Gå til innhold

Ammeproblematikk-hjelp meg!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at ammeskjoldet du har prøvd er i riktig str? 

Har dere sjekket tungebånd hos noen som kan det? 

For meg høres det ut som det kan være kort. Det tok 4 mnd med strev, smerter og helvete før HS foreslo å sjekke dette hos oss. Mini tok ikke flaske og jeg fikk bare dypere og dypere sår. Tok endelig flaske etter 4,5 mnd og vi startet med delamming. Ammet med skjold frem til klipp for at sårene skulle gro. Pga alle problemene synes ikke jeg permisjonstiden var noe positiv før baby var 5 mnd. 

Anbefaler å melde deg inn i Facebook gruppe støttegruppe for kort tunge og leppebånd eller noe slikt. Og for all del, gi gjerne mme og flaske. Ikke noe vits å slite seg ut og bare ha negative følelser til mating. 

Anonymkode: 89b47...7a4

Takk, skal sjekke ut ❤️

Skrevet
3 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Hjelp. I en uke? Men, hva gjorde dere på natta? Ammet da og, eller klarte du å få baby til å sove? Dagen er grei, jeg holder ut å sitte i sofaen med baby på puppen. Det er verre på natta uten søvn. Man må jo sove, i hvertfall bittelitt? 🙈

Melkeoppsamler. Det er vel det eneste jeg ikke har fra apoteket. Det må handles inn! 👍🏼

Melkeoppsamler er gull verdt!

Jeg har geldigvis ei som har sovet greit,-men i de værste økedøgnene har jeg samsovet ned hu, og den perioden hvor jeg ikke kunne samsove på grunn av medisiner, var jeg oppe rundt 5 ganger mellom 12-07 for å amme. Slitsomt når det sto på. Og jeg sov en del på dagen når baby sov og på kvelden når pappan kom hjem. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Melkeoppsamler er gull verdt!

Jeg har geldigvis ei som har sovet greit,-men i de værste økedøgnene har jeg samsovet ned hu, og den perioden hvor jeg ikke kunne samsove på grunn av medisiner, var jeg oppe rundt 5 ganger mellom 12-07 for å amme. Slitsomt når det sto på. Og jeg sov en del på dagen når baby sov og på kvelden når pappan kom hjem. 

❤️

Skrevet
3 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Hjelp. I en uke? Men, hva gjorde dere på natta? Ammet da og, eller klarte du å få baby til å sove? Dagen er grei, jeg holder ut å sitte i sofaen med baby på puppen. Det er verre på natta uten søvn. Man må jo sove, i hvertfall bittelitt? 🙈

Melkeoppsamler. Det er vel det eneste jeg ikke har fra apoteket. Det må handles inn! 👍🏼

Jeg snudde døgnet for å tilpasse meg babyen sin (manglende) døgnrytme. Mannen tok også en økt med flaske, slik at jeg fikk 3-4t sammenhengende søvn, med ørepropper på et annet rom. Etter 2mnd mestret vi endelig liggende amming, og da ble det myye lettere om nettene❤️ i tillegg sluttet han å bæsje om natten rundt da, så vi slapp bleieskift og vekking. De første 6-8ukene var ganske pyton, for å si det sånn. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, LoveTrain skrev:

Jeg snudde døgnet for å tilpasse meg babyen sin (manglende) døgnrytme. Mannen tok også en økt med flaske, slik at jeg fikk 3-4t sammenhengende søvn, med ørepropper på et annet rom. Etter 2mnd mestret vi endelig liggende amming, og da ble det myye lettere om nettene❤️ i tillegg sluttet han å bæsje om natten rundt da, så vi slapp bleieskift og vekking. De første 6-8ukene var ganske pyton, for å si det sånn

Enig! 

Endret av Sinsiew
Skrevet
5 minutter siden, LoveTrain skrev:

De første 6-8ukene var ganske pyton, for å si det sånn. 

5 minutter siden, Sinsiew skrev:

Enig! 

Hehe, godt det ikke bare er meg 🙈😅

Skrevet

En ting som er veldig bra utgangspunkt er at du har mer enn nok melk, slik som du beskriver det. Samtidig er det et faktum at du er sliten og frustrert, og det er uholdbart i lengden. På den annen side er barnet kun 3 uker, alle nybakte mødre er slitne, mange sliter med ammingen på dette stadiet, og det er litt tidlig å "gi opp" hvis man helst vil amme. Problemene du beskriver er mulige å løse, Raynauds fenomen trenger ikke ha noen praktisk betydning, det kan bli mye bedre med god teknikk. 

Det er helt vanlig med såre brystvorter, kan fort bli sprekker og infeksjon også. Slike problemer pleier å gi seg etter en 4 ukers tid med amming. Det som er helt avgjørende er 1. behandling av eventuell infeksjon 2. tørke brystvorter godt 3. riktig sugeteknikk. 

Jeg foreslår at du går for en av tre strategier, avhengig av hva du er motivert for. Du bør helst holde deg til en stragegi, ellers blir du bare mer frustrert og sliten. Husk det er helt ok å ikke amme!

1. Enten satse på fullpumping og gi barnet fra flaske

2. Avslutte amming/pumping og gå over til MME, du kan slutte på dagen og få medisiner for å begrense melkeproduksjon. Du kan også håndmelke lett for å lette på trykket til produksjonen stopper. 

3. Forsøke å etablere amming UTEN sugehjelpemidler, pumping og ikke gi fra flaske.

Hvis du har motivasjon for å prøve alternativ 3 må du få hjelp. Helst personlig hjelp av noen du har tillit til. Du kan evnt sende meg en PM så kan jeg komme med noen fler råd (vært ammehjelper).

Klem fra 4 barnsmor 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville sjekket for sopp og for tungebåndet. Ellers ville jeg brukt tips mot reynaoulds. Varmes og te osv.

Anonymkode: 7d6a7...7ae

• Liker 1
Skrevet

Å gråte når man legger baby til brystet fordi det gjør vondt definerer en virkelig ikke som mor, da har man andre problemer 😅

Men poenget var; har lege tatt bakterieprøve av deg og sjekket at det ikke er feks sopp eller gule stafylokokker ect? Dette går ikke nødvendigvis over av seg selv og trenger behandling 😊 Har ikke lest alt, men ville definitivt gått til legen om du ikke har gjort det 😊

Anonymkode: 8dbd7...421

• Liker 2
Skrevet (endret)

En annen ting jeg synes er rart er at når jeg har han til brystet så suger han, sutter litt og sover om hverandre. Jeg ser st det er mye melk som kommer og som han også søler ut/sovner fra. Men når jeg gir han flaske med morsmelk rett etterpå for å se om han vil ha mer, så glupsker han i seg 90ml på null komma niks. Noen som kan gi meg en forklaring på det? 

Jeg bruker samme tut (mendela) både på bryst og flaske.

Endret av Chickenwings85
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Å gråte når man legger baby til brystet fordi det gjør vondt definerer en virkelig ikke som mor, da har man andre problemer 😅

Men poenget var; har lege tatt bakterieprøve av deg og sjekket at det ikke er feks sopp eller gule stafylokokker ect? Dette går ikke nødvendigvis over av seg selv og trenger behandling 😊 Har ikke lest alt, men ville definitivt gått til legen om du ikke har gjort det 😊

Anonymkode: 8dbd7...421

Sopp vises sjelden på prøver. Men enig at det bør sjekkes ut.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sopp vises sjelden på prøver. Men enig at det bør sjekkes ut.

Skal sjekke det!

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men jeg syns alt dette kommer an på hvor viktig det er for deg å amme. Man er en like god mor om man føler man må kaste inn håndkledet! Men hvis man gjerne vil amme, er det hvertfall greit å finne ut om det er noe med barnets sugetak som skaper problemer for deg. Jeg var utrolig sår og hadde raynauds fenomen de første ukene etter at jeg fikk barn nr tre. Først må jeg si at jeg hadde overraskende god effekt av sånne kompresser fra apoteket som skal hjelpe mot sårhet. Men problemet ble ikke løst, bare den verste sårheten ble holdt i sjakk. Fant etter seks uker ut at babyen hadde stramt tungebånd, og fikk dette klippet (klippet privat og skikkelig, ikke sånt lite klipp av strengen bare). Da ble det etter hvert slutt på sårhet og hvite brystvorter. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

En annen ting jeg synes er rart er at når jeg har han til brystet så suger han, sutter litt og sover om hverandre. Jeg ser st det er mye melk som kommer og som han også søler ut/sovner fra. Men når jeg gir han flaske med morsmelk rett etterpå for å se om han vil ha mer, så glupsker han i seg 90ml på null komma niks. Noen som kan gi meg en forklaring på det? 

Jeg bruker samme tut (mendela) både på bryst og flaske.

Det kommer av at det er mer strevsomt for barnet å die fra bryst enn fra flaske, derfor blir de fortere slitne, men også fortere sultne igjen. Det er derfor normalt å amme mange flere ganger i døgnet enn man ville gi flaske. Porsjonene blir mindre og hyppigere. Særlig i starten vil mange oppleve at dagene består i amming, nærmest kontinuerlig. Det er likevel best for barnet om det får sove litt mellom ammestundene, for å unngå overstimulering. 

Når barnet sovner ved brystet, trenger det en hvil og pause fra stimuli, ikke en flaske med melk rett etterpå. Vent til barnet våkner selv  og ber om mer mat. Da kan du gi brystet igjen, istedenfor en flaske med melk. Du vil se at han etter hvert kan klare større porsjoner ved brystet. I tillegg hjelper du barnet i å regulere seg selv bedre når du tar hensyn til barnets naturlige signaler om mat og hvile. Selvregulering er viktig for en jevn melkeproduksjon. det betyr også å ha is i magen til å la barnet hvile. Pumping og gi tillegg undergraver selvreguleringsprinsippet. 

Hvis barnet likevel sovner fort ved brystet, kan det være lurt å kle av litt og eventuelt vaske litt med lunkent vann så han kvikner til. 

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger her! Jeg skal virkelig sjekke ut rådene dere har kommet med.

Jeg bruker samme tut (mendela) både på bryst og flaske

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Kitcat skrev:

Det kommer av at det er mer strevsomt for barnet å die fra bryst enn fra flaske, derfor blir de fortere slitne, men også fortere sultne igjen. Det er derfor normalt å amme mange flere ganger i døgnet enn man ville gi flaske. Porsjonene blir mindre og hyppigere. Særlig i starten vil mange oppleve at dagene består i amming, nærmest kontinuerlig. Det er likevel best for barnet om det får sove litt mellom ammestundene, for å unngå overstimulering. 

Når barnet sovner ved brystet, trenger det en hvil og pause fra stimuli, ikke en flaske med melk rett etterpå. Vent til barnet våkner selv  og ber om mer mat. Da kan du gi brystet igjen, istedenfor en flaske med melk. Du vil se at han etter hvert kan klare større porsjoner ved brystet. I tillegg hjelper du barnet i å regulere seg selv bedre når du tar hensyn til barnets naturlige signaler om mat og hvile. Selvregulering er viktig for en jevn melkeproduksjon. det betyr også å ha is i magen til å la barnet hvile. Pumping og gi tillegg undergraver selvreguleringsprinsippet. 

Hvis barnet likevel sovner fort ved brystet, kan det være lurt å kle av litt og eventuelt vaske litt med lunkent vann så han kvikner til. 

Ok. Takk! Herregud, mye jeg ikke vet her. Det er særlig nå de siste tre dagene det har vært ille, altså der han vil ligge til brystet HELE tiden (mannen tar han når jeg skal på do), men baby virker ikke mett og fornøyd før han får den flaska. De siste døgnene har jo han nesten ikke sovet heller (kun etter at han har fått flaske). Men så er jo det det med regulering og selvregulering da... Men skal ikke spedbarn sove i gjennomsnitt 16,5 time pluss/minus ila et døgn? Det gjør ikke han her stakkars. 

Endret av Chickenwings85
Skrevet
6 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Ok. Takk! Herregud, mye jeg ikke vet her. Det er særlig nå de siste tre dagene det har vært ille, altså der han vil ligge til brystet HELE tiden (mannen tar han når jeg skal på do), men baby virker ikke mett og fornøyd før han får den flaska. De siste døgnene har jo han nesten ikke sovet heller (kun etter at han har fått flaske). Men så er jo det det med regulering og selvregulering da... 

Jeg synes du skal dra på helsestasjonen og få hjelp der til å veie baby før og etter amming med Medela-tuten. Da vil du se om han får i seg en grei mengde og om du kan stole på at den metoden gir et effektivt nok sugetak. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner brystene dine ennå bare 3 uker etter fødsel, men du kan også kjenne om baby tømmer brystet godt, på samme måte som når du har pumpet.

Hvis veiing viser at baby suger effektivt med "tut-en" så er det nok snakk om økedager. Hvis du gir fra flaske da, så går brystene glipp av den ekstra stimuli som kreves og du havner i en ond sirkel. Er det ingen ammeveileder på helsestasjonen din? Eventuelt kan du kontakte ammehjelpen.no slik at du kan få støtte og veiledning.

Ved fullamming er det normalt at man har mye melk om morgenen og at produksjonen gjerne avtar utover dagen. Da kan barnet kreve hyppigere måltider, bli mer urolig, og nærmest ligge konstant ved brystet. Hvis du får til en liten ettermiddagshvil selv, så er det bra. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Kitcat skrev:

Jeg synes du skal dra på helsestasjonen og få hjelp der til å veie baby før og etter amming med Medela-tuten. Da vil du se om han får i seg en grei mengde og om du kan stole på at den metoden gir et effektivt nok sugetak. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner brystene dine ennå bare 3 uker etter fødsel, men du kan også kjenne om baby tømmer brystet godt, på samme måte som når du har pumpet.

Hvis veiing viser at baby suger effektivt med "tut-en" så er det nok snakk om økedager. Hvis du gir fra flaske da, så går brystene glipp av den ekstra stimuli som kreves og du havner i en ond sirkel. Er det ingen ammeveileder på helsestasjonen din? Eventuelt kan du kontakte ammehjelpen.no slik at du kan få støtte og veiledning.

Ved fullamming er det normalt at man har mye melk om morgenen og at produksjonen gjerne avtar utover dagen. Da kan barnet kreve hyppigere måltider, bli mer urolig, og nærmest ligge konstant ved brystet. Hvis du får til en liten ettermiddagshvil selv, så er det bra. 

Veide på helsestatsjonen i forrige uke. Ja, etter faktisk en uke med mendela tut. Han følger kurven sin og alt så bra ut. Men ja, jeg skjønner hva du mener med den flaska. Lett å ty til den, men jeg får prøve la være 🙈

Joda, har fått en ammeveileder på helsestasjonen, men pga jul, nyttår- og mange røde dager så føler jeg at vi ikke har fått kommet ordentlig i gang. Veldig dumt for min del, da jeg burde ha all den hjelp og veiledningen jeg kan få. 

Du har mange gode tips og tilbakemeldinger her altså. Takk for det! Men hva tenker du, burde jeg la være med å gi morsmelk på flaske i natt og heller sitte oppe å amme han hele natten? 

Skrevet
1 minutt siden, Chickenwings85 skrev:

Veide på helsestatsjonen i forrige uke. Ja, etter faktisk en uke med mendela tut. Han følger kurven sin og alt så bra ut. Men ja, jeg skjønner hva du mener med den flaska. Lett å ty til den, men jeg får prøve la være 🙈

Joda, har fått en ammeveileder på helsestasjonen, men pga jul, nyttår- og mange røde dager så føler jeg at vi ikke har fått kommet ordentlig i gang. Veldig dumt for min del, da jeg burde ha all den hjelp og veiledningen jeg kan få. 

Du har mange gode tips og tilbakemeldinger her altså. Takk for det! Men hva tenker du, burde jeg la være med å gi morsmelk på flaske i natt og heller sitte oppe å amme han hele natten? 

Jeg skjønner at det er ekstra vanskelig å være en fersk ammende mor, når julen står for døren. Da er det ikke så lett å få tak i den hjelpen du trenger. Jeg tror nesten du må bestemme deg for om du skal fortsette å amme, om du synes det er verdt det. Jeg er dessverre redd for at amming med en flasketut som skjold vil gjøre det vanskelig for deg å få stimulert nok til produksjon på sikt, ettersom barnet vokser. Derfor er det helt avgjørende at du får hjelp til sugeteknikk på brystet, og får løst problemene med sårhet osv. Du (eller helst mannen din) må være pådriver mot helsestasjonen slik at du får daglig hjelp helt til det grunnleggende er på plass. Du bør ha noen som kommer hver dag til deg. 

Kanskje er det ikke riktig å ta noen endelig beslutning akkurat nå i julen, men vente til litt ut i januar og gjøre et helhjertet forsøk med god og kontinuerlig hjelp. 

Til det siste spørsmålet ditt. Ja, hvis du er sikker på at baby får tømt brystet med Medela smokken ville jeg inntil videre hatt is i magen og lagt vekk flaske og pumping helt. Du sparer en del stress og styr på å droppe pumping. Du må sove når baby sover og amme når baby vil ha mat. Det enkleste er å ha ham i sengen din. Så får pappa ta andre gjøremål, inkludert å passe på at du får i deg rikelig næring og drikke. Hvis baby blir våken i hele natt, så vil han sove senere. Da sover du også. Etter hvert så finner dere en bedre rytme. 2. nyttårsdag kl. 8 ringer pappa til helsestasjonen. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kitcat skrev:

Jeg skjønner at det er ekstra vanskelig å være en fersk ammende mor, når julen står for døren. Da er det ikke så lett å få tak i den hjelpen du trenger. Jeg tror nesten du må bestemme deg for om du skal fortsette å amme, om du synes det er verdt det. Jeg er dessverre redd for at amming med en flasketut som skjold vil gjøre det vanskelig for deg å få stimulert nok til produksjon på sikt, ettersom barnet vokser. Derfor er det helt avgjørende at du får hjelp til sugeteknikk på brystet, og får løst problemene med sårhet osv. Du (eller helst mannen din) må være pådriver mot helsestasjonen slik at du får daglig hjelp helt til det grunnleggende er på plass. Du bør ha noen som kommer hver dag til deg. 

Kanskje er det ikke riktig å ta noen endelig beslutning akkurat nå i julen, men vente til litt ut i januar og gjøre et helhjertet forsøk med god og kontinuerlig hjelp. 

Til det siste spørsmålet ditt. Ja, hvis du er sikker på at baby får tømt brystet med Medela smokken ville jeg inntil videre hatt is i magen og lagt vekk flaske og pumping helt. Du sparer en del stress og styr på å droppe pumping. Du må sove når baby sover og amme når baby vil ha mat. Det enkleste er å ha ham i sengen din. Så får pappa ta andre gjøremål, inkludert å passe på at du får i deg rikelig næring og drikke. Hvis baby blir våken i hele natt, så vil han sove senere. Da sover du også. Etter hvert så finner dere en bedre rytme. 2. nyttårsdag kl. 8 ringer pappa til helsestasjonen. 

Tusen takk ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...