AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Vi har 4 par besteforeldre til vår kommende baby. Begges foreldre ble skilt da vi var barn så vi har gode forhold til våre bonusforeldre. Ser derfor på det som naturlig at de også får et kallenavn som "besteforeldre". Vi ønsker å bestemme hva de skal bli kalt for i god tid før fødselen. Vi vil at barnet vårt tidlig skal vite hvem som heter hva. Det er fordi både min far og hans far har vært vant til "bestefar", men begge kan ikke "hete" det. Vi ønsker ulike navn slik det er enkelt for barnet å vite hvem som er hvem. Bonusbesteforeldrene ønsker vi også å kalle noe Hvordan har dere løst dette? Ideer? Anonymkode: 89383...de1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Kan dere ikke kalle de bestefar Lars og Bestefar Mona da. Så har man jo mormor og morfar og farfar og farmor. Anonymkode: 8da6b...f3b 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Min niese kaller ett par for Beste og Mommo, og så går det i Bestefar/Bestemor "Sted de bor" (eks: Bestemor Bergen) Anonymkode: cff3c...c35
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Vet også om noen som bruker Moffa (for Morfar, men kan jo brukes for f.eks bonus-morfar) Anonymkode: cff3c...c35
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Besten, Best, Besse, Besta, Beste, Bessa. Anonymkode: 1bc89...62e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke kalle de bestefar Lars og Bestefar Mona da. Så har man jo mormor og morfar og farfar og farmor. Anonymkode: 8da6b...f3b 😂 Bestemor/bestefar og/eller farmor/farfar + navn er kanskje det letteste. Bestemor Kari og bestemor Laila, bestefar Leif og bestefar Kjell. Anonymkode: 520c4...332
Arkana Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Hvorfor trenger de kallenavn? Kjæresten til Mamma (Pappa er død) kalles ved navnet sitt og det har aldri vært behov for noe kallenavn i tillegg og det er uansett ikke hva man kaller noen som avgjør hva barna føler for personen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 10 minutter siden, Arkana skrev: Hvorfor trenger de kallenavn? Kjæresten til Mamma (Pappa er død) kalles ved navnet sitt og det har aldri vært behov for noe kallenavn i tillegg og det er uansett ikke hva man kaller noen som avgjør hva barna føler for personen. Hvis ts og mannen ønsker å kalle bonusbesteforeldrene for noe, så synes jeg de skal gjøre det. Når mine stebarn skulle finne ut hva deres barn skulle kalle meg, så kom de med et ufint tullenavn. Da gå jeg beskjed om at hvis de ikke klarte å finne noe bedre, så fikk de kalle meg ved navn, og sånn ble det. De kaller meg ved navnet mitt. Anonymkode: d07d0...179 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 De biologiske besteforeldrene kan hete mormor, morfar, farmor og farfar, mens bonusbesteforeldrene kan hete bestemor/bestefar. Bruk eventuelt navn for å skille de to bonusbestefedrene. Anonymkode: 2fb4d...c87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 Og én ting til - man kan også bruke stedene de bor for å skille. Vi gjør det når det kommer til oldeforeldrene. Vi sier «oldemor i Bergen» og «oldemor på Voss». (Bare som eksempler.) Anonymkode: 2fb4d...c87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #11 Skrevet 30. desember 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Bestemor/bestefar og/eller farmor/farfar + navn er kanskje det letteste. Bestemor Kari og bestemor Laila, bestefar Leif og bestefar Kjell. Anonymkode: 520c4...332 Haha, så ikke det før nå... Men vi er jo snart i 2019 så dette gjelder jo sikkert for noen Anonymkode: 8da6b...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #12 Skrevet 30. desember 2018 Tror dere lager dere et problem av ingenting her. Hvor mange har vansker med hva de skal kalle tanter og onkler når de har flere? Hvorfor skal det bli så vanskelig med flere morfarer og farmorer da ? Anonymkode: cb1d7...915 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dere lager dere et problem av ingenting her. Hvor mange har vansker med hva de skal kalle tanter og onkler når de har flere? Hvorfor skal det bli så vanskelig med flere morfarer og farmorer da ? Anonymkode: cb1d7...915 I disse dager hvor folk skal få barn og skille seg hele tiden, og starte på nytt igjen, og barna gjør det samme, så burde det snart kommet en regel på hva stebesteforeldre, steforeldre, steoldeforeldre osv skal kalles.... Anonymkode: 52f7e...efb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 Hva kaller dere steforeldrene selv? Hvis din mor er gift med Lars og du kaller ham Lars selv mener jeg det er uproblematisk at barnet kaller ham Lars også. 8 besteforeldre er litt voldsomt. Anonymkode: 8485d...b57 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det bli så vanskelig med flere morfarer og farmorer da ? Ikke annen vanskelighet enn at det nødvendigvis bare er én som er morfar. Den andre heter f. eks. Kjell. Mormor og Kjell, Laila og morfar. Anonymkode: e35c1...43b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #16 Skrevet 30. desember 2018 Bestemor og bestefar til fars foreldre, dem er gift. Mine foreldre er skilt. Mormor og bestefar (min stefar), og bestefar til min pappa. Anonymkode: ff7cd...819
Jordbæra Skrevet 30. desember 2018 #17 Skrevet 30. desember 2018 Her har alle fått bestemme egne kallenavn bare de ikke tar fra navn som biologiske har bestemt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 Mormor& Morfar (mor sin mamma og stefar) Mimmi& Far (mor sin stemor og pappa) Bestemor&Bestefar(far sin mamma og stefar) Farmor& Farfar (far sin stemor og pappa) Sånn ble det hos oss Anonymkode: 80dc5...3a8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #19 Skrevet 30. desember 2018 Vi har farmor og farfar(ikke skilt) , bestemor og Navn til min mors kjæreste, besten og besta. Besta er da min stemor, men har vært i livet mitt siden jeg var tre, så er naturlig å gi henne et skikkelig bestemornavn. Anonymkode: 1b0cf...923
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #20 Skrevet 31. desember 2018 Mine foreldre er skilt og ble gift på nytt da jeg var barn, og jeg har et par stesøsken på den ene siden. De er bestemor/bestefar til alle barnebarna, både biologiske og ste. Omtaler dem som bestemor/bestefar + navn eller bosted. Anonymkode: 9ed0c...a47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå