AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 To av tantene mine tjener VELDIG godt, langt over gjennomsnittet og det ser man. De spleiset 800 kr (400 kr hver) på meg til jul. Før fikk jeg gaver til nærmere 10.000 kr til sammen (5000 kr hver). Før dere kaller meg en bortskjemt og utakknemmlig drittunge, les videre. Jeg tjener lite (student) og mamma tjener gjennomsnittslønn så de forventer ikke dyre gaver av oss. Vi ga dem derimot det på ønskelista vi vet de ønsket seg som ikke var altfor dyrt. Tante 1 var jeg aldri særlig nærme med, så jeg var ikke så overrasket at hun ville bruke mindre penger på meg i år enn før da jeg er en student i 20 årene. Tante nr 2 sårer meg mest. Hun har jeg vokst opp med og hun regnet meg jo alltid som sitt eget barn. Men så ble hun gift med en mann som hadde et barn fra et annet forhold, og da ble jeg åpenbart nedprioritert. I begynnelsen var dette ok, men jo mer avslått jeg ble jo mer trakk jeg meg tilbake og det var så tydelig at jeg var satt til siden (alle i familien merket dette, ikke bare meg). Uansett, jeg forventet ikke store julegaver i år da forholdene ble dårligere og svekket mellom oss etter det ekteskapet. Men jeg kan ikke si at det ikke gjorde vondt når begge tantene mine brukte over 100.000 kr i gaver på stesønnen de har kjent i kanskje 3 år og 400 kr hver på meg. Jeg vet det er ikke verdens undergang og folk har det langt verre, men jeg føler meg såret og dette var på en måte siste strå. Selv moren min og besteforeldrene (deres foreldre) har reagert voldsomt på dette og det har blitt stor krangel i familien. vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre? Har ikke snakket med dem siden, egentlig. Anonymkode: 407ab...e9e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 For å være helt ærlig: du skal være glad du får noen gaver i det hele tatt av dem. Du er tross alt voksen, og det er ofte at da er det slutt på å få gaver av tanter og onkler. De har nå egne familier, og ønsker vel heller å bruke pengene der. Fullt forståelig, spør du meg! Anonymkode: 07867...c64 34
Gjest Solsmil Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Jeg klarer ikke å helt se hva som er problemet her. Jeg har lest innlegget, og synes ikke du er noe mindre bortskjemt og utakknemlig likevel. Det er faktisk helt sykt å bli sint, såret og lei seg av en julegave til 400kr, uansett hvor rik giveren er.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Herregud så smålig du er Ts. Anonymkode: bf1ef...d5b 13
Thyra Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: To av tantene mine tjener VELDIG godt, langt over gjennomsnittet og det ser man. De spleiset 800 kr (400 kr hver) på meg til jul. Før fikk jeg gaver til nærmere 10.000 kr til sammen (5000 kr hver). Før dere kaller meg en bortskjemt og utakknemmlig drittunge, les videre. Jeg tjener lite (student) og mamma tjener gjennomsnittslønn så de forventer ikke dyre gaver av oss. Vi ga dem derimot det på ønskelista vi vet de ønsket seg som ikke var altfor dyrt. Tante 1 var jeg aldri særlig nærme med, så jeg var ikke så overrasket at hun ville bruke mindre penger på meg i år enn før da jeg er en student i 20 årene. Tante nr 2 sårer meg mest. Hun har jeg vokst opp med og hun regnet meg jo alltid som sitt eget barn. Men så ble hun gift med en mann som hadde et barn fra et annet forhold, og da ble jeg åpenbart nedprioritert. I begynnelsen var dette ok, men jo mer avslått jeg ble jo mer trakk jeg meg tilbake og det var så tydelig at jeg var satt til siden (alle i familien merket dette, ikke bare meg). Uansett, jeg forventet ikke store julegaver i år da forholdene ble dårligere og svekket mellom oss etter det ekteskapet. Men jeg kan ikke si at det ikke gjorde vondt når begge tantene mine brukte over 100.000 kr i gaver på stesønnen de har kjent i kanskje 3 år og 400 kr hver på meg. Jeg vet det er ikke verdens undergang og folk har det langt verre, men jeg føler meg såret og dette var på en måte siste strå. Selv moren min og besteforeldrene (deres foreldre) har reagert voldsomt på dette og det har blitt stor krangel i familien. vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre? Har ikke snakket med dem siden, egentlig. Anonymkode: 407ab...e9e Mener du at den ene tanten din brukte mer på stenevøen enn på deg? Det hadde nok jeg også blitt skuffet over. Men hadde ikke reagert på at tante brukte mer på stesønnen sin enn på meg. Han blir liksom nærmeste familie selv om de ikke er blodslekt. Men har ofte tenkt at det hadde vært like greit å avvikle hele julegavetradisjonen. Alt for mange sammenligner gaver og blir skuffet. Mange føler at de ikke strekker til. 5
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 Jeg synes det er vilt at det har blitt gitt så dyre gaver tidligere jeg. 5000kr fra en person? Så mye får jeg ikke av foreldrene mine og besteforeldrene mine tilsammen engang, og det gjør meg ingenting. Jeg skjønner at du reagerer på forskjellsbehandlingen. Det forstår jeg er vondt. Å føle seg nedprioritert og tilsidesatt er smertefullt, så jeg kan forstå deg på følelsen. ❤️
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Jeg synes du er bortskjemt. Å få så dyre gaver er tull og skaper unødvendig gavepress! Anonymkode: 7aba2...3cb 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 7 minutter siden, Solsmil said: Jeg klarer ikke å helt se hva som er problemet her. Jeg har lest innlegget, og synes ikke du er noe mindre bortskjemt og utakknemlig likevel. Det er faktisk helt sykt å bli sint, såret og lei seg av en julegave til 400kr, uansett hvor rik giveren er. Sint er jeg ikke, men det jeg bare ville få fram at jeg synes det var litt vel mye forskjellsbehandling. Spesielt fra ene tante, da det er stenevø liksom. Men jeg forstår jeg kommer frem som bortskjemt, er bare at dette har pågått lenge, og dette var på en måte siste dråpen med jula. De har jo gjort egentlig verre ting mot meg før dette. Anonymkode: 407ab...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 Jeg synes det er festlig hvordan du er student og moren din tjener gjennomsnittlig, men likevel forventer du svindyre gaver fra tantene dine. Normalen er heller å ikke få gaver i det hele tatt fra tanter når man er voksen. Vær heller glad for at de bryr seg såpass mye om deg at du får en spleiset gave for 800 kr Anonymkode: 2892c...b7c 19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 8 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said: Jeg synes det er vilt at det har blitt gitt så dyre gaver tidligere jeg. 5000kr fra en person? Så mye får jeg ikke av foreldrene mine og besteforeldrene mine tilsammen engang, og det gjør meg ingenting. Jeg skjønner at du reagerer på forskjellsbehandlingen. Det forstår jeg er vondt. Å føle seg nedprioritert og tilsidesatt er smertefullt, så jeg kan forstå deg på følelsen. ❤️ Har synes det lenge selv og er ikke noe misfornøyd med å få mindre. At jeg fikk mindre enn før er IKKE problemet. Synes forskjellsbehandlingen er bare veldig stor, er der jeg prøver å si. Og det gjør vondt, ikke selve gavene. Anonymkode: 407ab...e9e 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 30. desember 2018 #11 Skrevet 30. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sint er jeg ikke, men det jeg bare ville få fram at jeg synes det var litt vel mye forskjellsbehandling. Spesielt fra ene tante, da det er stenevø liksom. Men jeg forstår jeg kommer frem som bortskjemt, er bare at dette har pågått lenge, og dette var på en måte siste dråpen med jula. De har jo gjort egentlig verre ting mot meg før dette. Anonymkode: 407ab...e9e Det er forskjellsbehandlingen som er vond, ikke pengesummen, og det forstår jeg 100%. Det var også forskjellsbehandling innad i vår familie (ikke noe som gjaldt meg) og jeg må si jeg ble veldig lei på vegne av den som ble forskjellsbehandlet helt uten grunn.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #12 Skrevet 30. desember 2018 Hæ? Er det en skrivefeil, eller har disse damene brukt totalt 100.000 på julegave til denne stesønnen? 100.000???? Hvor gammel er han? Håper virkelig han er veldig ung, og at de stopper med denne galskapen før han er totalt fucked up. Du får gave til 400 kr. I min verden begynner det å nærme seg summen på hva som er normalt å få i julegaver fra tanter og onkler. Helt ok, og virkelig ikke noe å sutre over. Julegaver fra tanter og onkler til verdi av 5000 er unormalt. Det er dessuten tanken aom teller. Skjønner at tankegangen antagelig er ukjent for deg. Ts, du er i 20-årene. Du er voksen. Du er sjalu på en stesønn pga verdien på gaver. Våkn opp. Jeg ville vært mer forbanna på disse menneskene som har bidratt til å gjøre deg til en materialistisk cry baby. Ærlig talt. Anonymkode: fe561...fa7 8
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har synes det lenge selv og er ikke noe misfornøyd med å få mindre. At jeg fikk mindre enn før er IKKE problemet. Synes forskjellsbehandlingen er bare veldig stor, er der jeg prøver å si. Og det gjør vondt, ikke selve gavene. Anonymkode: 407ab...e9e Jeg er helt enig med deg, forstår hva du mener ❤️
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 100.000. Fy faen, jeg kommer ikke over det. Det er det jeg tjener i året. Anonymkode: fe561...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har synes det lenge selv og er ikke noe misfornøyd med å få mindre. At jeg fikk mindre enn før er IKKE problemet. Synes forskjellsbehandlingen er bare veldig stor, er der jeg prøver å si. Og det gjør vondt, ikke selve gavene. Anonymkode: 407ab...e9e Men kjøpte tantene dine smågaver (f.eks. en pc her og en ipad der) eller hadde han behov for en bil, egenkaptial til bolig, osv? Dersom sistenevnte så er det jo veldig forståelig at pengesummen er forskjellig Anonymkode: 2892c...b7c 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #16 Skrevet 30. desember 2018 Du var nærmeste barn før tanten din fikk ny familie. Nå har du blitt voksen og er ikke lenger det nærmeste "barnet". Det er helt naturlig at du får mindre gave nå. 400 kr er dessuten en høy gave-sum. Uansett hvor mye penger man har, er det unødvendig å bruke noe mer. Hvis tanten din har gitt gave til 100.000 til noen, regner jeg med at gaven er noe nyttig som varer, som f.eks bil, ikke en haug av unyttig dilldall. Syns allikevel det var en helt vill sum, men du skriver ikke hva som ble kjøpt, for det kan kanskje rettferdiggjøre kjøpet. Anonymkode: e11ca...4ee 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #17 Skrevet 30. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre? Har ikke snakket med dem siden, egentlig. Anonymkode: 407ab...e9e Gjøre? Du verken kan eller skal gjøre noe annet enn å justere forventningene dine. Det er slett ingen selvfølge at tanter fortsetter å gi julegaver i voksen alder. Vær takknemlig for det du får. Anonymkode: 11ff5...049 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men kjøpte tantene dine smågaver (f.eks. en pc her og en ipad der) eller hadde han behov for en bil, egenkaptial til bolig, osv? Dersom sistenevnte så er det jo veldig forståelig at pengesummen er forskjellig Anonymkode: 2892c...b7c Han er ung og under 16 år. Dette var gaver som spill konsoll, en veldig dyr ferietur, og masse dyre merkeklær Anonymkode: 407ab...e9e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #19 Skrevet 30. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du var nærmeste barn før tanten din fikk ny familie. Nå har du blitt voksen og er ikke lenger det nærmeste "barnet". Det er helt naturlig at du får mindre gave nå. 400 kr er dessuten en høy gave-sum. Uansett hvor mye penger man har, er det unødvendig å bruke noe mer. Hvis tanten din har gitt gave til 100.000 til noen, regner jeg med at gaven er noe nyttig som varer, som f.eks bil, ikke en haug av unyttig dilldall. Syns allikevel det var en helt vill sum, men du skriver ikke hva som ble kjøpt, for det kan kanskje rettferdiggjøre kjøpet. Anonymkode: e11ca...4ee Var ikke noe bil, var en ganske dyr ferietur, merkeklær og spillkonsoll av noe slag blant annet. Anonymkode: 407ab...e9e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Skrevet 30. desember 2018 Jeg har opplevd det samme som TS. Gikk fra å være tantebarnet til to tanter som bodde et stykke unna men som kom ofte på besøk og hadde meg på overnatting, til at tante fikk et stebarn og jeg ble helt glemt. Av begge tantene. De kom ikke engang i bursdagene mine etter at dette stebarnet kom! Jeg var vel 13 og stebarnet 8, men jeg trengte fortsatt tantene mine, og opplevde en stor sorg. Ikke over gavene, men overtar av familie. Anonymkode: 19808...7b4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå