helsestasjonen har sikkert bare glemt dere. Ta kontakt slik at dere får vaksinen. 

Anonymkode: 99fb7...bed

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg leste på nett om kontrollerene på helsestasjon fordi vi ikke har vært der på lenge. Der sto det kontroll ved 17-18 måneder, men denne har vi aldri fått innkalling eller time til. Ikke har vi fått sms om denne heller. Ringer de barnevernet fordi vi ikke har vært der? Barnet har vært flere ganger hos lege og barnelege på grunn av kronisk sykdom, og har derfor vært undersøkt ved flere anledninger. Vet ikke om de kanskje vet dette og derfor kan ha droppet å innkalle til kontroll? Barnet har rukket å bli 20 måneder. Ville dere ringt for å få en time? 

Helsestasjonen skal ikke hainfo omat barnet er til lege andre steder. Taushetsplikten for leger gjelder også for barns legebesøk. 

Ring helsestasjonen til neste år.

Anonymkode: df99e...ea8

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsestasjonen skal ikke hainfo omat barnet er til lege andre steder. Taushetsplikten for leger gjelder også for barns legebesøk. 

Ring helsestasjonen til neste år.

Anonymkode: df99e...ea8

Det er ikke nødvendigvis riktig. Sykehuset kan godt sende informasjon/kopi av notat fra kontroller der til helsestasjonen hvis det er noe som er relevant for helsestasjonen. Feks hvis barnet har vært til vurdering for hodeomkrets, vekt/vekst, utvikling, kronisk sykdom. 

Anonymkode: 80b52...4d7

• Liker 1
Skrevet

De ringer ikke barnevernet! Hvis du vanligvis pleier å få SMS som påminnelse før oppsatte timer, kan du gå ut ifra at de rett og slett bare har glemt å sette dere opp denne gangen. Ring og snakk med helsestasjon på onsdag. 

• Liker 1
Skrevet

De må i hvertfall sende deg minst en ny innkalling før de ringer barnevernet. Det er vel sånn at de kontakter barnevernet hvis du har fått 2-3 innkallinger som du ikke møter på uten å gi beskjed til helsestasjonen (dette er noe jeg tror, ikke vet sikkert). 

Anonymkode: 79e0e...5e0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel ha vaksine på 18 mnd kontroll, så hvis dere følger vaksinasjonsprogrammet er det veldig rart. Helsestasjonen har sikkert bare glemt dere. Ta kontakt slik at dere får vaksinen. 

Anonymkode: 99fb7...bed

Hvilken vaksine er ved 18 mnder? Vet om mmr, men den er jo ved 15 mnder

Anonymkode: 9ae0d...60d

Skrevet

Her er det ingen kontroll ved 18 måneder. Ingenting mellom 15-mnd og 2-årskontroll her. 

Anonymkode: 8b207...658

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken vaksine er ved 18 mnder? Vet om mmr, men den er jo ved 15 mnder

Anonymkode: 9ae0d...60d

Lurte på det jeg og. Ingen kontroll her før 2år.

Anonymkode: 734b2...d07

Skrevet

Her er det heller ingen kontroll ved 18 mnd. Sikker på at din helsestasjon har dette? 

Skrevet

Vi hadde ingrn kontroll mellom 15 mnd og 2år. Den siste var barnet nærmere 2.5 år,men det er vanlig i kommunen vår sa helsesøster. 

Anonymkode: 21024...952

Skrevet

Er ingen krav om å gå til helsestasjonen. Her gjøres alt hos legen. 

Anonymkode: bcfc2...aa4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen krav om å gå til helsestasjonen. Her gjøres alt hos legen. 

Anonymkode: bcfc2...aa4

Men da gir man vel beskjed? Hvis ikke man informerer helsestasjonen om dette, så ringer de vel barnevernet. 

Anonymkode: 79e0e...5e0

Skrevet

Vi hadde ikke kontroll ved 18 mnd, hadde 12 mnd, 15 mnd og så 2 år og 4 år. Vaksinene er ferdige ved 15 mnd.

• Liker 1
Skrevet

Disse kontrollene er i virkelighete vaksinetimer. Målbånd og vekt har man da selv hjemme....

Anonymkode: b820d...fc6

Skrevet

Ja de ringer barnevernet. De har egen alarm med sirene på kontoret som går av hvis folk ikke møter til 18-mndskontroll. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse kontrollene er i virkelighete vaksinetimer. Målbånd og vekt har man da selv hjemme....

Anonymkode: b820d...fc6

Hvilke helsestasjon har du vært på egentlig..?

Helsesøster sjekker vel andre ting enn vekt og lengde! Slik som fysisk og sosial utvikling og språk for å nevne noe (og eventuell oppfølging ved unormal utvikling). Relativt viktige greier der, altså... 

Jeg har i tillegg fått gode råd på helsestasjonen rundt ulike tema. 

Anonymkode: 4f86f...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 19 mnd, som sist var på kontroll ved 15 mnd og fikk vaksine, og de sa at vi sees til 2-årskontrollen og at vi ville få skjema i posten vedr språk o.l i forkant av timen. 

Har også barn noen år eldre, de var også på kontroll ved 15mnd og 2 år (og 4 år). 

Anonymkode: 74a8c...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Det er ulik praksis forstår jeg. På nettet var det listet opp 18-måneders kontroll sammen med de andre. Gutten min på fem år var på 18-'måneders kontroll. Kanskje de har endret praksis. Ringer uansett onsdag for å være sikker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...