Gå til innhold

Astma medisin, bra når du trener???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, har et teit spørsmål.. Hadde for noen år tilbake av en eller annen grunn astma, fikk astma medisin av legen, men brukte den knapt for jeg merket ikke noe.. Det jeg lurer på er om hvis en tar et "drag" av astma medisinen før en begynner å trene, kan en yte mer? Er dette helt tullete eller farlig?

Eller er det noen som gjør det?

Vil en i så fall merke det???

Håper noen svarer!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig har astma, vil det hjelpe deg å puste bedre under trening hvis du tar feks Ventoline. Hvis du ikke har astma, tror jeg neppe det har noe særlig effekt.

MEN du må ikke bruke medisin som er gått ut på dato! Dette er astmamedisin du fikk for flere år siden??

Her er mer informasjon om hvordan astmamedisin virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jepp, det gjør det lettere å puste. Mange idrettsutøvere tar astmamedisin selv om de ikke har astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Jepp' date= det gjør det lettere å puste. Mange idrettsutøvere tar astmamedisin selv om de ikke har astma.

Og i følge mannen står det på dopinglisten.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hvis du merker astmaen, så vil naturligvis medisinen føre til at du orker mer ;)

Jeg bruker selv kun medisin når jeg trener hardt (og en sjelden gang ute i kulden). Brukte ventoline før, men har nå gått over til Serentide, etter råd fra legen.

(Ventoline varer 1-2t, mens serentide varer i 12t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp' date= det gjør det lettere å puste. Mange idrettsutøvere tar astmamedisin selv om de ikke har astma.

Ehhh. Astmamedisin står på dopinglistene. Riktignok er det utøvere som er avhengig av astmamedisin for å fungere (bla var Thomas Alsgaard det) men disse må ha legeerklæring på at de må ha medisinen. Hvis ikke får de ikke starte. (evt blir disket og utestengt i ettertid)

Jeg gikk selv på Bricanyl da jeg var yngre og drev med langrenn. Jeg måtte ha legeerklæring selv om jeg kun gikk kretsrenn.

Så de som driver idrett og tar astmamedisin for å yte mer bør passe seg, plutselig får de seg en smell hvis de blir dopingkontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du merker astmaen, så vil naturligvis medisinen føre til at du orker mer ;)

Jeg bruker selv kun medisin når jeg trener hardt (og en sjelden gang ute i kulden). Brukte ventoline før, men har nå gått over til Serentide, etter råd fra legen.

(Ventoline varer 1-2t, mens serentide varer i 12t)

Seretide er forøvrig ikke en anfallsmedisin, eller en medisin du tar i forkant av trening. Den skal ligge i bunn av behandlingen hele veien. Merkelig om du bruker den i treningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Seretide er forøvrig ikke en anfallsmedisin, eller en medisin du tar i forkant av trening. Den skal ligge i bunn av behandlingen hele veien. Merkelig om du bruker den i treningssammenheng.

Jeg tar den ikke like før trening, jeg tar den om morgenen den dagen jeg vet jeg skal trene,...

Kan legge til at jeg ikke er sterkt plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...