Gå til innhold

Rattleshake/Svein Krogstad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Blås, ms-networking rulerer i mine øyne :P Men for all del, ukjent for unix plattform er jeg heller ikke.

Mac er flott nok, men litt kjedelig dersom man ønsker å 'gjøre noe' innenfor gitte rammer man jobber med.

Jeg gleder meg til lansering av ny ms-plattform. Spennende om ikke annet :-)

Mac a du. Bruke Linux, når jeg blir voksen skal jeg bruke Open- eller FreeBSD. Så vidt jeg vet er du 33 eller noe sånt. Du burde ha fått med deg de skitne triksnene MS har brukt opp gjennom tidene :fy:

Annonse

Gjest Anonymous

Mac a du. Bruke Linux, når jeg blir voksen skal jeg bruke Open- eller FreeBSD. Så vidt jeg vet er du 33 eller noe sånt. Du burde ha fått med deg de skitne triksnene MS har brukt opp gjennom tidene :fy:

Vel, en mac plattform er bygget opp på en unix plattform som igjen har sin opprinnelse i bsd, så.. :-)

FreeBSD er superdupert det :) Distror ligeså.

Problemet for andre aktører enn MS, og da med tanke på å skaffe seg markedsandeler er markedets allerede brukte kroner og ører. Det vil altså kunne gå en stund før disse - om ikke 'tar over', så i det minste når en større andel.

Dersom du som økonomisjef for it-drift for 12 mnd siden ringte en aktør og handlet for 2,3 millioner kroner - hvorav utstyret kom preinnstallert med ms sw, eller at du ønsket dette selv for kompabilitet med eksisterende sw, så ville du ikke kunne kaste disse tingene ut døren og bruke nye 2,3 millioner på distoer.

Innkjøp av it-infrastruktur er en langsom og krevende oppgave og det legges enorme summer (relativt i forhold til gitt str på bedriften) i dette.

Mange som prater om MS/Linux/BSD osv glemmer dette. Det er ofte unge mennesker som snakker om hva som fungerer best for de hjemme hos seg selv eller på morsomme lan treff.

Pengemessig dog, og hvor MS henter inn 85 % av sine markedsandeler er ikke hjemme hos meg eller andre online.no brukere, men på bedriftsnivå.

Igjen er det viktig å ikke glemme at de som retter seg mot SMB segmentet innenfor sw og hw som oftest ikke tar sikte i store andeler i vårt kjære lille norge. Vi blir liksom for små til å få være med å styre utviklingen av slike ting.

SMB segmentet som omtales i Norge fra aktører som driver innenfor salg er kansje på 30 til 100 ansatte.

I usa derimot ville et slikt segment ta for seg bedrifter fra 100 til 500 ansatte.

Cisco påpeker dette til stadighet :) Fasan, jeg skulle egentlig re-certifisert meg innenfor Cisco nå også da de begynner å gå ut - men det blir ikke dette året tror jeg :roll:

Gjest Anonymous
Joda, jeg er fullt klar over det. Er snart ferdig med bachelor IT ;).

Men det var vel din private PC vi snakket om og spesielt Internet Exploder. ;) Det er vel ikke noe særlig kostnader forbundet med å ikke bruke explodern hos deg?

Iallefall ikke nå lenger :roll:

Har i lang lang tid hatt et forholdsvis stort nettverk her med mange maskiner, switch - ruter...

Men som dumt er knelet hele sullamitten under et trodenvær :-?

:ler: men det kan alltids erstattes så det går fint :-)

Neida, som sagt - jeg nytter som oftest IE fordi jeg liker denne best :)

Men det er ubetvilsommt en 'vanesak' på mange måter også. Jeg har jobbet så mye med ms-verktøy at det bare blir slik. Tidligere var jeg nødt til å gjøre det grunnet certs osv.. Mye vane :)

Annonse

Annonse
Gjest Anonymous

Det er akkurat der jeg faller av lasset, skjønner du... Har man først en Mercedes i garasjen så bruker man da ikke ladaen med mindre veien er for smal til førstnevnte.

:ler: beroende av Mercedesen :-) Det er få biler jeg hater synet av stort mer enn gamle, slitne, stygge Mercedes/BMW`r. De 'kler' det liksom bare ikke :)

Årsaksammenhengen ligger i GPOs. Kompabilitet med Group Policy edt., og MSs management console, samt Exchange og med vekt på 5.5.

Porche? Ferrari? Rover? Jaguar? Take your pick.

Men for "fritidsbrukere", Kafka. For de som bruker IE rett og slett fordi det er stress å bytte, det ser ikke likt ut, det fungerer ikke likt, og dessuten tror de ikke på spyware likevel. Det er de menneskene jeg snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...