Gå til innhold

Anonym gravplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far og jeg har snakket om at den dagen han går bort vil han på en anonym gravplass. Dette er helt greit for meg, ser heller ikke noe poeng i å betale for og stelle en gravplass som han ikke har noe ønske om at jeg skal. Men da han nevnte dette for søsknene sine ble det huskestue, de mente at det MÅ være gravstein med navn og så gjerrig kan man ikke være. Dette er søsken som bor langt unna og selv sjelden eller aldri ville besøkt den graven. Hva ville du gjort, fulgt ditt eget og farens ønske, eller føyet deg etter slekten?

Anonymkode: d3488...b4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett det som ett krav at de steller og vanner og holder det fint året rundt.

Tenker akkurat som din far. Jeg trenger ikke navnet mitt på en stein når jeg er vekke.

Anonymkode: 9ae71...28a

• Liker 2
Skrevet

Føyd meg etter den dødes ønske, samt ønsket til den/de som arver. Er tross alt de som må betale. 

Anonymkode: c1b0d...2b5

Skrevet

Hva med kremering? Spre asken et vakkert sted i naturen? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far og jeg har snakket om at den dagen han går bort vil han på en anonym gravplass. Dette er helt greit for meg, ser heller ikke noe poeng i å betale for og stelle en gravplass som han ikke har noe ønske om at jeg skal. Men da han nevnte dette for søsknene sine ble det huskestue, de mente at det MÅ være gravstein med navn og så gjerrig kan man ikke være. Dette er søsken som bor langt unna og selv sjelden eller aldri ville besøkt den graven. Hva ville du gjort, fulgt ditt eget og farens ønske, eller føyet deg etter slekten?

Anonyme graver får de personene som dør uten at det offentlige kjenner identiteten til den døde. Så din far får aldri noen anonym grav. 

Det din far derimot kan få er plass i en minnelund, der man begraver døde og kremerte uten gravstein men med navnet på en minnestein eller munnetavle. Så her må du nok ta praten med din far en gang til. 

Jeg mener også å ha lest at for å få plass på minnelund så må den døde være kremert og ikke skulle begraves i en kistegrav. Skal en person kremeres, så må personen ha gitt klart uttrykk for at kremering er ønsket.

Anonymkode: 0095b...be8

• Liker 2
Skrevet

Min bestemor ville heller ikke ha noen gravplass som måtte stelles da hun har gjordt det i alle år med sine slektninger. Da hun omsider gikk bort etterlot hun seg 4 barn, 3 av 4 ønsket å følge sin mor sitt ønske om ingen gravplass, spre asken på havet. Men så var det denne ene onkelen min da, som alltid skal ha en annen mening enn alle andre. Etter mye frem og tilbake ble han satt på plass, enten så må han fikse gravplass selv for egen lomme, eller så kunne han gjøre det som var ønsket av sin mor.

Mener å huske at det ble som bestemor ønsket, ingen gravplass.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonyme graver får de personene som dør uten at det offentlige kjenner identiteten til den døde. Så din far får aldri noen anonym grav. 

Det din far derimot kan få er plass i en minnelund, der man begraver døde og kremerte uten gravstein men med navnet på en minnestein eller munnetavle. Så her må du nok ta praten med din far en gang til. 

Det finnes også anonyme minnelunder, og man trenger ikke være ukjent for å ligge der. Da er ikke graven festet, og man setter ikke opp noe gravminne. 

• Liker 2
Skrevet

Å huff, jeg har virkelig aldri forstått poenget med gravsteder. Vil bare si at jeg er en av dem som syns dette er meningsløst, i sympati med din far. Jeg har foreldre som jeg aldri har besøkt graven til :P 

Anonymkode: 75938...038

Skrevet

Dropp gravstøtte og utgifter.
Gå for hauglegging.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes også anonyme minnelunder, og man trenger ikke være ukjent for å ligge der. Da er ikke graven festet, og man setter ikke opp noe gravminne. 

Gi meg en link til en kommune med en slik gravplass i Norge. 

Skrevet
On 12/30/2018 at 1:55 PM, Hadley said:

Hva med kremering? Spre asken et vakkert sted i naturen? 

Når man plasseres på minnelund, så blir man kremert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...