Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke av disse synes du er best? Må installere på nytt på maskina mi og er usikker på hvem jeg skal velge. Noen sier Win 2000 er bedre, andre sier XP..

Julie

Skrevet

Jeg vil si at det kommer an på hva du bruker maskinen din til.

Hvis det er en ren jobb-maskin, så ville jeg nok valgt Win 2000. Hvis du bruker den til spill og moro er kanskje XP bedre.

Xp er dessuten enklere å sette opp i nettverk o.l.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Grunner til å velge win2000:

- Raskere, spesielit hvis du ikke har så mye minne.

- Ikke så mye unødvendig stæsj som følger med av programvare.

- Slipper å installere en teit service pack.

- Bruker mindre lagringsplass. Win2000 med SP4 tar ca 2GB mindre på harddisken enn WinXP med SP2.

Grunner til å velge winXP:

- Hvis du spiller mye, noen spill krever vel winXP.

- Slutter vel senere med sikkerhetsoppdateringer for XP enn for win2000. På en annen side har ikke MS sluttet med oppdateringer for win 98 ennå.

- Lettere å sette opp et trådløst nettverk.

Særlig hvis du har windowsXP Home, ville jeg i hvert fall ha gått for win 2000 (som vel bare har kommet u i professional).

Gjest Julie i.i.
Skrevet

Takk for svar!

Maskina brukes til surfing, nedlasting av musikk samt at word brukes en del. Da bør jeg kanskje gå for Win2000? Eller?

Julie

Skrevet

Jeg anbefaler uten tvil Windows XP. Over det siste året har jeg oppgradert mer enn 150 maskiner fra Windows 2000 Professional til Windows XP Professional, og alle hjerter fryder seg.

Har ikke et ondt ord å si om XP Professional - den fungerer bra til alt.

Har hatt noen problemer med å finne drivere til Windows 2000, også dette fungerer utmerket i XP Pro.

Har fått eldre maskiner med lite minne til å fungere bedre med XP enn med f.eks ME og Win98.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurt og holde seg til siste versjon. Det er der det jobbes nå. Med tanke på servicepacker og oppdateringer.

Skrevet

Gå for XP, siden det er nyere, bedre, mer gjennomtengt, sikrere og ... faktisk blir supportert. Windows 2000 server er ute av prod og er ikke lenger tilgjengelig for salg, selv om MS kommer til å gi ut en siste oppdatering.

Rattleshake skriver om en "teit service pack", noe som sier noe om hva slags forhold han har til ting som sikkerhet hos pc-brukere. Alle har ansvar for å sikre sin pc mot inntrening fra andre, og SP2 til XP øker i hvertfall vanskelighetsgraden for skumle folk for å trenge inn i maskinen din. Windows 2000 var på SP4, *fire*, i fjor. Så service packs må til, det er ikke noe Microsoft finner på for å plage sine stakkars brukere.

Hvis du bare skal ha en maskin hjemme, uten noe nettverk (tenker ikke på internett nå), så holder Windows XP Home. Hvis den skal stå sammen med flere maskiner, kan det lønne seg med Pro.

Du kan øke ytelsen ved å skru av alt brukervennlighetstull som kommer med XP. Da får du noe som ser ut som "gammel" Windows, bruker mindre ressurser, og er mye mer stabilt, brukervennlig og oppdatert enn 2000. Xp kjører fint på en maskin med 256 mb ram. Det går forsåvidt rundt på 128 også, men jeg vil ikke anbefale det. Word og internett suger ikke spesielt mye ressurser, så det er ingen grunn til å kjøpe 2000 fordi du har en litt dårlig maskin.

Samme hva du velger: sørg for å patche, gjerne sett opp automatisk nedlasting av patcher (sikkerhetsoppdateringer.) Installer FireFox eller Opera til å surfe med til daglig. Ikke åpne vedlegg du ikke ved hvem kommer av. Ta ansvar for deg selv på internett.

Catzy

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Rattleshake skriver om en "teit service pack", noe som sier noe om hva slags forhold han har til ting som sikkerhet hos pc-brukere. Alle har ansvar for å sikre sin pc mot inntrening fra andre, og SP2 til XP øker i hvertfall vanskelighetsgraden for skumle folk for å trenge inn i maskinen din. Windows 2000 var på SP4, *fire*, i fjor. Så service packs må til, det er ikke noe Microsoft finner på for å plage sine stakkars brukere.

Tror nok jeg er veldig mye mer opptatt av sikkerhet enn gjennomsnittelig bruker.

Det jeg mente var spesifikt SP2 som er teit, ikke p.g.a sikkerheten, men på at den kunne ha spart seg for å være så hjelpsom med å si i fra om ditt og datt hele tiden. Bestemødre blir paranoide og redde av alle disse meldingene og de mer erfarne brukeren blir bare irriterte. Selvfølgelig oppdaterer jeg windows (det lille jeg bruker det). Dessuten er det feil ressursbruk fra MS å bruke så mye ressurser på SP2. De burde heller endre på arkitekturen til Windows, som er hadde vært billigere å gjennomføre og enda mer sikkert. Problemet med Wiindows er at 99,9 % kjører som administrator.

Hvorfor er en fullt oppdatert XP sikrere enn en fullt oppdatert Win2000? Unntaket er kanskje IE, men hvis man er opptatt av sikkerhet bruker man jo ikke den.

Gjest Mixel
Skrevet
Grunner til å velge win2000:

- Raskere, spesielit hvis du ikke har så mye minne.

- Ikke så mye unødvendig stæsj som følger med av programvare.

- Slipper å installere en teit service pack.

- Bruker mindre lagringsplass. Win2000 med SP4 tar ca 2GB mindre på harddisken enn WinXP med SP2.

Grunner til å velge winXP:

- Hvis du spiller mye, noen spill krever vel winXP.

- Slutter vel senere med sikkerhetsoppdateringer for XP enn for win2000. På en annen side har ikke MS sluttet med oppdateringer for win 98 ennå.

- Lettere å sette opp et trådløst nettverk.

Særlig hvis du har windowsXP Home, ville jeg i hvert fall ha gått for win 2000 (som vel bare har kommet u i professional).

:hoho: "Slipper å installere en teit service pack.":hoho: - men istedet må man instalere 4? Eller en SP som er fire ganger så stor? Win 2k er mer stabilt enn XP. Win XP SP 2 sugde som sgt møkk, og skapte mer kaos enn den gjorde nytte. Den "vanlige" bruker vil sikkert ikek merke store forskjeller, men it-freaker vil nok klikke helt med allef eilmeldingene som dukker opp. Vanskelig å konfiguere er brannmuren og. Neinei, Win 2k er det beste valget med mindre du har andre som skal bruke pcen, som barn eller lignende.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvordan kom du til det regnestykket at win2000 SP4 er fire ganger så stor som WinXP SP2?

Skrevet

WinXP Media Edition 2005 bruker jeg.. er veldig fornøyd.. ;)

Gjest Mixel
Skrevet
Hvordan kom du til det regnestykket at win2000 SP4 er fire ganger så stor som WinXP SP2?

Sa jeg det? Hvis man har XP, må man eventuelt instalere en service pack, ettersom sp1 gjerne følger med. I win2k er det fire SP. Det følger gjerne med SP1, og da har du tre andre. Dermed, hvis du velge ren kompeltt pakke med alle SPene, vil den bli fire ganger så stor. +- litt.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det er vel ikke akkurat sånn det fungerer. Den nye servicepackene fjerner de gamle. Hvis det ikke er noen der fra før, begynner man bare rett på SP4.

Jeg installerte SP4 på win2000 uten service packs fra før, da måtte jeg laste ned 30 MB. SP2 for XP gjennom winupdate er ca 80 MB stor.

Skrevet

Etter å ha vært gjennom pensum for sertifiseringen til XP, vil jeg absolutt anbefale det OS-et. Mye mer brukervennlig enn 2000 ;)

Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

"Brukervennlig" er et relativt begrep ;).

Skrevet

Tjaa.. XP har jo litt mer snille ting enn 2000. F.eks. installering av drivere. Og for ikke å snakke om digitalkamerafunksjonen osv.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Kan gå med på at det er newbie-vennlig. Selv foretrekker jeg å gjøre ting selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...