Roseus Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Hva svarer man egentlig barn som lurer på om de er flinke til å synge, og spør om man tror de kan bli sanger? Hun synger helt normalt, så har prøvd å si at man kanskje må gå til sangpedagog for å lære og slikt, syn det er så vanskelig å skulle si st huk ikke synger «bra nok» til å bli en sanger.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Jeg hadde sagt at om man vil bli sanger så må man øve mye i mange år. Et barnekor er et fint sted å starte uansett grunnlag Anonymkode: a3c99...50f 19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 For å bli sanger må man øve seg mye og gå på skole. Der finnes mange typer sang og musikk, og du vil etterhvert finne ut hva som er din type sang. Hvor gammelt er barnet? Det er ikke ofte et barn synger klokkeklart, og det kommer etterhvert som stemmen utvikler seg. Du merker raskt dersom barnet er musikalsk. Det vil synge og danse, tromme og lage lyd. Du burde dyrke det ditt barn ønsker å bli synes jeg. Vi er flinkest til det vi er interressert i. Ville ha sendt henne på sangøving og pianoøving. Anonymkode: 54c8b...451 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Synes du skal gi barnet sangtimer så de lærer å bruke stemmen og la de bearbeide interessen på en sunn måte. Det betyr ikke at hun nødvendigvis kommer til å bli sanger, for det skal mye mer til enn en god stemme. Man må ha x-factor ++ Anonymkode: 77629...e18
Gjest BearMama Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Bare ikke la ungen vokse opp og tro at de har fin stemme om de synger som kråker i havsnød....
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 Jeg hadde en periode i tidlig barneskole der jeg trodde jeg sang så innmari fint. Satt i senga mi og sang så fint jeg kunne fra sangboka før jeg la meg om kveldene. Og så spurte jeg faren min - sånn passe fiskende - om ikke han syntes jeg var flink til å synge. Da svarte han at nei, jeg var ikke spesielt flink til å synge😂 Husker jeg ble litt fornærmet, og jeg sluttet å synge, men det har gått helt fint med meg likevel altså. Og i voksen alder har jeg fått selvinnsikten til å selv oppfatte at jeg verken har rytme og at jeg er helt tonedøv. Poenget mitt er: Siden hun spør deg rett ut om hun er flink til å synge, så synes jeg ikke det er noe galt med litt realitetsorientering. Det er mye bedre at foreldrene tar ansvar for dette enn at virkeligheten skal slå dem midt i fleisen som en overraskelse. Alle er ikke flinke i alt, og det er det viktig at barn lærer seg. Hun er helt sikkert flink til noe annet. Anonymkode: 553b3...e3f 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Ikke skryt dersom du ikke mener det, det gagner verken barnet eller andre rundt. Fokuser heller på sanggleden og støtt opp om interessen for sang. Meld henne på kor eller en annen aktivitet som gir henne utløp for sanggleden og interessen. Be henne gjerne også om å begynne å lære seg et instrument, så hun kan lære seg å akkompagnere seg selv når hun synger. Når barn spør rett ut "er jeg flink?" er det viktig å være ærlig uten å være brutal. Si som sant er at sang liksåvel som andre ting tar tid å lære seg ordentlig og at man må øve for å bli flink. Det er viktig at hun beholder gleden ved å synge og bruke stemmen sin, men at hun samtidig lærer at ingenting kommer gratis. Man må jobbe for å bli flink til noe. Anonymkode: e8d58...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en periode i tidlig barneskole der jeg trodde jeg sang så innmari fint. Satt i senga mi og sang så fint jeg kunne fra sangboka før jeg la meg om kveldene. Og så spurte jeg faren min - sånn passe fiskende - om ikke han syntes jeg var flink til å synge. Da svarte han at nei, jeg var ikke spesielt flink til å synge😂 Husker jeg ble litt fornærmet, og jeg sluttet å synge, men det har gått helt fint med meg likevel altså. Og i voksen alder har jeg fått selvinnsikten til å selv oppfatte at jeg verken har rytme og at jeg er helt tonedøv. Anonymkode: 553b3...e3f Du er mest sannsynlig ikke tonedøv De aller fleste kan lære seg å treffe riktige toner dersom de får hjelp av en god sangpedagog. Greit å ha god selvinnsikt men også greit å vite at de aller fleste "tonedøve" bare aldri har fått hjelp til å utvikle stemmen og gehøret sitt. Anonymkode: e8d58...fc7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, Roseus skrev: Hva svarer man egentlig barn som lurer på om de er flinke til å synge, og spør om man tror de kan bli sanger? Hun synger helt normalt, så har prøvd å si at man kanskje må gå til sangpedagog for å lære og slikt, syn det er så vanskelig å skulle si st huk ikke synger «bra nok» til å bli en sanger. Ikke gi falske forhåpninger. Om hun spør direkte forklarer du at å bli sanger av yrke krever veldig mye innsats gjennom mangfoldige timer øvelse i uka, sangpedagog - og selv da er det bare et marginalt fåtall som ender opp med å jobbe som utøvende sanger. Men veldig mange elsker å synge i kor og har det mer som hobby - og kan ha sanggrupper sammen. Om hun synger helt normalt kan hun bli en dyktig sanger på sikt, det er teknikken som er viktig for de fleste. Og ferdigheter på å skrive låter/ha musikalsk talent generelt. Flere av de jeg gikk på musikklinje med som var best endte ikke opp med å bli utøvende sangere - faktisk så var det endel av de som var helt ordinære som endte med å leve av musikken (men ikke med god inntekt, da). De hadde ikke opsiktsvekkende stemmer, men var gode på å lage låter og være artister generelt. Gi henne mulighet til å være med i kor om hun liker å synge, men vær tydelig på at det ikke handler om å være best til å synge i kor - det handler om å synge sammen og lage musikk med alle. Anonymkode: 4b070...68a 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 Her tenker jeg det kommer litt ann på alderen. Er det en 3 åring som ville jeg nok bare jattet med. Anonymkode: 09520...c25 1
Gjest BearMama Skrevet 31. desember 2018 #11 Skrevet 31. desember 2018 (endret) Men skulle ungen synge som en kråke så skal man ikke ta bort gleden de har med å synge. Man kan fint si at «jeg elsker å høre deg synge og finne glede i musikk og sang» uten å knuse lysten til å synge. Å si at det krever masse arbeid å bli flinke synge er dumt, for noen har medfødt nydelig stemme allerede fra ekstremt ung alder. Hadde noen på skolen min som hadde nydelige stemmer. Man kan oppfordre til å trene og om barnet virkelig elsker å synge, men synger som en hannkatt som gauler i parringstiden så ville jeg spandert på noen sangtimer/kor eller annen sangrelatert greie slik at barnet i det minste ikke knuser speil og sprenger trommehinnene til folk 😬 Endret 31. desember 2018 av BearMama
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 31. desember 2018 #12 Skrevet 31. desember 2018 4 timer siden, BearMama skrev: Bare ikke la ungen vokse opp og tro at de har fin stemme om de synger som kråker i havsnød.... Enig i denne. Fryktelig trist å se små barn på f.eks norske talenter som ikke kan synge. Ikke fordi de ikke er sjarmerende og søte, men rett og slett fordi de blir så forferdelig lei seg og skuffet om de ikke kommer videre når de trodde de var gode nok.
Gjest BearMama Skrevet 31. desember 2018 #13 Skrevet 31. desember 2018 Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev: Enig i denne. Fryktelig trist å se små barn på f.eks norske talenter som ikke kan synge. Ikke fordi de ikke er sjarmerende og søte, men rett og slett fordi de blir så forferdelig lei seg og skuffet om de ikke kommer videre når de trodde de var gode nok. Forferdelig å se på Idol med de som synger så falskt og virker totalt tonedøv der de sier at foreldrene deres har sagt at de har en fantstisk stemme og burde bli sangstjerner. Å la sine egne barn drite seg totalt ut og med YouTube videoer av dem som forfølger dem resten av livet 😞
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 31. desember 2018 #14 Skrevet 31. desember 2018 Akkurat nå, BearMama skrev: Forferdelig å se på Idol med de som synger så falskt og virker totalt tonedøv der de sier at foreldrene deres har sagt at de har en fantstisk stemme og burde bli sangstjerner. Å la sine egne barn drite seg totalt ut og med YouTube videoer av dem som forfølger dem resten av livet 😞 Helt enig. Føler nesten det er svik av foreldrene helt ærlig. Så utrolig dårlig gjort mot barna.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #15 Skrevet 31. desember 2018 Du kan godt si at hun er flink eller synger fint, men jeg hadde ikke støttet opp under å slappe av på skolen fordi du skal bli den nye Ariana Grande. Man kan selvsagt synge i et kor, øve masse og bli en god klassisk sanger, noen blir operasangere, så det er ikke umulig. Superstjerne handler om noe annet, så det er meget lite sannsynlig. Å være god nok til å kunne få betalt for å synge i noen bryllup og begravelser er ikke noe problem hvis du er født med en pen stemme. Det er ikke noe problem å tjene litt penger på å synge, men å ha det som karriere er noe helt annet. Anonymkode: bf90d...cea 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #16 Skrevet 31. desember 2018 Finn et kor eller noe. Fortell barnet at sang lærer man gjennom å øve masse. Anonymkode: 67bf9...603 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #17 Skrevet 31. desember 2018 22 minutter siden, BearMama skrev: Å si at det krever masse arbeid å bli flinke synge er dumt, for noen har medfødt nydelig stemme allerede fra ekstremt ung alder. Hadde noen på skolen min som hadde nydelige stemmer. Kanskje fordi de alltid har likt å synge og dermed har sunget siden de var små? Jo mer man lytter til musikk og synger med, jo større er sjansen for at man har fin sangstemme i ung alder. Interesse og mye øving i form av lek er ofte det som ligger bak "talent". Det er faktisk også fullt mulig å ha en helt adekvat stemme som høres bra ut i de flestes ører, uten å være en spesielt god sanger. Å være en dyktig sanger handler om mye mer enn å ha en ren stemme som klinger bra i folks ører. Så jo, har noen ambisjoner om å bli sanger og leve av det, er det faktisk helt på sin plass å si i fra om at det krever mye jobb. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt si at hun er flink eller synger fint, men jeg hadde ikke støttet opp under å slappe av på skolen fordi du skal bli den nye Ariana Grande. Man kan selvsagt synge i et kor, øve masse og bli en god klassisk sanger, noen blir operasangere, så det er ikke umulig. Superstjerne handler om noe annet, så det er meget lite sannsynlig. Å være god nok til å kunne få betalt for å synge i noen bryllup og begravelser er ikke noe problem hvis du er født med en pen stemme. Det er ikke noe problem å tjene litt penger på å synge, men å ha det som karriere er noe helt annet. Anonymkode: bf90d...cea Jeg kan garantere at samtlige operasangere er skolerte sangere. Det er ikke noe man bare blir av å like å synge og være med i kor. Man kan starte med korsang og lære mer om både noter, musikk og bruk av stemmen sin, men skal man bli operasanger må man faktisk ta individuelle sangtimer og få profesjonell hjelp til å utvikle stemme og sangteknikk. Pluss at man må studere musikk på høyt nivå. Det samme gjelder andre klassiske og rytmiske sangere. Sang er så utrolig mye mer enn en fin stemme. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn et kor eller noe. Fortell barnet at sang lærer man gjennom å øve masse. Anonymkode: 67bf9...603 Enig. Start der, og så kan man heller gå videre dersom hun fortsetter å ha ambisjoner om å jobbe mer med sang, f.eks. ved å ta sangtimer i kulturskolen. Det er en veldig fin start og er tilpasset alle nivåer. En fin måte å finne ut om man virkelig vil satse på sang. Anonymkode: e8d58...fc7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #18 Skrevet 31. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan garantere at samtlige operasangere er skolerte sangere. Det er ikke noe man bare blir av å like å synge og være med i kor. Man kan starte med korsang og lære mer om både noter, musikk og bruk av stemmen sin, men skal man bli operasanger må man faktisk ta individuelle sangtimer og få profesjonell hjelp til å utvikle stemme og sangteknikk. Pluss at man må studere musikk på høyt nivå. Det samme gjelder andre klassiske og rytmiske sangere. Sang er så utrolig mye mer enn en fin stemme. Anonymkode: e8d58...fc7 Beklager, jeg formulerte meg visst feil. Jeg mener ikke at man bare "blir" operasanger helt uten videre. Sang gir flere muligheter. Man kan blant annet: synge i et lokalt kor fordi det er gøy øve masse fordi det er gøy bli profesjonell klassisk sanger bli operasanger bli superstjerne bli sanger i et godt kor som turnerer over hele verden studere sang på universitets-/høyskolenivå Noen av disse kan du gjøre med en OK pen stemme, noen av disse må du være medfødt en viss type stemme. Uansett finnes det en del som lever av å synge, men det er gjerne ikke et yrke for fremtiden da sangstemmen ikke varer for alltid. Anonymkode: bf90d...cea
Surriball Skrevet 31. desember 2018 #19 Skrevet 31. desember 2018 8 timer siden, BearMama skrev: Men skulle ungen synge som en kråke så skal man ikke ta bort gleden de har med å synge. Man kan fint si at «jeg elsker å høre deg synge og finne glede i musikk og sang» uten å knuse lysten til å synge. Å si at det krever masse arbeid å bli flinke synge er dumt, for noen har medfødt nydelig stemme allerede fra ekstremt ung alder. Hadde noen på skolen min som hadde nydelige stemmer. Man kan oppfordre til å trene og om barnet virkelig elsker å synge, men synger som en hannkatt som gauler i parringstiden så ville jeg spandert på noen sangtimer/kor eller annen sangrelatert greie slik at barnet i det minste ikke knuser speil og sprenger trommehinnene til folk 😬 8 timer siden, BearMama skrev: Forferdelig å se på Idol med de som synger så falskt og virker totalt tonedøv der de sier at foreldrene deres har sagt at de har en fantstisk stemme og burde bli sangstjerner. Å la sine egne barn drite seg totalt ut og med YouTube videoer av dem som forfølger dem resten av livet 😞 Det BearMama skriver. Det er SÅ viktig å ikke ødelegge gleden ved å synge! Det var så dårlig gjort av faren litt lenger oppi her som ødela for et barn som satt og koste seg med sang på sengekanten. Det er så mange mennesker som kniper igjen og holder kjeft for all framtid etter en skjev kommentar, når de kunne hatt mye utbytte og glede av musikk. Man trenger ikke å være god eller best for å ha glede av en aktivitet! 1
Jytte Skrevet 31. desember 2018 #20 Skrevet 31. desember 2018 Har hun sangglede er den det viktigste. Ville sagt at hun er flink, men at det ikke er mange som kan jobbe av bare musikk så man må gå på skole. Stemmen forandrer seg også til hun blir voksen. La henne synge i kor hvis hun har lyst. Jeg likte å synge og lage teater som barn, men hadde ikke lyst å begynne i kor. Som voksen har jeg fått tilbud om å begynne i kor, men har utsatt å tenke mer over det. Jeg liker å synge, ofte for meg selv eller om noen har jammekvelder. Er glad ingen tok fra meg sanggleden, fikk alltid høre at jeg var flink, drømte også om å bli sangstjerne eller skuespiller, men forsto etter hvert at jeg måtte ha utdannelse, forsto også at man ikke blir berømt skuespiller uten hard jobbing og at veien dit er lang og brokete og at bare noen få slipper gjennom nåløyet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå