AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Har lagt merke til at noen personer svarer så hånlig hvis jeg spør om noe. Jeg vet ikke om de mener det hånlig, men de får meg jo til å føle meg veldig dum. Feks, jeg er ny på jobben hvor jeg jobber med mennesker. Så hvis jeg spør feks en kollega "de skal sove nå, ikke sant?" så spør jeg jo egentlig bare for å forsikre meg, ikke fordi jeg tror at de ikke skal sove likevel. Jeg er jo ny. Så svarer da kollegaen min: "ja så klart må de sove, sånn er det bare! Noe annet er helt uaktuelt. Det trenger vi ikke diskutere en gang!" Jeg føler at i forhold til svaret, skulle man jo ha trodd at jeg hadde spurt om vi kunne droppe å legge dem... Men det gjorde jeg jo ikke. Spurte jo egentlig et retorisk spørsmål. Er ikke alle kollegaene mine som er sånn, men noen. Syns ikke det er så koselig. Har også opplevd dette med andre folk, utenfor arbeidslivet. Som svarer så negativt og voldsomt tilbake. Hvorfor svarer folk sånn? Er det en slags hersketeknikk? Eller tolker de bare spørsmålet negativt? Anonymkode: 83a1f...f3a 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Nja....man kan tenke over hvordan man spør og i hvilken tone. Feks kunne du sagt "Hei. Vil bare forsikre meg om at de skal sove nå ikke sant?" men jeg tror de fleste mennesker ville ha forstått spørsmålet ditt og ikke tolket det negativt. Jeg har også stilt spørsmål som " Skal jeg ringe og si ifra når den kommer?" og fått "Nei. Hvorfor skal du det? Det sjekker jo det 1 gang i timen!" et surt og negativt svar. Jeg pleier bare å si "javel eller "ok", men har noen ganger sagt: "sorry,det var bare et spørsmål" hvis jeg synes personen er overdrevent negativ. Anonymkode: 91259...b96 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nja....man kan tenke over hvordan man spør og i hvilken tone. Feks kunne du sagt "Hei. Vil bare forsikre meg om at de skal sove nå ikke sant?" men jeg tror de fleste mennesker ville ha forstått spørsmålet ditt og ikke tolket det negativt. Jeg har også stilt spørsmål som " Skal jeg ringe og si ifra når den kommer?" og fått "Nei. Hvorfor skal du det? Det sjekker jo det 1 gang i timen!" et surt og negativt svar. Jeg pleier bare å si "javel eller "ok", men har noen ganger sagt: "sorry,det var bare et spørsmål" hvis jeg synes personen er overdrevent negativ. Anonymkode: 91259...b96 Ikke for å snakke meg selv opp i skyene, men jeg spurte veldig ydmykt og i et positivt tonefall. Smilte og har egentlig bare gjort akkurat det jeg har fått beskjed om å gjøre. Gjør jo så godt jeg kan, men blir usikker når jeg føler at kollegaene mine ser så ned på meg... Var egentlig ingen grunn til å svare meg slik h*n gjorde ... 😕 Anonymkode: 83a1f...f3a 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Noen mennesker er bare slik, kan også hende vedkommende hadde en dårlig dag.. Husker selv da jeg var i praksis som sykepleiestudent, og fikk som oppgave å lære en hjelpepleier å skifte på stomien på en nyankommet pasient. "jeg har jobbet 20 år i yrket, og nå skal en student gi meg opplæring"... Dessuten er dette en god regel: Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar! Spør, det er slik du lærer og blir trygg i jobben din 🙂 jeg hadde aldri vært den sykepleieren jeg er idag om jeg ikke hadde stilt spørsmål, både "dumme" og gode. Så får det heller være opp til den enkelte om hvordan vedkommende ønsker å svare.. Ikke ta deg nær av det 🙂 Anonymkode: f58db...d06 4
Sandie Skrevet 31. desember 2018 #5 Skrevet 31. desember 2018 (endret) Dette er en hersketeknikk slik jeg ser det. Enkelte har jo et stort markeringsbehov og føler seg sikkert truet av nyansatte,da de er redd du skal bli flinkere/bedre likt enn de selv. Da er den type svar du fikk en enkel måte å gi deg dårlig selvtillit på. Du skal ikke komme her og tro du kan noe, liksom. Det er slik jeg tror den typen folk tenker. Det beste er å bare slutte å spørre dem om noe, hvis man har andre man heller kan spørre da. Endret 31. desember 2018 av Sandie 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå