AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 https://www.nrk.no/norge/fallet-i-fodselstall-ser-ut-til-a-fortsette-i-2018-_-na-vil-regjeringen-ha-svar-1.14351707 Hvorfor forventer regjeringen at mennesker skal få mange barn? Vi lever i et grisedyrt land, hvor man bør være godt etablert og med god økonomi før man får barn. God økonomi kan man omtrent kun få ved en god og lang utdannelse, og da blir naturlig nok ikke barn et alternativ før man er rundt 30. Det er vanskelig å få kjøpt seg bolig, og alt som trengs før man får barn. Og hvorfor er det egentlig et problem at folk velger bort barn? Folk som velger det bort tenker kanskje lenger frem enn sin egen nesetipp, og forstår at overbefolkning i verden er et problem, og at selv om befolkningen i Norge ikke øker særlig så er vi likevel en del av verden. Folk har lyst til å leve sitt eget liv til det fulle, og ikke være "kneblet" av barn i 18 år ++. Ikke alle mener det er verdt å fostre opp nye mennesker i denne verden; stadig mer press på unge, mer psykiske vansker og adferdsproblemer. Arbeidsmarkedet ser også svært dårlig ut fremover. De færreste, men sikkert noen, tenker også på at vi mennesker ødelegger kloden og mangfoldet innen planter og dyr. Men det er liksom ikke så viktig, hovedproblemet er at vi får færre barn.. Hvis det er så innmari viktig med flere barn og overbefolkning, så får de sette inn tiltak som borgerlønn, som hindrer barnefattigdom. Jeg ser virkelig ikke problemet med at folk får færre barn, jeg føler uansett det er mennesker overalt hvor jeg tråkker. Anonymkode: 27911...b21 7
Kalevala Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Jeg ser heller ikke noe problem i det. Vi får nok ikke gjort noe med det heller, så lenge vi lever i et fritt land - for det viser seg at alle mennesker i alle land ønsker seg gjennomsnittlig ca. 2 barn. Så om man får velge, kan bruke prevensjon til å planlegge, og slipper å ta hensyn til barnedødelighet og at man trenger barna til å sørge for seg som gammel, får man ikke flere. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Flere mennesker får mer utdanning, og flere forstår at å få barn ikke nødvendigvis er en selvfølge i dag slik det var før. Å få barn er dårlig for økonomien, selvrealiseringen, karrieren, parforholdet og lykken - iallefall mens barna er små. Flere ser at å få barn i mange tilfeller er å utslette seg selv, og mange velger derfor aspekter ved livet som gir mer frihet. Det er så mye mer ved livet enn å bruke det på barn. For mange. Samtidig er det risikofylt å tvinge et nytt liv til å leve i en usikker fremtid med blant annet klimaufordringer, økt automatisering/redusert arbeidsmarked og en stadig mer urettferdig fordeling av ressurser. For mange kan nok det å få barn sees på som en utelukkende egoistisk handling. Jeg tror vi rett og slett tenker og reflekterer mer, og innser at vi har valg. Dette er en generell tendens for vestlige land. Norge har ikke engang den laveste fødselsraten i verden. Det jeg kan se kan bli et problem ved lav fødselrate er en enorm eldrebølge. Dette kan føre til at eldres livskvalitet vil reduseres ytterligere, og vi vil få det enda verre enn generasjonene før oss. Anonymkode: dc517...ac2 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk som velger det bort tenker kanskje lenger frem enn sin egen nesetipp, og forstår at overbefolkning i verden er et problem, og at selv om befolkningen i Norge ikke øker særlig så er vi likevel en del av verden. Norge er ikke overbefolket, din nisse. Anonymkode: 5dd66...6e1 2
Rucula Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Færre barn og lavere befolkninger jo bare kjempe bra! Så får vi bare håpe trenden også spres seg til afrika og asia... 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norge er ikke overbefolket, din nisse. Anonymkode: 5dd66...6e1 Det er jo nettopp det vedkommende skriver... Anonymkode: dc517...ac2 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Kanskje regjeringen burde starte med en mer barnevennlig politikk om det er viktig å øke fødselstallet. F.eks Økte barnehagepriser, permisjonsdeling som ikke er tilpasset mange familier og regler som gjør at det er vanskelig å etabelere seg på boligmarkedet, gjør det ikke så attraktivt å få barn. Men ja, er det er problem at fødelstallet synker? Anonymkode: c32b9...cfd 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 En ønsker jo at alle sammfunslag skal få flere barn, regjeringen burde gå tilbake på 15 uker til far, øke barnetryg betydelig og gratis barnehage og SFO. Kunne økt formueskatt, slikt tatt fra de gamle til unge. Anonymkode: f0841...865 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 Regjeringen tenker det må flere arbeidere til for å få eldrebølgen til å gå opp, men jeg ser ikke poenget ettersom det ikke kommer til å være nok jobber til den vanlige befolkningsveksten. Vi blir jo effiktivisert og automatisert bort. Det de kunne ha gjort er å bruke innvandringskvotene på unge voksne og stenge av for familiegjenforening. Anonymkode: 98b3d...034 1
Gjest loveli Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere mennesker får mer utdanning, og flere forstår at å få barn ikke nødvendigvis er en selvfølge i dag slik det var før. Å få barn er dårlig for økonomien, selvrealiseringen, karrieren, parforholdet og lykken - iallefall mens barna er små. Flere ser at å få barn i mange tilfeller er å utslette seg selv, og mange velger derfor aspekter ved livet som gir mer frihet. Det er så mye mer ved livet enn å bruke det på barn. For mange. Samtidig er det risikofylt å tvinge et nytt liv til å leve i en usikker fremtid med blant annet klimaufordringer, økt automatisering/redusert arbeidsmarked og en stadig mer urettferdig fordeling av ressurser. For mange kan nok det å få barn sees på som en utelukkende egoistisk handling. Jeg tror vi rett og slett tenker og reflekterer mer, og innser at vi har valg. Dette er en generell tendens for vestlige land. Norge har ikke engang den laveste fødselsraten i verden. Det jeg kan se kan bli et problem ved lav fødselrate er en enorm eldrebølge. Dette kan føre til at eldres livskvalitet vil reduseres ytterligere, og vi vil få det enda verre enn generasjonene før oss. Anonymkode: dc517...ac2 Dette. Jeg ønsker ikke min verste fiende å vokse opp i denne verden, så hvorfor skulle jeg ønske å føde barn inn i den og utsette det høyeste jeg elsker for evig lidelse og fortapelse?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #11 Skrevet 30. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge er ikke overbefolket, din nisse. Anonymkode: 5dd66...6e1 Ho, ho, ho! Og god jul. Du har tydeligvis en og annen "nisse" på "loftet", som ikke kan lese det jeg skriver. Anonymkode: 27911...b21 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #12 Skrevet 30. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: En ønsker jo at alle sammfunslag skal få flere barn, regjeringen burde gå tilbake på 15 uker til far, øke barnetryg betydelig og gratis barnehage og SFO. Kunne økt formueskatt, slikt tatt fra de gamle til unge. Anonymkode: f0841...865 Hva mener du? Anonymkode: 62982...395
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: 62982...395 Antar at formue øker med alder og antall år med opptjening av inntekt. Anonymkode: f0841...865 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 Problemet er jo at vi ikke har råd til å fø på alle pensjonistene. Vi må ganske enkelt jobbe lengre, betale mer skatt og/eller betale for helsetjenester selv. Det er nok en skjebne vi går i møte med mindre vi får flere barn. Flere barn som bidrar til samfunnet, det å merke. Ideelt sett burde høyt utdannede få flere barn, deres barn har jo høyere sjanse for å komme ut i arbeid. Anonymkode: f2731...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker said: Du har tydeligvis en og annen "nisse" på "loftet", som ikke kan lese det jeg skriver. Hadde du hatt baller hadde du skrevet under nick. Anonymkode: 5dd66...6e1
Brannslangen Skrevet 30. desember 2018 #16 Skrevet 30. desember 2018 Det kan fint oppfattes som hyklerisk at Erna & Co. vil at kvinner i dette landet skal få flere barn. Så vidt meg bekjent har Solberg bare ett barn, og verken Jensen eller Grande har barn i det hele hatt. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #17 Skrevet 30. desember 2018 Det er svært problematisk at det ikke fødes flere barn her hos oss. Vi har et ansvar for å føre slekten videre. Jeg forstår ikke hvorfor folk får så få barn. Folk har penger nok. Det er ingen som sulter, eller ikke har tak over hodet. Det er temmelig egoistisk, og det lærer ungene å bli like egoistiske og materialistiske. Samholdet i en søskenflokk er mer verdifullt enn sydenturer, iPader, språkreiser og annet. Om folk ikke sluttet å produsere barn, så hadde ikke fremtiden sett så grim ut heller, om de ikke hadde åpnet slusene for innvandring, så hadde verden sett fredeligere ut, IG arbeidsmarkedene mer stabile. Om man får opp baby produksjonen vil resten falle på plass. Vi har forresten fem barn, og jeg utelukker ikke at vi får flere. Anonymkode: b75e4...03a 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: Antar at formue øker med alder og antall år med opptjening av inntekt. Anonymkode: f0841...865 Så du vil ta fra de eldre og gi til de unge? Anonymkode: 62982...395
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #19 Skrevet 30. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er svært problematisk at det ikke fødes flere barn her hos oss. Vi har et ansvar for å føre slekten videre. Jeg forstår ikke hvorfor folk får så få barn. Folk har penger nok. Det er ingen som sulter, eller ikke har tak over hodet. Det er temmelig egoistisk, og det lærer ungene å bli like egoistiske og materialistiske. Samholdet i en søskenflokk er mer verdifullt enn sydenturer, iPader, språkreiser og annet. Om folk ikke sluttet å produsere barn, så hadde ikke fremtiden sett så grim ut heller, om de ikke hadde åpnet slusene for innvandring, så hadde verden sett fredeligere ut, IG arbeidsmarkedene mer stabile. Om man får opp baby produksjonen vil resten falle på plass. Vi har forresten fem barn, og jeg utelukker ikke at vi får flere. Anonymkode: b75e4...03a Vi har ikke økonomi eller tid til fler enn to barn.. At dere har det, er fint for dere. Det er absolutt ikke slik at alle søskenflokker er så sammensveiset at det gjør noe heller. Anonymkode: 066b5...3d0 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Skrevet 30. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ikke økonomi eller tid til fler enn to barn.. At dere har det, er fint for dere. Det er absolutt ikke slik at alle søskenflokker er så sammensveiset at det gjør noe heller. Anonymkode: 066b5...3d0 Det kommer jo an på hvordan dere ønsker å bruke pengene deres. Man kan ta sed råd. Selvsagt er der noen som ikke jobber og absolutt ikke har råd, men det er de ferreste. De fleste kan ta seg råd. Anonymkode: b75e4...03a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå