AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Hva ville du prioritert om du måtte velge? Anonymkode: 53da2...260
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 (endret) Å betale ekstra på lånet er det samme som å spare. Hadde jeg hatt lån ville jeg gjort det. Bå blir det i stedet oppussing. Endret 30. desember 2018 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Vårt bad trenger sårt oppussing, så det er førstepri. Etter dette betalt ned på lånet så fremt vi hadde hatt en solid buffer ellers. Anonymkode: 1f8c8...55c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 3 minutter siden, Husholdning1 said: Å betale ekstra på lånet er det samme som å spare. Hadde jeg hatt lån ville jeg gjort det. Bå blir det i stedet oppussing. Jo, men de pengene får du ikke ut igjen så lett om det skulle dukke opp noe. Anonymkode: 53da2...260
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Vi trenger å pusse opp kjøkkenet vårt. Så i vårt tilfelle blir det først spare opp. Så pusse opp. Vi har låst renta på lånet så vi kan ikke betale ekstra ned på huslånet. Anonymkode: 04897...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #6 Skrevet 31. desember 2018 Det nordmenn kaller for oppussing fører vanligvis ikke til en verdiøkning som tilsvarer kostnadene, så i virkeligheten er det forbruk. Det økonomisk mest fornuftige er å spare eller betale ned på lånet. Anonymkode: d8f16...feb 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #7 Skrevet 31. desember 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger å pusse opp kjøkkenet vårt. Så i vårt tilfelle blir det først spare opp. Så pusse opp. Vi har låst renta på lånet så vi kan ikke betale ekstra ned på huslånet. Anonymkode: 04897...b2e Går det ikke an å betale ekstra ned på lånet når man har bundet renten?? Anonymkode: 27a00...5fe
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #8 Skrevet 31. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det nordmenn kaller for oppussing fører vanligvis ikke til en verdiøkning som tilsvarer kostnadene, så i virkeligheten er det forbruk. Det økonomisk mest fornuftige er å spare eller betale ned på lånet. Anonymkode: d8f16...feb Ikke all oppussing som medfører tilsvarende verdiøkning, men det er også lite oppussing som medfører tap, så lenge man ikke har svært sær og personlig smak. Mye av oppussing fører dessuten til verdiøkning. Jeg har pusset opp to boliger med tanke på verdiøkning tidligere, og solgte med god fortjeneste. Denne gangen pusset jeg opp for å bo, og var fornøyd med at taksten økte tilsvarende som jeg brukte. Taksten økte likevel 650000 kr mer enn det jeg brukte på å renovere huset. Det skal nesten litt til å gå i tap på oppussing. Med mindre man som nevnt gjør det så spesielt at man kun liker det man gjør selv. Anonymkode: afd04...16d
skrue Skrevet 31. desember 2018 #9 Skrevet 31. desember 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Går det ikke an å betale ekstra ned på lånet når man har bundet renten?? Anonymkode: 27a00...5fe En slik avtale skaper forutsigbarhet for både bank (inntjening) og kunde (kostnader). Ved å betale inn ekstra kan banken kreve at man må betale for bankens tapte renteinntekter. Det samme skjer om man avslutter bindingen før tiden. Man kan velge å bare binde endel av lånet om man ønsker å betale ekstra.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #10 Skrevet 31. desember 2018 Å pusse opp kan gjøre at boligen er verdt mer, da kan du betale ned mer av lånet på den boligen. Anonymkode: 7c336...e20
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #11 Skrevet 31. desember 2018 Jeg ville betalt ned lån. Anonymkode: 47618...720
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2018 #12 Skrevet 31. desember 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å pusse opp kan gjøre at boligen er verdt mer, da kan du betale ned mer av lånet på den boligen. Anonymkode: 7c336...e20 Forutsatt at man enten selger den eller leier den ut. Eller litt mer usannsynlig - får en ny verdivurdering med økt verdi, og dermed laverr rente. Endret 31. desember 2018 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #13 Skrevet 31. desember 2018 7 minutter siden, Husholdning1 skrev: Forutsatt at man enten selger den eller leier den ut. Eller litt mer usannsynlig - får en ny verdivurdering med økt verdi, og dermed laverr rente. Og så lenge man gjør jobben grundig. Det å bytte noen fronter, klasse på litt maling eller bytte enkelte fliser er jo ikke oppussing. Da bør det jo rives og bygges på nytt, gi det gode løsninger, helst fra ordentlige snekkere. Så man bør ha inn snekker, elektriker og rørlegger tenker jeg (med mindre man har de i nær familie eller kan dette selv.) Anonymkode: 7c336...e20
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #14 Skrevet 31. desember 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Det skal nesten litt til å gå i tap på oppussing. Med mindre man som nevnt gjør det så spesielt at man kun liker det man gjør selv. Anonymkode: afd04...16d Man går i tap hvis ikke det fører til en tilsvarende verdiøkning på boligen, og f.eks. bytte av kjøkken vil sjelden gjøre det. Man bytter kjøkken fordi man er lei av det gamle, ikke fordi det gamle er så utslitt at ikke det kan brukes. Evt. kjøpere ville nesten garantert ikke valgt det samme kjøkkenet, og de er derfor ikke villige til å betale like mye mer for boligen som det kostet å bytte det ut. Takst og markedsverdi er to ganske forskjellige ting. Anonymkode: d8f16...feb 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 31. desember 2018 #15 Skrevet 31. desember 2018 (endret) Tidligere satte folk pengene i bankene når de skulle spare. Siste årene har folk brukt boligen som sparebøsse. Dette har selvsagt samanheng lavt utbytte / rentesats på sparing ,og verdiøkningen boliger. Både i Sverige og Danmark kan ein få boliger til langt lavere priser en i Norge m/ ein igjennomgående akseptabel standard. Norge er på Europa-toppen når det gjeld opp-pussing av boliger, og prisene på boligene steget i rakettfart siste 20 årene . Idag er det snart bare eliten av norges befolkning som har råd å kjøpe seg boliger, og vi er iferd med å få en hel genrasjon som ikkje får inngangsbilletter til kjøp av boliger. Det mest fornuftige må etter min oppfattning vera å "kvitte" seg med lån og dermed på sikt få frigjodt kapital til evntl. andre foremål en betale renter og avdrag på lån, og dermed dempe prisveksten på boliger. Endret 31. desember 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #16 Skrevet 31. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger å pusse opp kjøkkenet vårt. Så i vårt tilfelle blir det først spare opp. Så pusse opp. Vi har låst renta på lånet så vi kan ikke betale ekstra ned på huslånet. Anonymkode: 04897...b2e Har også bundet renta. Valgte å pusse opp og sette av resten til sparing. Tror verdien har økt, badet var heldigvis nytt allerede i regi av sameiet. Bygget om kjøkkenet som ble større og mer praktisk med innebygde hvitevarer, la ny trestavers eikeparkett, la sletteduk før veggene ble malt, panel på deler av veggene, bygget inn ekstra soverom. Alt i en lys klassisk stil alle kan leve med. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for ekstra soverom tror jeg ikke at det ville blitt store oppussingen, men mer det jeg kaller vedlikehold. Anonymkode: cf995...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå