Gå til innhold

Hvordan sørge for at innekatter ikke kjeder seg? Eller passer andre dyr bedre for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst på dyr, og tenker at katt er best for meg som er litt travel for tiden (med studier og jobb).

Da det ble slutt mellom meg og samboer, tenkte jeg at det er en flott timing å få katt når jeg flytter for meg selv om noen uker, så slipper jeg å være så ensom og alene i en tid som jeg vet blir vanskelig for meg.

Problemet er bare at jeg har fått en lite kattevennlig bolig.

Jeg bor midt i sentrum, i øverste etasje, med to ytterdører (der den ytterste er fem etasjer under mi dør). Planen var jo å få et sted der jeg kan montere kattedør, men dit jeg skal flytte nå gir meg ikke en gang muligheten til å slippe katten ut.

Derfor har jeg tenkt litt på å være fosterhjem for Dyrebeskyttelsen, siden kattene uansett ikke får lov til å være ute mens de er i fosterhjem.

Problemet her er at det er litt heftig med mindre man har et hus. Jeg har vært fosterhjem flere ganger før, og kattene kjeder livet av seg når de må være inne hele tiden, spesielt i små leiligheter.

De maser hele tiden om å få gå ut, og jeg hadde angst for å ha vinduene åpne. Dessuten var det konstant stank fra kattedo (derfor ønsker jeg meg egentlig en katt som gjør fra seg ute).

Før jeg eventuelt kontakter Dyrebeskyttelsen: Er det noe jeg kan gjøre for at katten ikke har det så kjipt og kjedelig innendørs? Bør jeg ha to av dem sånn at de har selskap?

Eller er det noen andre dyr som kanskje kan passe bedre? Kanin?
Dyr i bur (hamster ol.) er ikke aktuelt :) 

Anonymkode: f6371...8e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville valgt en av følgende løsninger om du går for katt: Enten to kattunger, de vil ha masse selskap i hverandre, og har aldri lært seg hva utelivet er. Eller en dyrebeskyttelsen katt som skal være inne på grunn av sykdom eller tidligere traumer, eventuelt en omplasseringskatt som er frivillig innekatt fra før. 

Anonymkode: 2ac0d...c2d

Skrevet

For å unngå lukt fra do kan du bruke do med lokk, har gode erfaringene med doen med lokk fra Biltema 

Skrevet

Jeg har hatt både innekatt og utekatt. Vil aldri gå tilbake til å ha innekatt igjen. Jeg ser hvor fint og viktig det er for katten å kunne være ute, løpe fritt, bruke instinktene sine, snuse rundt og kose seg. 

Vi har nå 2 fosterkatter, i tillegg til vår egen (ute)katt. De er bare kattunger og må uansett bare være inne, men det krever mer . Du kjenner jo til det;) 

Hva med marsvin? De er sosiale og trivelige dyr. Bør helst ha to stykker sammen. 

Anonymkode: ae565...6ee

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde utekatter, men måtte flytte i leilighet hvor det er vanskelig å komme seg ut. De har MASSE selskap i hverandre, ville aldri hatt bare en innekatt. Var kjempebekymra på forhånd, men det har gått over all forventning. Men jeg har balkonger med mye planter, kattegres etc, og de elsker å være der ute. Setter også åpenbar pris på at det er mye planter innendørs. Og hva gjelder lukt er det STOR forskjell på kattesans. Har funnet en nå som lukter svært lite. 

Anonymkode: 58cf7...399

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde utekatter, men måtte flytte i leilighet hvor det er vanskelig å komme seg ut. De har MASSE selskap i hverandre, ville aldri hatt bare en innekatt. Var kjempebekymra på forhånd, men det har gått over all forventning. Men jeg har balkonger med mye planter, kattegres etc, og de elsker å være der ute. Setter også åpenbar pris på at det er mye planter innendørs. Og hva gjelder lukt er det STOR forskjell på kattesans. Har funnet en nå som lukter svært lite. 

Anonymkode: 58cf7...399

Så du mener at å ha to katter har vært optimalt for kattenes lykke, og for deres fred? Det er slitsomt med konstant kattejamring av noen stakkarser som bare vil ut på eventyr :P 
Kattene i Dyrebeskyttelsen er jo gjerne katter som har bodd ute i lang, lang tid. Så de er langt fra noen innekatter.

Men det var et godt tips. Jeg har en del falske planter, men da må jeg gå til innkjøp av the real del hvis en katt eller to flytter inn :) 

Skrevet

Jeg var fosterhjem lenge, og hadde kun kattunger her, og det var aldri noe mas om å gå ut. 
Ekte planter måtte jeg derimot nesten gi opp, både fosterpuser og egne puser var overbevist om at dem var gode gartnere, så jorda ble gravd opp og plantene spist på... 
Merket ikke mye lukt fra kattekassene, men ble gal av all kattesanden som ble dratt utover. Hadde matter for å minske problemet, men det var fortsatt plagsomt. 

To av kattene mine er innekatter, dem underholder hverandre mye, og bruker klatremulighetene og lekene sine mye. Virker absolutt ikke som dem kjeder seg. Dem er frivillig innekatt da, begge mistrives ute. 

Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Jeg var fosterhjem lenge, og hadde kun kattunger her, og det var aldri noe mas om å gå ut. 
Ekte planter måtte jeg derimot nesten gi opp, både fosterpuser og egne puser var overbevist om at dem var gode gartnere, så jorda ble gravd opp og plantene spist på... 
Merket ikke mye lukt fra kattekassene, men ble gal av all kattesanden som ble dratt utover. Hadde matter for å minske problemet, men det var fortsatt plagsomt. 

To av kattene mine er innekatter, dem underholder hverandre mye, og bruker klatremulighetene og lekene sine mye. Virker absolutt ikke som dem kjeder seg. Dem er frivillig innekatt da, begge mistrives ute. 

Åååh, fant du aldri en løsning på dette? :S

Har hørt at det finnes en type kattesand, som ikke er sand? Noe gelkuler eller noe? Tror de egentlig er der for å redusere lukt, men kanskje de ikke fester seg sånn på potene deres som vanlig sand gjør?

Det som er at for Dyrebeskyttelsen er det kjempelett å adoptere bort kattunger, men det er ekstremt vanskelig å bare finne fosterhjem for de voksene kattene. Så jeg tenker at jeg må forvente voksne katter.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Åååh, fant du aldri en løsning på dette? :S

Har hørt at det finnes en type kattesand, som ikke er sand? Noe gelkuler eller noe? Tror de egentlig er der for å redusere lukt, men kanskje de ikke fester seg sånn på potene deres som vanlig sand gjør?

Det som er at for Dyrebeskyttelsen er det kjempelett å adoptere bort kattunger, men det er ekstremt vanskelig å bare finne fosterhjem for de voksene kattene. Så jeg tenker at jeg må forvente voksne katter.

Brukte kun sand når jeg var fosterhjem, var herlig kunne gå tilbake til trepellets igjen når jeg var ferdig som fosterhjem 😛 

Jeg fikk kun kattunger hit pga mine egne katter. Men flere av dem jeg hadde lå ute for adopsjon i flere måneder før dem fikk nytt hjem. Men ja, det er stort behov for fosterhjem for de voksne også. De fosterhjemmene jeg snakket med som hadde voksne fosterpuser hadde ingen problem med at de maste om å få gå ut. 

Skrevet

Jeg kan dele min erfaring med innekatt. Jeg adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen tidligere i høst som er en innekatt fordi den er en lettskremt og engstelig. Jeg er oppvokst med utekatter så jeg tenkte litt på hvordan det skulle være for en katt å bare være inne i en liten leilighet. Men det har gått helt fint! Han har fått flere leker som holder han i aktivitet, han elsker videoer av fugler på YouTube, han får masse kos av meg og han er blitt en trygg og kjælen pus. Når det gjelder kattedo så har jeg kjøpt en kattedo med lokk og kjøper sand på dyrebutikken som gjør at det ikke lukter. Tømmer «klumpene» ca annenhver dag og det lukter aldri noe fra kassen. Så jeg anbefaler absolutt en innekatt, men det er viktig at det blir en katt som av ulike grunner skal være inne. For ideelt sett bør katter få være fritt ute hvis de har mulighet til det.

Anonymkode: 4f592...a0d

• Liker 1
Skrevet

For de som har problemer med sand overalt kan jeg virkelig anbefale Savic Hopp inn kattetoalett. (Det finnes sikkert lignende typer i andre butikker, men det er denne typen jeg har.) Jeg har to katter (den ene var 15 år når jeg kjøpte denne typen toalett første gang) og begge klarte å bruke det uten problemer. 

Anonymkode: bb413...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...