AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Del Skrevet 30. desember 2018 Skal steke kalkunfilet i morgen. Kjøpte den største fileten på 2,5 kg, men ser at de fleste oppskrifter på nettet oppgir langt mindre størrelse på filetene. Ser også at kjernetiden varierer fra 65 til 75´på nettet (står 65´på pakken på fileten jeg har kjøpt). Vil gjerne sikre at steken blir saftig og god. Den er marinert i utgangspunktet og jeg lurer på hvordan jeg bør tilberede den for å få et perfekt resultat til gjestene kommer kl. 18? Alle tips mottas med stor takk! Anonymkode: f7b05...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Del Skrevet 30. desember 2018 Noen som har gode tips? Anonymkode: f7b05...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøgrønn Skrevet 1. januar 2019 #3 Del Skrevet 1. januar 2019 Så dumt du ikke fikk noen svar, jeg så ikke innlegget før nå. Du har sikkert laget kalkunen ferdig nå... Jeg lagde selv kalkunfilet på 2,1 kg. Brukte steketermometer og stekte til 67-68 grader. Pakket inn kalkunen i aluminiumsfolie og lot den ligge på benken mens potetene stekte (40 minutter) og den var like god og varm og supersaftig. Håper du var fornøyd med kalkunen din og at dere hadde et hyggelig måltid. Godt nytt år 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. januar 2019 #4 Del Skrevet 1. januar 2019 3 timer siden, Sjøgrønn skrev: Så dumt du ikke fikk noen svar, jeg så ikke innlegget før nå. Du har sikkert laget kalkunen ferdig nå... Jeg lagde selv kalkunfilet på 2,1 kg. Brukte steketermometer og stekte til 67-68 grader. Pakket inn kalkunen i aluminiumsfolie og lot den ligge på benken mens potetene stekte (40 minutter) og den var like god og varm og supersaftig. Håper du var fornøyd med kalkunen din og at dere hadde et hyggelig måltid. Godt nytt år 😊 67-68 grader er mer enn nok for kalkunfilet, 65 grader også. Hel kalkun, spesielt de store, må ha mer. Typisk 72-74 grader målt på brystfileten, hvis ikke blir ikke lårene gjennomstekt. Det er ulempen med hel kalkun, brystfiletene blir ofte litt tørre om man skal få alt gjennomstekt. Kalkunfilet er derfor enklere å lage saftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå