AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Har sett at det er et par rasister på det her forumet og men vil ikke ha svar som forsvarer rasisme takk! Nå har det seg sånn at jeg er antirasist og har ingenting til overs for rasister, men en i vennekretsen min som jeg har hengt med siden vi var ungdom viser drøyere og drøyere rasistiske holdninger. Alle oss andre er antirasister og siden vi har kjent han så lenge så har vi ledd bort små-rasistiske "jokes" med en pinlig latter noen ganger, andre ganger sier vi fra eller ignorerer det, men nå har han begynt å si drøyere ting. Han er ikke åpen for å diskutere det og det blir dårlig stemning, noen av oss er ikke helnorske og andre av oss har utenlandske kjærester og det går ikke an å forsvare eller le bort holdningene hans lenger. Hadde vi ikke kjent han i så mange år siden vi var små så hadde vi fryst han ut og krangla skikkelig med han men siden vi har vært venner så lenge er det litt vanskeligere. Dynamikken er også sånn i gjengen at det ikke er naturlig å fryse han ut men nå er vi mange som ikke vil ha han med lenger. Det er synd for ellers så er han kjempe grei men det går bare ikke å være venner med noen som ønsker andre mennesker så vondt! Før var det sånn smårasistiske innspill man lurte på om kanskje bare var en dårlig spøk men nå er han helt åpen med at han elsker nazisme og fascisme og har fått dette fra arbeidskollegaene sine. Hva ville dere gjort?! syns dette her er vanskelig for det er jo en god venn men kan bare ikke være venn og hyggelig med noen som har sånne holdninger Anonymkode: 8b276...718
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 "Helt åpen om at han elsker nazisme"? Det høres underlig ut, og rart å si til sine "antirasist"-venner. Anonymkode: 34fd5...a4e 15
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #3 Skrevet 31. desember 2018 Hadde tatt et realt oppgjør med han. Og sagt at det er en ting at han har disse holdningene, men så lenge han er med dere er det ikke greit å ytre seg slik han gjør. Blir han sur, får han bli det. Og så hadde jeg brutt han av hver gang etter og ikke bare ledd bort ting. Anonymkode: 7712d...12a 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #4 Skrevet 31. desember 2018 Må holde slike holdninger for seg selv. Det er det tryggeste. Anonymkode: d0877...3c2 1
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 31. desember 2018 #5 Skrevet 31. desember 2018 Sier han eksplisitt at han er nazist?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #6 Skrevet 31. desember 2018 1 minutt siden, ewzp0xo3hlgove skrev: Sier han eksplisitt at han er nazist? Han kaller seg vel ikke det men han støtter nazismen og fascismen og sier at sånn og sånn burde det vært og snakker helt uakseptabelt om fargede. Problemet er at ingen av oss syns det er greit at han har disse holdningene, venn eller ikke, nå som han har gått fra å si vage spøker i blant, til å direkte promotere og forsvare rasisme og nazisme de siste gangene vi har møttes. Så det hjelper liksom ikke å henge med han bare han holder kjeft om de tingene heller nå som vi vet hva han innerst inne står for. Hadde vi ikke kjent han så lenge hadde det ikke vært noe tvil om å kutte han ut på flekken og mislike han sterkt men siden vi har hengt sammen så lenge er det litt vanskeligere for utenom de holdningene så er han faktisk ganske grei og hyggelig men forhold til våre andres holdninger så vil vi ikke assosieres med eller være greie mot noen med sånne holdninger... 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde tatt et realt oppgjør med han. Blir han sur, får han bli det. Og så hadde jeg brutt han av hver gang etter og ikke bare ledd bort ting. Anonymkode: 7712d...12a Noen av oss har prøvd det og blitt møtt med latter og mer forsvar og ignorering som ødelegger hele stemningen, han er ikke åpen for diskusjon og heller ikke for å forklare eller prøve å rasjonalisere holdningene sine. Han bare plopper ut med fullstendig ugreie setninger , man skjønner at han liker å provosere men poenget er at det er ikke greit å verken si, tulle med, eller mene. Anonymkode: 8b276...718 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #7 Skrevet 31. desember 2018 Hvor gamle er dere? Anonymkode: 42ad0...d96
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 31. desember 2018 #8 Skrevet 31. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kaller seg vel ikke det men han støtter nazismen og fascismen og sier at sånn og sånn burde det vært og snakker helt uakseptabelt om fargede. Ok. Har du noen eksempler på hva han sier? Hvis han eksplisitt sier at andre hudfarger er mindre verdt, osv, må du/dere enten ignorere, prøve å overbevise, eller slutte å ha kontakt han.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #9 Skrevet 31. desember 2018 Om det ikke hjelper å si i fra, så har dere ikke mange valg. Enten akseptere eller utestenge. Og da hadde jeg sagt til han at han ikke er velkommen så lenge han ytrer seg på den måten. Så er valget opp til han. Hadde aldri orket og hengt med slike på fritiden. Har nok av de på jobb... Anonymkode: 7712d...12a
Grandidosa83 Skrevet 31. desember 2018 #10 Skrevet 31. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han kaller seg vel ikke det men han støtter nazismen og fascismen og sier at sånn og sånn burde det vært og snakker helt uakseptabelt om fargede. Problemet er at ingen av oss syns det er greit at han har disse holdningene, venn eller ikke, nå som han har gått fra å si vage spøker i blant, til å direkte promotere og forsvare rasisme og nazisme de siste gangene vi har møttes. Så det hjelper liksom ikke å henge med han bare han holder kjeft om de tingene heller nå som vi vet hva han innerst inne står for. Hadde vi ikke kjent han så lenge hadde det ikke vært noe tvil om å kutte han ut på flekken og mislike han sterkt men siden vi har hengt sammen så lenge er det litt vanskeligere for utenom de holdningene så er han faktisk ganske grei og hyggelig men forhold til våre andres holdninger så vil vi ikke assosieres med eller være greie mot noen med sånne holdninger... Noen av oss har prøvd det og blitt møtt med latter og mer forsvar og ignorering som ødelegger hele stemningen, han er ikke åpen for diskusjon og heller ikke for å forklare eller prøve å rasjonalisere holdningene sine. Han bare plopper ut med fullstendig ugreie setninger , man skjønner at han liker å provosere men poenget er at det er ikke greit å verken si, tulle med, eller mene. Anonymkode: 8b276...718 Noen eksempler hadde vært greit. Begrepene rasist og nazisy er jo så utvannet blitt at alt fra økonomiske argumenter mot innvandring til «heng dem i nærmeste tre» har blitt i samme bås. Ergo er det vanskelig å vite om dere opplever en dissident i ekkokammeret eller om det faktisk er snakk om noen som uhemmet forfekter den ariske rasens fortreffelighet. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #11 Skrevet 31. desember 2018 Dere skylder han ingenting, i bunn og grunn. Selv om dere har kjent han for alltid. I slike gjenger er det alltid noen som går i en helt annen retning og til slutt ikke kommer overens med de andre. Som regel trekker de seg vekk på eget initiativ, men noen ganger skjønner de dessverre ikke tegninga.. Jeg hadde forresten sendt en anonym mail til ledelsen på jobben hans og tipset om de at hadde en rasistisk kultur. Anonymkode: f287f...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #12 Skrevet 31. desember 2018 7 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Noen eksempler hadde vært greit. Begrepene rasist og nazisy er jo så utvannet blitt at alt fra økonomiske argumenter mot innvandring til «heng dem i nærmeste tre» har blitt i samme bås. Ergo er det vanskelig å vite om dere opplever en dissident i ekkokammeret eller om det faktisk er snakk om noen som uhemmet forfekter den ariske rasens fortreffelighet. Jeg kjenner en som fornekter å være rasist, men støtt og stadig snakker nedsettende om andre med annen hudfarge enn seg selv og implisitt snakker om mennesker fra andre land (inkludert våre nordiske naboland) som regelrett dumme. Innpakket i sølvpapir, men likevel skjønner alle hva han mener. Usikker på om han kan kalles nasjonalist, men det er rasistisk å snakke nedsettende om andre av annen etnisk opprinnelse enn seg selv slik han gjør. Anonymkode: 392a9...da3 4
Grandidosa83 Skrevet 31. desember 2018 #13 Skrevet 31. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som fornekter å være rasist, men støtt og stadig snakker nedsettende om andre med annen hudfarge enn seg selv og implisitt snakker om mennesker fra andre land (inkludert våre nordiske naboland) som regelrett dumme. Innpakket i sølvpapir, men likevel skjønner alle hva han mener. Usikker på om han kan kalles nasjonalist, men det er rasistisk å snakke nedsettende om andre av annen etnisk opprinnelse enn seg selv slik han gjør. Anonymkode: 392a9...da3 Men samme med deg. Kom med et eksempel eller to. Både på Høyskolen og Universitetet ble jeg kalt rasist og det som verre er i de 8 årene jeg var der. Hvorfor? For at jeg den gang (15 år siden) påpekte at godtatte sannheter som at Norge tjente økonomisk på innvandring fra tredje verden, at immigranter fra diverse u-land gikk rett ut i jobb her i Norge,osv umulig kunne stemme. Derfor er jeg meget avslappet til begrepet rasist. 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #14 Skrevet 31. desember 2018 Akkurat nå, Grandidosa83 skrev: Men samme med deg. Kom med et eksempel eller to. Både på Høyskolen og Universitetet ble jeg kalt rasist og det som verre er i de 8 årene jeg var der. Hvorfor? For at jeg den gang (15 år siden) påpekte at godtatte sannheter som at Norge tjente økonomisk på innvandring fra tredje verden, at immigranter fra diverse u-land gikk rett ut i jobb her i Norge,osv umulig kunne stemme. Derfor er jeg meget avslappet til begrepet rasist. "Mennesker fra midtøsten er mindre intelligente enn oss nordmenn" "*Voksen person av annen etnisk opprinnelse* kan jo ikke ha en sånn jobb når hun ser sånn ut, blir ikke tatt på alvor" (handlet om personens 'medfødte' utseende) Anonymkode: 392a9...da3 3
Grandidosa83 Skrevet 31. desember 2018 #15 Skrevet 31. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Mennesker fra midtøsten er mindre intelligente enn oss nordmenn" "*Voksen person av annen etnisk opprinnelse* kan jo ikke ha en sånn jobb når hun ser sånn ut, blir ikke tatt på alvor" (handlet om personens 'medfødte' utseende) Anonymkode: 392a9...da3 I oversikter over gjennomsnittlig iq verden over rangerer vel øst asiatere over vest europeere og folk i Midtøsten er stykke under det. Ergo er utsagnet i seg selv fakta. Er ubehagelige fakta i seg selv rasistisk? Det andre utsagnet er jeg mer enig med deg i. Dog er jeg motstander av religiøse og politiske plagg og smykker i jobbsammenheng. Jeg ville nok sagt det samme som din venn om en ny inkluderings- og likestillingsminister kom i burka eller niqab.. 4
stardust75 Skrevet 31. desember 2018 #16 Skrevet 31. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sett at det er et par rasister på det her forumet og men vil ikke ha svar som forsvarer rasisme takk! Nå har det seg sånn at jeg er antirasist og har ingenting til overs for rasister, men en i vennekretsen min som jeg har hengt med siden vi var ungdom viser drøyere og drøyere rasistiske holdninger. Alle oss andre er antirasister og siden vi har kjent han så lenge så har vi ledd bort små-rasistiske "jokes" med en pinlig latter noen ganger, andre ganger sier vi fra eller ignorerer det, men nå har han begynt å si drøyere ting. Han er ikke åpen for å diskutere det og det blir dårlig stemning, noen av oss er ikke helnorske og andre av oss har utenlandske kjærester og det går ikke an å forsvare eller le bort holdningene hans lenger. Hadde vi ikke kjent han i så mange år siden vi var små så hadde vi fryst han ut og krangla skikkelig med han men siden vi har vært venner så lenge er det litt vanskeligere. Dynamikken er også sånn i gjengen at det ikke er naturlig å fryse han ut men nå er vi mange som ikke vil ha han med lenger. Det er synd for ellers så er han kjempe grei men det går bare ikke å være venner med noen som ønsker andre mennesker så vondt! Før var det sånn smårasistiske innspill man lurte på om kanskje bare var en dårlig spøk men nå er han helt åpen med at han elsker nazisme og fascisme og har fått dette fra arbeidskollegaene sine. Hva ville dere gjort?! syns dette her er vanskelig for det er jo en god venn men kan bare ikke være venn og hyggelig med noen som har sånne holdninger Anonymkode: 8b276...718 Ser ikke problemet. Alle har forskjellige meninger og det burde man respektere. Rasist og kvinnehater f.eks er ord som har blitt utvannet. Spesiellt av kvinner og venstrevidde de siste årene Du velger selv hvem du er venn med men dette er ingenting å grine på nesen over. Finnes større problemer i verden
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 31. desember 2018 #17 Skrevet 31. desember 2018 12 timer siden, stardust75 skrev: Ser ikke problemet. Alle har forskjellige meninger og det burde man respektere. Rasist og kvinnehater f.eks er ord som har blitt utvannet. Spesiellt av kvinner og venstrevidde de siste årene Du velger selv hvem du er venn med men dette er ingenting å grine på nesen over. Finnes større problemer i verden Det finnes fortsatt ekte rasister i dag, selv om begrepet blir noe utvannet av at folk bruker det mot folk de er uenige med. Det finnes selvsagt større problem enn at en person har rasistiske holdninger, men det betyr ikke at man ikke skal gjøre noe med denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #18 Skrevet 31. desember 2018 16 timer siden, Grandidosa83 skrev: Men samme med deg. Kom med et eksempel eller to. Både på Høyskolen og Universitetet ble jeg kalt rasist og det som verre er i de 8 årene jeg var der. Hvorfor? For at jeg den gang (15 år siden) påpekte at godtatte sannheter som at Norge tjente økonomisk på innvandring fra tredje verden, at immigranter fra diverse u-land gikk rett ut i jobb her i Norge,osv umulig kunne stemme. Derfor er jeg meget avslappet til begrepet rasist. Men da er du blant dem jeg skrev at jeg ikke ville ha svar fra i denne tråden og jeg gidder ikke sitte her å komme med eksempler bare for at du skal argumentere mot at ting ikke er så rasistisk eller at rasisme er riktig på grunn av ditten og datten. Anonymkode: 8b276...718 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #19 Skrevet 31. desember 2018 15 timer siden, stardust75 skrev: Ser ikke problemet. Finnes større problemer i verden Hvis du ikke ser problemet med rasisme og fascisme så må du være blind. Rasisme har i hundrevis av år ødelagt uskyldiges liv og fører fortsatt til at fargede ikke kan gå rundt i gaten som normale mennesker for alle andre , siden noen fortsatt er rasister. Folk blir drept pga hudfargen sin, utelukket fra arbeidsmuligheter, utsatt for justismord, henrettelser som uskyldige, grov vold, maktmisbruk, grov mobbing og hets , faktisk så er rasisme et av de aller største problemene som fins i verden. Anonymkode: 8b276...718 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #20 Skrevet 31. desember 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er dere? Anonymkode: 42ad0...d96 KG's mest irrelevante spørsmål dukker opp igjen. Anonymkode: d0877...3c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå