Gå til innhold

Spiser folk virkelig så usunt i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk snakker alltid om at det blir så mye feit mat, desserter og generelt godtesnop i julen (Den var med vilje). Personlig så føler jeg at jeg spiser mer sunt enn vanlig i julen. Jeg tar meg tid til å lage en skikkelig frokost, spiser mer fornuftige porsjoner, og selv om det til sammen blir fire middager med pinnekjøtt, så spiser jeg jo en normal porsjon. Dessert har jeg aldri vært vandt med å spise, og er generelt ikke så veldig glad i søtsaker. Har kanskje spist fem biter med sjokolade denne julen..

Hva med dere? Spiser dere dobbelt så mye i julen?

Anonymkode: 6515b...bf5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser et måltid og det er middag. Men spiser utenom det smågodt, sjokolade, chips og ostepop. Jeg elsker godteri, ikke så glad i mat. Derfor blir "kostholdet" mitt helt elendig i jula for da er alt lov liksom. I hverdagen sliter jeg meg igjennom et evigvarende søtsug for å unngå være så usunn. 

Anonymkode: 9f2b0...e31

• Liker 6
Skrevet

Spiser iallefall mye godteri. De vanlige måltidene er som normalt. Men har spist godteri daglig siden lillejulaften. Masse godteri og cola❤️

• Liker 3
Skrevet

Føler meg alltid som en fullstappa julegris ved disse tider hvert år, men det går seg til på nyåret 🐷

• Liker 2
Skrevet

På ingen måte. Vi har mye, god mat, og sparer ikke på noe. Men fråtsing holder vi ikke på med, vi spiser til vi er passe mett. Man spiser jo som du sier en normal porsjon pinnekjøtt - to-tre pinner og litt kålrabistappe. Til frokost blir det som du også skriver god, hjemmelaget og sunn mat, i stedet for en rask yoghurt/butikkbrød. I dag er det dampet torsk med ertepurè på menyen. Litt ekstra vin blir det jo. Sjokoladen står fremme, men går maks 5-10 biter om dagen totalt. 

Tvert i mot går jeg litt for lett ned i vekt i jula. Er jo full fart med besøk og aktivitet, og har fri, så rekker en løpetur om dagen. 

Anonymkode: 3c785...b0a

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid mye tilgang på mye godt, så vanskelig å holde seg unna. Ellers i året er det lettere når det ikke ligger rett foran deg.

• Liker 1
Skrevet

Vi har tre store middager i julen - julaften, 2. juledag, og nyttårsaften. Pinnekjøtt, ribbe, kalkun. Etterfulgt av dessert og kaker. Julekaker. Også får jeg alltids sjokolader i julegave som blir spist.

Så det blir mer fet mat og måltider enn vanlig, men jeg prøver å ikke ta helt av. Vi koser oss, spiser til vi blir mette - vi fråtser ikke og hiver innpå som galninger. 

Anonymkode: 8fc89...c19

Skrevet

Julemat er jo generelt feitere enn hverdagsmat, vi spiser hverken pinnekjøtt eller svineribbe utenom jul. 

Men foruten pinnekjøtt julaften og rester etter det 2 juledag så har vi ikke hatt tunge middagsmåltid i jula. Vi er vant med fisk 1 juledag, så jeg lagde ovnsbakt klippfisk, som vi også hadde restemiddag av, 

Jeg spiser ikke dobbelt så mye bare pga jul, det stopper seg selv. Har bakt grove glutenfrie scones til frokost nesten hver dag kontra knekkebrød til vanlig. Så det har vært bedre frokoster/brunsj (sein fellesfrokost) med ekstra godt pålegg (laks, egg, gode oster)

Julegodis har det absolutt blitt, marsipangris er min svakhet.. likedan har det blitt litt rødvin. 

På den andre siden så har aktivitetsnivået vært høyt i jula; både mannen min og jeg har vært heldige med jobbturnusen, så vi har hatt mange og lange turer med hundene, inkludert to fjellturer. 

Men heldigvis er det ikke det man spiser mellom jul og nyttår man blir tjukk av 

• Liker 2
Skrevet

Får vondt av helsehysterikere....   🙈🙉🙊

• Liker 13
Skrevet

Det blir litt mer mat, men ikke sånn at jeg triller etter julen. Ettersom jeg har fri hele julen har jeg også vært på tur hver dag.

Anonymkode: 98b1d...9ba

Skrevet

Nei, eneste forskjell i jula er mengden øl og rotgrønnsaker. Fet, deilig mat spiser jeg året rundt.

Anonymkode: 27d5a...bb4

• Liker 2
Skrevet

Romjula er lørdag hver dag. 

Det står twist og sjokolade på bordet, jeg drikker brus hver dag, store fruktskåler og altfor mye klementiner. Rikelige porsjoner middag og gjerne noe salt godis etter noen julekaker. Og gjerne et eller to glass vin hver eneste kveld. 

Jeg er nazi mellom nyttår og jul, men jeg gir totalt faen mellom jul og nyttår.

Har ikke hatt noe vektproblemer og jeg har heller ikke gått opp i vekt i julen. Jeg veier meg ikke så ofte, men jeg klarer ikke å "overspise" på mat, jeg er verre på snopet. 

Jeg ligger sikkert fort 1000 kcal over normalen pr dag hele romjula. Men vi går også ofte mye og langt på ski (hyttejul) og jeg synes det er litt kjekt med en periode hvor alt er lov. 

Anonymkode: f810b...1ae

• Liker 13
Gjest tooquiet
Skrevet

Man skal være usunn i jula. Det er lov å skeie litt ut da :)

Skrevet

Spiser mye mer i jula enn ellers. Godteri, brus, julekaker osv. Har rundt 4 sammenkomster med masse mat. Spiser meg mye mer mett enn ellers. Synes maten er veldig god og spiser det kun til jul, så da stapper jeg innpå. 

Anonymkode: f7f21...9cc

• Liker 2
Skrevet

Jeg ender ofte opp med å få mye mat i gave, samt at man får besøk eller reiser på besøk der det blir servert mye kaker osv. Så for min del har jeg spist mer usunt denne ene måneden enn jeg har gjort nesten gjennom resten av året. Så noen dager spiser jeg kake, godteri og en liten middagsporsjon. Så jeg har sådan ikke gått opp i vekt, men jeg spiser ganske usunt. 

Anonymkode: 0169f...436

Skrevet

Er flink på kosthold nesten hele året og i jula slår jeg meg skikkelig løs. Nå trener jeg i tillegg så ikke lagt på meg et gram, og hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg syns dette sunnhetshysteriet er gått for langt. Folk må få lov til å kose seg, nyte maten og søtsakene. Er folk til vanlig flinke med kostholdet så betyr ikke en uke eller to med fetere kosthold noen ting.

Anonymkode: e0755...2d5

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser mer, større frokost og lunsj fordi vi sitter lenge ved bordet, drikke i form av gløgg, vin og øl til maten istedet for vann, dessert hver dag. Middagen i seg selv er nok ikke så ille, spiser mye fisk med poteter og grønnsaker. Dessuten blir det et par turer ut med venner i romjulen, litt snacks, nøtter og sjokolade. Alt i alt blir det ihvertfall mye mer kalorier enn til vanlig. 

Anonymkode: ad384...f05

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk snakker alltid om at det blir så mye feit mat, desserter og generelt godtesnop i julen (Den var med vilje). Personlig så føler jeg at jeg spiser mer sunt enn vanlig i julen. Jeg tar meg tid til å lage en skikkelig frokost, spiser mer fornuftige porsjoner, og selv om det til sammen blir fire middager med pinnekjøtt, så spiser jeg jo en normal porsjon. Dessert har jeg aldri vært vandt med å spise, og er generelt ikke så veldig glad i søtsaker. Har kanskje spist fem biter med sjokolade denne julen..

Hva med dere? Spiser dere dobbelt så mye i julen?

Anonymkode: 6515b...bf5

For N`TE gang! Det heter IKKE SUNDT!! Hvor vanskelig kan det være for folk på KG å lære seg det. Lurer på hvor folk egentlig går på skole... Huff.

Anonymkode: c4ccc...2c7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For N`TE gang! Det heter IKKE SUNDT!! Hvor vanskelig kan det være for folk på KG å lære seg det. Lurer på hvor folk egentlig går på skole... Huff.

Slutt å rop! Og ts skriver sunt, ikke sundt.....

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, reiseglad skrev:

Slutt å rop! Og ts skriver sunt, ikke sundt.....

Da tok du vel poenget hvis du leste hele HI??

VANT ikke VANDT!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...