Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sannsynlighet for at jeg kommer til å bli arbeidsledig til høsten. For å ha noe å gjøre, vurderer jeg å søke på et deltidsstudie; 15stp i semesteret, altså 25% studie. Uten studielån. Det kan øke sjansene mine for jobb også.

Hvordan er det egentlig med dagpenger og studier sånn sett? Skjønner jo at man ikke får dagpenger om man studerer 100%, men hva når man studerer 25%?

Vet ikke om man får studielån med et 25% studie, det er jo uansett for lite til å leve på.

Anonymkode: 5e5a8...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at så lenge du har rett på stipend og/eller studielån, så har du ikke rett på dagpenger. At du velger bort studielånet har ingenting å si.

Mulig jeg tar feil, men sånn tror jeg at det er :) 

Skrevet

15 studiepoeng per semester er 50% studiebelastning. Og nei, normalt sett kan man ikke finansiere studier med dagpenger, men det må du ta med NAV.

Anonymkode: 66c04...d48

Skrevet

Er det ikke bedre å studere fulltid med støtte fra lånekassen og en deltidsjobb? Tar så mange år å bli ferdig med deltidsstudier. 

Anonymkode: 7700d...bd0

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

15 studiepoeng per semester er 50% studiebelastning. Og nei, normalt sett kan man ikke finansiere studier med dagpenger, men det må du ta med NAV.

Anonymkode: 66c04...d48

Ja, 50%, selvfølgelig 😜. Mente 7,5 stp, altså 25%. Ble litt surr. Det er jo såpass lite at evt studielån vil bli en ganske lav sum. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke bedre å studere fulltid med støtte fra lånekassen og en deltidsjobb? Tar så mange år å bli ferdig med deltidsstudier. 

Anonymkode: 7700d...bd0

Det har jeg allerede gjort noen år. Snart får jeg ikke låne mer av lånekassa.

Skrevet

Man får kun på unntaksvis dagpenger ved utdanning. Så tvilsomt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg allerede gjort noen år. Snart får jeg ikke låne mer av lånekassa.

Du har studert så lenge at du ikke får mer lån, og vil nå at NAV skal dekke det? Det høres voldsomt ut..Er det ikke på tide å gå ut i jobb?

Anonymkode: f1958...0c5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har studert så lenge at du ikke får mer lån, og vil nå at NAV skal dekke det? Det høres voldsomt ut..Er det ikke på tide å gå ut i jobb?

Anonymkode: f1958...0c5

Jeg får jo ikke jobb. Innser jo nå at jeg burde tatt en annen utdanning fra starten. Jeg har vært nødt til å videreutdanne meg for å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Det visste jeg ikke som 19-åring. 

Jeg har funnet et nettstudie, som går over et år på 15stp (skrev feil i første innlegg), hvor de har to samlinger ila året. Kunne tenkt meg å ta det både for å ha noe å gjøre, og for å øke kompetansen. Får jeg jobb etter hvert, så får jeg slutte på studiet om det ikke passer. Det er så lite stp at jeg kan jo ikke leve på det jeg evt får fra Lånekassen. Studiet er egentlig beregnet for de som er i full jobb, og er lagt til rette deretter.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sannsynlighet for at jeg kommer til å bli arbeidsledig til høsten. For å ha noe å gjøre, vurderer jeg å søke på et deltidsstudie; 15stp i semesteret, altså 25% studie. Uten studielån. Det kan øke sjansene mine for jobb også.

Hvordan er det egentlig med dagpenger og studier sånn sett? Skjønner jo at man ikke får dagpenger om man studerer 100%, men hva når man studerer 25%?

Vet ikke om man får studielån med et 25% studie, det er jo uansett for lite til å leve på.

NAV gir ikke dagpenger hvis du samtidig er student. Det siste eksempelet på det var da det ble mange ledige folk i oljebransjen pga dårligere  tider. Det var flere som ville omskolere seg for å få en annen jobb, men da ville de miste dagpengene fra NAV. 

Skrevet

Du kan søke om å beholde dagpengene under utdanning. Hovedregelen er at man ikke kan ha dagpenger og studere samtidig. Men det finnes flere unntak til denne regelen. 

Når det gjelder deltidsstudier er dette hovedunntaket: Hvis studieprogresjonen er redusert med minst 50 % i forhold til tilsvarende heltidsstudie, og det er ti eller færre virkedager med undervisning per semester, så kan utdanningen godkjennes. Det skal gjøres en konkret vurdering i hvert tilfelle. Hvis det er fleksibel studieprogresjon (altså at man kan gjennomføre så fort man vil, men maks 2/6/12/ect måneder - som det feks er ved NKI) kreves det at man forplikter seg til å gjennomføre på en slik måte at studieprogresjonen hele tiden er redusert med minst 50 % i forhold til tilsvarende heltidsstudie.  

Se for øvrig linken noen andre postet over.

Anonymkode: 88f48...171

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...