Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 (endret) Ble mamma for første gang for 3uker siden. Elsker baby over alt på jord men amming og mating sliter meg fullstendig ut. Men okei, skal forsøke å forklare på mest mulig oversiktelig måte: - Baby kom ut med keisersnitt. Fikk lite veiledning på barsel ang sugeteknikk og allerede der tygde baby sår i brystvortene. - Pga en konstant sulten baby måtte vi første 10dagene gi baby mat med kopp. Vi ga det jeg klarte å pumpe ut av morsmelk, så ga vi erstatning utover det. Veldig mye gråt, gris og søl- det knytter seg i magen når jeg tenker tilbake på koppmating. - Etter 10dager kastet jeg koppen og gikk over til å mate han med flaske. Myyye bedre. Mer fornøyd baby. - Etter 2uker, etter å ha vært på flere anmeveiledninger, prøvd å amme masse hjemme, forsøkt med alt av ammestæsj på apoteket forsøkte jeg å amme med tåteflaske-tut. Det funka! Plutselig kunne jeg amme babyen min UTEN at det gjorde vondt. - På besøk med ammeveileder igjen (for noen dager siden) anbefaler hun meg å ikke bruke tåteflasketuten, dette for det kan tette til melkegangene. Men hva gjør jeg da? Jeg kan ikke amme rett på puppen! Jeg hsr funnet ut at jeg har raynauds-fenomen, det er helt jævlig. Det brenner og stikker i brystvortene mine konstant etter amming. - Jeg har derfor fortsatt å amme med tåteflaske-tuten. Men, de tre siste dagene har baby vært helt GAL etter mat. Han gråter og er hysterisk dersom han ikke får pupp. Han ligger med puppen konstant, og når jeg tror han har sovnet og jeg forsøker å legge han i nestet sitt så hyler han med en gang. Jeg tørr absolutt ikke sovne med baby i fanget og har derfor måttet ty til morsmelk og erstatning på flaske. Han sovner først etter at vi har proppet han opp med mat. Kan dette være økedøgn? - De to siste nettene har vi gitt han flaske. Jeg pumper i ca 15min hver tredje time og får ut ca 120ml, pluss/minus, og som sagt erstatning utover det. Puppene mine er ØMME, spesielt på undersidene. Jeg synes det ammeopplegget her er SÅ krevende og vanskelig. Jeg er livredd for å få brystbetennelse og jeg føler at jeg ikke får det til. Jeg kan ikke drive med både pumping og flaske på natten når mannen er på jobb. Nok melk har jeg også, for her renner det som bare det. Egentlig så har jeg lyst til å kutte ut hele ammingen, kanskje bare anme to ganger om dagen, men hvordan skal jeg evt gjøre det? Føler det bare hoper seg opp med melk her. En annen ting jeg synes er rart er at når jeg har han til brystet så suger han, sutter litt og sover om hverandre. Jeg ser st det er mye melk som kommer og som han også søler ut/sovner fra. Men når jeg gir han flaske med morsmelk rett etterpå for å se om han vil ha mer, så glupsker han i seg 90ml på null komma niks. Noen som kan gi meg en forklaring på det? Jeg bruker samme tut (mendela) både på bryst og flaske Hva gjør jeg? Baby er jobaldri fornøyd 🙈 Ps: jeg orker ikke kjipe tilbakemeldinger fra amme- og mammapolitiet. Jeg gjør så godt jeg kan og jeg trenger enkelt og greit tips på hvordan få dette til å funke. Endret 30. desember 2018 av Chickenwings85
Månespeil Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Jeg er absolutt for amming, men ikke for enhver pris. Sånn som du beskriver det ville jeg nok droppet amming. Det skal ikke medføre så mye smerte etter noen uker. Du stresser, baby stresser. Følg magefølelsen din. Du er mer enn bra nok uansett. 12
Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2018 6 minutter siden, Månespeil skrev: Jeg er absolutt for amming, men ikke for enhver pris. Sånn som du beskriver det ville jeg nok droppet amming. Det skal ikke medføre så mye smerte etter noen uker. Du stresser, baby stresser. Følg magefølelsen din. Du er mer enn bra nok uansett. Takk. Har jo vært inne på tanken selvom jeg mest av alt har lyst til å fortsette med ammingen med den tåteflaske-tuten (vanlige skjold gjør vondt). Men, om det er det jeg ender opp med. Altså, droppe hele ammingen. Hvordan gjør jeg det uten å få tette melkekanaler og betennelse? Ja, hvordan og hvor lenge trapper man ned? Kan jeg amme han på dagen og gi erstatning på natta feks?
Månespeil Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, Chickenwings85 skrev: Takk. Har jo vært inne på tanken selvom jeg mest av alt har lyst til å fortsette med ammingen med den tåteflaske-tuten (vanlige skjold gjør vondt). Men, om det er det jeg ender opp med. Altså, droppe hele ammingen. Hvordan gjør jeg det uten å få tette melkekanaler og betennelse? Ja, hvordan og hvor lenge trapper man ned? Kan jeg amme han på dagen og gi erstatning på natta feks? Noen andre har nok bedre kunnskap enn meg. Da jeg ammet, etterhvert som barnet fikk mer og mer fast føde gikk ammehyppigheten ned, også melkemengden. Ingen problem. Jo mer baby suger, mer vil du produsere. Om du vil prøve kombinere kan du kanskje amme, og gi flaske annenhver gang i starten. Andre barnet mitt måtte jeg slutte fullamme pga medisinske årsaker. Da sluttet jeg på dagen uten problemer, men tror nok det er forskjellig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 Jeg fødte for ca et halvt år siden. Hadde mye av de samme plagene som deg. Hva mener du med tåteflasketupp? Brystskjold? Jeg brukte det, og det fungerte strålende. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte bruke det av flere og masse skremselspropaganda, men ellers fikk jo ikke baby mat i seg! Ingen av skremslene slo til. Ingen betennelse. Masse melk. Etter rundt to måneder sluttet vi med brystskjold helt uten problemer med avvenning. Min teori er at baby fikk bedre når hun var litt større og sterkere. Ønsket å slutte fordi jeg ble lei av å alltid måtte ha med skjoldet. Pumpet hver 3 time ca i begynnelsen fordi jeg fikk beskjed om det ellers kom jeg til å miste melken pga skjold. Det resulterte i overproduksjon og masse lekkasjer. Sluttet med det når vi bestemte oss for nå bruke skjold til hvert måltid og drite litt i å alltid prøve uten. Ble mye hyggeligere for alle og ammingen gikk som en drøm. Har og lagt merke til at brystvortene blir såre av at jeg bruker bh, særlig noen fra Lindex. Da blir de hvite og sykt vonde. Hjelper litt med ammeinnlegg, men beste er uten bh, så prøver holde meg uten. Har vært mye stress med ammingen, men ser for meg det er stress med flaske og, ny vasking, styr med å lage til etc. Men da får man som bonus at pappaen kan gi også og får et annet forhold til baby. Du må velge det du er komfortabel med, men som sagt løsnet det litt for meg når jeg gav blaffen i skremslene og gjorde det som funket for oss. Lykke til! Anonymkode: aadb7...cc6 2
Illy Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg kjenner noen som har hatt litt lignende problemer, og de gikk over til å delamme. Babyen får i hovedsak mme nå, men litt morsmelk innimellom (om morgenen og kvelden, tror jeg). Jeg tror det kan være lurt å trappe ned gradvis og forsiktig. Vi trapper litt ned på ammingen nå, og da har vi gjort det sånn at vi kutter ett måltid på formiddagen. Puppene kjentes ut som de skulle eksplodere i starten, men det gikk seg til. Er det mulig å erstatte amming med flaske litt og litt, til dere har et nivå som er ok for dere? Og så tenkte jeg på det med den tåteflasketuten. Det høres ikke ut som du har hatt noen problemer med tette melkeganger og betennelse, så kanskje det ikke er så galt å fortsette med den? Jeg tror noen er mer utsatt for det enn andre. Og hvis det er brystskjold, så kjenner jeg flere som brukte det fast. Jeg vet det ikke er anbefalt, men for dem fungerte det. Og hvis det fungerer, kan det da ikke være galt. Det kan være økedøgn, det var slik det artet seg hos oss. Og det varte i mer enn et døgn. Og hvis dere går helt over på mme. Du gjør en fantastisk jobb, og står virkelig på for gutten din uansett. Det er ikke noe galt 1
BettyCooper Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Jeg har en baby på 4 mnd og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Hvite brystvorter, sår, urolig baby. Det første jeg vil tipse om er å sjekke om du har sopp. Raynauds-fenomen har som regel en grunn, enten dårlig sugetak eller sopp. Jeg var til legen å fikk mast meg til behandling for det, da jeg ikke kunne finne annen grunn til smertene. Tok to dager før sårene var grodd og smertene i brystene var borte. Hadde mest lyst til å gi opp ammingen, men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det! Har fortsatt ikke nok melk, men her ammer jeg først, og gir tillegg på flaske etterpå, ved hver amming. Amming er ikke alltid lett, gjør det som passer for deg! Ingen skam med mme om det funker for dere 1
Sinsiew Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 (endret) Det høres ut som økedøgn! Her ble ammingen først bedre når baby var 3 mnd. Det virket som om hun endelig ble stor og sterk nok til å ta hele brystet inn i munn, og ikke bare brystvorta. Måtte ha en del hjelp av mannen for å lære meg teknikken, og det var litt klønete, men det hjalp noe utrolig! Har du prøvd støttegrep, hvor du selv legger baby sitt hode mot brystet? Ellers så er ikke amming for alle. Noen babyer får aldri godt tak, og det er helt greit! Du må gjøre det som er best for deg og baby. For noen er det amming, for noen er det amming med skjold, for noen er det pumping, for noen delamming og for noen er flaske med mme det absolutt beste! Edit; glemte å legge til at jeg endte opp med å fullamme fra et bryst. Og at hun som hjalp meg sa det var helt normalt at det er vondt og sårt i starten helt til baby får bedre teknikk. Og at det er HELT normalt å være lenka til sofaen den første tiden. Og jo mer du ammer, jo bedre sikrer du god amming utover 3-6 mnd. Endret 30. desember 2018 av Sinsiew 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 Du må bare bite tennene sammen og stå i det. Jeg ammet med gule stafylokokker i sårene i nesten en måned da lege glemte å ta bakterieprøver. Jeg pumpet blod og hylgrein hver gang jeg skulle amme, men baby måtte ha mat og jeg ville mye heller amme enn å gi mme, så måtte bare stå i det. Det gikk over det også, selv om jeg måtte «ofre» det ene brystet og endte opp med å kun amme på et bryst. Dropp mme og flasketuter og am til det går over 😊 Anonymkode: 8dbd7...421
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, Chickenwings85 skrev: Ble mamma for første gang for 3uker siden. Elsker baby over alt på jord men amming og mating sliter meg fullstendig ut. Men okei, skal forsøke å forklare på mest mulig oversiktelig måte: - Baby kom ut med keisersnitt. Fikk lite veiledning på barsel ang sugeteknikk og allerede der tygde baby sår i brystvortene. - Pga en konstant sulten baby måtte vi første 10dagene gi baby mat med kopp. Vi ga det jeg klarte å pumpe ut av morsmelk, så ga vi erstatning utover det. Veldig mye gråt, gris og søl- det knytter seg i magen når jeg tenker tilbake på koppmating. - Etter 10dager kastet jeg koppen og gikk over til å mate han med flaske. Myyye bedre. Mer fornøyd baby. - Etter 2uker, etter å ha vært på flere anmeveiledninger, prøvd å amme masse hjemme, forsøkt med alt av ammestæsj på apoteket forsøkte jeg å amme med tåteflaske-tut. Det funka! Plutselig kunne jeg amme babyen min UTEN at det gjorde vondt. - På besøk med ammeveileder igjen (for noen dager siden) anbefaler hun meg å ikke bruke tåteflasketuten, dette for det kan tette til melkegangene. Men hva gjør jeg da? Jeg kan ikke amme rett på puppen! Jeg hsr funnet ut at jeg har raynauds-fenomen, det er helt jævlig. Det brenner og stikker i brystvortene mine konstant etter amming. - Jeg har derfor fortsatt å amme med tåteflaske-tuten. Men, de tre siste dagene har baby vært helt GAL etter mat. Han gråter og er hysterisk dersom han ikke får pupp. Han ligger med puppen konstant, og når jeg tror han har sovnet og jeg forsøker å legge han i nestet sitt så hyler han med en gang. Jeg tørr absolutt ikke sovne med baby i fanget og har derfor måttet ty til morsmelk og erstatning på flaske. Han sovner først etter at vi har proppet han opp med mat. Kan dette være økedøgn? - De to siste nettene har vi gitt han flaske. Jeg pumper i ca 15min hver tredje time og får ut ca 120ml, pluss/minus, og som sagt erstatning utover det. Puppene mine er ØMME, spesielt på undersidene. Jeg synes det ammeopplegget her er SÅ krevende og vanskelig. Jeg er livredd for å få brystbetennelse og jeg føler at jeg ikke får det til. Jeg kan ikke drive med både pumping og flaske på natten når mannen er på jobb. Nok melk har jeg også, for her renner det som bare det. Egentlig så har jeg lyst til å kutte ut hele ammingen, kanskje bare anme to ganger om dagen, men hvordan skal jeg evt gjøre det? Føler det bare hoper seg opp med melk her. Hva gjør jeg? Baby er jobaldri fornøyd 🙈 Ps: jeg orker ikke kjipe tilbakemeldinger fra amme- og mammapolitiet. Jeg gjør så godt jeg kan og jeg trenger enkelt og greit tips på hvordan få dette til å funke. Har fått høre at om jeg ikke klarer amming så må jeg ikke føle nedtur. Hva med MME?? Anonymkode: 77f73...b31 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #11 Skrevet 30. desember 2018 Hvis du virkelig ønsker å amme bille jeg prøvd å droppe tuten og amme uten. Det er ganske normalt at det gjør litt vondt i starten. Men som noen andre her sier, ikke for en hver pris. Hvis dette tapper deg for krefter ville jeg sterkt vurdert å bare gå over på mme det blir folk utav de barna også ❤ Anonymkode: b97af...a5f 1
Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fødte for ca et halvt år siden. Hadde mye av de samme plagene som deg. Hva mener du med tåteflasketupp? Brystskjold? Jeg brukte det, og det fungerte strålende. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte bruke det av flere og masse skremselspropaganda, men ellers fikk jo ikke baby mat i seg! Ingen av skremslene slo til. Ingen betennelse. Masse melk. Etter rundt to måneder sluttet vi med brystskjold helt uten problemer med avvenning. Min teori er at baby fikk bedre når hun var litt større og sterkere. Ønsket å slutte fordi jeg ble lei av å alltid måtte ha med skjoldet. Pumpet hver 3 time ca i begynnelsen fordi jeg fikk beskjed om det ellers kom jeg til å miste melken pga skjold. Det resulterte i overproduksjon og masse lekkasjer. Sluttet med det når vi bestemte oss for nå bruke skjold til hvert måltid og drite litt i å alltid prøve uten. Ble mye hyggeligere for alle og ammingen gikk som en drøm. Har og lagt merke til at brystvortene blir såre av at jeg bruker bh, særlig noen fra Lindex. Da blir de hvite og sykt vonde. Hjelper litt med ammeinnlegg, men beste er uten bh, så prøver holde meg uten. Har vært mye stress med ammingen, men ser for meg det er stress med flaske og, ny vasking, styr med å lage til etc. Men da får man som bonus at pappaen kan gi også og får et annet forhold til baby. Du må velge det du er komfortabel med, men som sagt løsnet det litt for meg når jeg gav blaffen i skremslene og gjorde det som funket for oss. Lykke til! Anonymkode: aadb7...cc6 Ammeskjold er vondt, så derfor bruker jeg Mendela sin tåteflaske-tut. Prøvde igrunn bare på morro skyld, og ble lettere sjokkert når det faktisk viste seg å funke. Men ja, som du sier så er jo det ikke optimalt å bruke i lengden. Akkurat nå er det greit, bedre enn å måtte styre med flasker, men ja... Takk for råd og tilbakemelding 😊 1 time siden, Illy skrev: Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg kjenner noen som har hatt litt lignende problemer, og de gikk over til å delamme. Babyen får i hovedsak mme nå, men litt morsmelk innimellom (om morgenen og kvelden, tror jeg). Jeg tror det kan være lurt å trappe ned gradvis og forsiktig. Vi trapper litt ned på ammingen nå, og da har vi gjort det sånn at vi kutter ett måltid på formiddagen. Puppene kjentes ut som de skulle eksplodere i starten, men det gikk seg til. Er det mulig å erstatte amming med flaske litt og litt, til dere har et nivå som er ok for dere? Og så tenkte jeg på det med den tåteflasketuten. Det høres ikke ut som du har hatt noen problemer med tette melkeganger og betennelse, så kanskje det ikke er så galt å fortsette med den? Jeg tror noen er mer utsatt for det enn andre. Og hvis det er brystskjold, så kjenner jeg flere som brukte det fast. Jeg vet det ikke er anbefalt, men for dem fungerte det. Og hvis det fungerer, kan det da ikke være galt. Det kan være økedøgn, det var slik det artet seg hos oss. Og det varte i mer enn et døgn. Og hvis dere går helt over på mme. Du gjør en fantastisk jobb, og står virkelig på for gutten din uansett. Det er ikke noe galt Jo, kan man erstatte en og annen amming med flaske, uten å pumpe? Og uten å få betennelse? Har ikke fått stengte melkekanaler eller betennelse med tåteflasketuten enda nei. Men, jeg er livredd for å få det! Vet at skjold ikke er anbefalt, men når det er eneste alternativet akkurat nå 🙈 Husker du om datteren din hadde økedøgn når hun var så liten, bare 2-3uker? Å husker du hvor lenge det varte? Ammet du 24timer i døgnet på den tiden? Takk for fine ord Illy. Det er ikke alltid like lett det her. Jeg vet at det heldigvis kommer til å ordne seg på en eller anna måte uansett. Det gleder jeg meg til ❤️ 1 time siden, BettyCooper skrev: Jeg har en baby på 4 mnd og kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Hvite brystvorter, sår, urolig baby. Det første jeg vil tipse om er å sjekke om du har sopp. Raynauds-fenomen har som regel en grunn, enten dårlig sugetak eller sopp. Jeg var til legen å fikk mast meg til behandling for det, da jeg ikke kunne finne annen grunn til smertene. Tok to dager før sårene var grodd og smertene i brystene var borte. Hadde mest lyst til å gi opp ammingen, men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det! Har fortsatt ikke nok melk, men her ammer jeg først, og gir tillegg på flaske etterpå, ved hver amming. Amming er ikke alltid lett, gjør det som passer for deg! Ingen skam med mme om det funker for dere Sopp ja. Hmm, kanskje det kan være det? De siste gangene jeg har øvd på amming direkte på puppen og uten hjelpemiddel har det vært «ok» der og da, men i ettertid brenner det virkelig på puppene. Jeg har ikke lenger åpne sår, jeg er bare «hvitrosa» på knoppene- veldig øm. Men nå er det som sagt den brennende følelsen som er verst. Den kommer og går litt, merkelig følelse. Hvordan sjekke om det er sopp? Jeg ser ingen tegn til sopp hos babyens munn. Bør jeg dra til helsesøster? Sykehuset? Eller fastlegen? Hører at fastlegene ikke har så mye peiling på det her... 1 time siden, Sinsiew skrev: Det høres ut som økedøgn! Her ble ammingen først bedre når baby var 3 mnd. Det virket som om hun endelig ble stor og sterk nok til å ta hele brystet inn i munn, og ikke bare brystvorta. Måtte ha en del hjelp av mannen for å lære meg teknikken, og det var litt klønete, men det hjalp noe utrolig! Har du prøvd støttegrep, hvor du selv legger baby sitt hode mot brystet? Ellers så er ikke amming for alle. Noen babyer får aldri godt tak, og det er helt greit! Du må gjøre det som er best for deg og baby. For noen er det amming, for noen er det amming med skjold, for noen er det pumping, for noen delammimg og for noen er flaske med mme det absolutt beste! Ja, det høres ut som økedøgn? Jeg håper virkelig at det er det altså, hvis ikke blir jeg bekymret. Her har jeg prøvd skjold, støttegrep, liggestilling, hamburgergrep, tvillingstilling, alt mulig av innlegg, div salver osv osv...jeg har funnet ut at hamburgergrepet passer best for oss, så er det noe vi må øve på, så er det det. Men akkurat nå klarer jeg som sagt ikke ha han direkte på puppen pga den brennende følelsen. Men ja, du har rett. Jeg må finne ut av hva som er best for oss. Jeg håper bare at uroen hos han nå handler om økedøgn og at det blir lettere å finne ut av ting når det er over. Hvor lenge varer økedøgn mon tro? Nå når han er så liten? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må bare bite tennene sammen og stå i det. Jeg ammet med gule stafylokokker i sårene i nesten en måned da lege glemte å ta bakterieprøver. Jeg pumpet blod og hylgrein hver gang jeg skulle amme, men baby måtte ha mat og jeg ville mye heller amme enn å gi mme, så måtte bare stå i det. Det gikk over det også, selv om jeg måtte «ofre» det ene brystet og endte opp med å kun amme på et bryst. Dropp mme og flasketuter og am til det går over 😊 Anonymkode: 8dbd7...421 Oi, såppass. Jeg blir nok ingen god mor om jeg skal hylgrine og amme til blodet renner av meg. Men, takk for tips uansett 🙈 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har fått høre at om jeg ikke klarer amming så må jeg ikke føle nedtur. Hva med MME?? Anonymkode: 77f73...b31 Janei, jeg kjenner flere som gir mme på flaske. Og det er jo det jeg delvis har gjort selv. Jeg synes absolutt ikke det er noe nederlag å gå over til mme, jeg vil bare finne ut av ammingen først, ikke gi opp for raskt. Derfor jeg spør om råd her inne. Men, er det like ille om et par uker, ja da får jeg over på mme. Har selvfølgelig mest sv alt lyst at ammingen på en eller anna måte skal fungere. Ingenting galt i flaskebarn, ser bare for meg at det er litt mer praktisk med amming 😉 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du virkelig ønsker å amme bille jeg prøvd å droppe tuten og amme uten. Det er ganske normalt at det gjør litt vondt i starten. Men som noen andre her sier, ikke for en hver pris. Hvis dette tapper deg for krefter ville jeg sterkt vurdert å bare gå over på mme det blir folk utav de barna også ❤ Anonymkode: b97af...a5f Jeg har virkelig prøvd uten, det va derfor jeg måtte ty til tuten. Det var enten amming med tut eller evt gå over til flaske. For å ha baby direkte på knoppen har vært uutholdelig. Nå må jeg bare få bort den brennende følelsen for å kunne øve på sugegrepet på nytt. takk for svar ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 Er du sikker på at ammeskjoldet du har prøvd er i riktig str? Har dere sjekket tungebånd hos noen som kan det? For meg høres det ut som det kan være kort. Det tok 4 mnd med strev, smerter og helvete før HS foreslo å sjekke dette hos oss. Mini tok ikke flaske og jeg fikk bare dypere og dypere sår. Tok endelig flaske etter 4,5 mnd og vi startet med delamming. Ammet med skjold frem til klipp for at sårene skulle gro. Pga alle problemene synes ikke jeg permisjonstiden var noe positiv før baby var 5 mnd. Anbefaler å melde deg inn i Facebook gruppe støttegruppe for kort tunge og leppebånd eller noe slikt. Og for all del, gi gjerne mme og flaske. Ikke noe vits å slite seg ut og bare ha negative følelser til mating. Anonymkode: 89b47...7a4 1
Sinsiew Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 14 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Men ja, du har rett. Jeg må finne ut av hva som er best for oss. Jeg håper bare at uroen hos han nå handler om økedøgn og at det blir lettere å finne ut av ting når det er over. Hvor lenge varer økedøgn mon tro? Nå når han er så liten? Sikker på at du vil høre svaret? 😜 Her kunne økedøgn vare i en uke. En uke hvor jeg utelukkende satt med J ved brystet i sofaen og ammet, kun avbrutt av trilleturer. Dro jeg på besøk, så satt jeg med puppen ute der også.. Fryktelig slitsomt, men verdt det i lengden for oss. Jeg grein, og trampa i bakken, forresten, de flrste ukene. Det var jo så inni helvetes vondt å amme. Trodde jeg skulle dævva og tenkte flerfoldige ganger at jeg skulle starte med flaske fordi jeg ikke orket mer. Men tulla nekta flaske, så da satt jeg der da, med sår på brystvortene og tårer som rant i strie strømmer. Gikk ikke utafor døra uten melkeoppsamler slik at brystvortene ikke skulle være nær stoffet i bh'en.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 Den brennende følelsen er klassisk for sopp, men kan kanskje også skyldes raynauds? Ville forsøkt meg med en tur til legen for å få behandling uavhengig av amming eller ei, det gjør jo vondt! Husk at både du og babyen må behandles, selv om ikke minien har symptomer. Canesten får du reseptfritt, så du kan starte så fort som mulig, men babyen sin må du ha resept på tror jeg. Vi hadde også økedøgn i mange dager i strekk. Det eneste jeg gjorde var å amme/pumpe for å holde småen fornøyd. Supplerte med mme ved behov i mange uker, frem til jeg følte at min produksjon var tilstrekkelig under amming (jeg orket ikke pumpe mer etter en mnd). Det viktigste du gjør er å finne en rytme du klarer å leve med, om det så er én amming og resten mme, eller bare erstatning. Personlig hadde jeg sakte økt mellomrommet mellom nattpumpingen, bare for å få nok søvn og hvile. Anonymkode: 62e77...c4b 1
LoveTrain Skrevet 30. desember 2018 #16 Skrevet 30. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den brennende følelsen er klassisk for sopp, men kan kanskje også skyldes raynauds? Ville forsøkt meg med en tur til legen for å få behandling uavhengig av amming eller ei, det gjør jo vondt! Husk at både du og babyen må behandles, selv om ikke minien har symptomer. Canesten får du reseptfritt, så du kan starte så fort som mulig, men babyen sin må du ha resept på tror jeg. Vi hadde også økedøgn i mange dager i strekk. Det eneste jeg gjorde var å amme/pumpe for å holde småen fornøyd. Supplerte med mme ved behov i mange uker, frem til jeg følte at min produksjon var tilstrekkelig under amming (jeg orket ikke pumpe mer etter en mnd). Det viktigste du gjør er å finne en rytme du klarer å leve med, om det så er én amming og resten mme, eller bare erstatning. Personlig hadde jeg sakte økt mellomrommet mellom nattpumpingen, bare for å få nok søvn og hvile. Anonymkode: 62e77...c4b Ikke meningen å være anonym her. Må også legge til at tungebåndet var synderen her, på tross av alle eksperter som mente noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #17 Skrevet 30. desember 2018 Ikke hør på de som antyder du ikke er en god mor om du bruker skjold e.l. de har ikke peiling. Det er ikke snakk om litt vondt. Gjør det som fungerer for deg. Om det fungerer med skjold så er vel det mye mer lettvint enn mme. Når det er sagt er jeg overhodet ikke mot mme, i Norge er det like bra som morsmelk. Når man tar vekk faren for infeksjon er morsmelken fordeler sterkt overdrevet. Anonymkode: aadb7...cc6 3
Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #18 Skrevet 30. desember 2018 8 minutter siden, LoveTrain skrev: Ikke meningen å være anonym her. Må også legge til at tungebåndet var synderen her, på tross av alle eksperter som mente noe annet. Jo det kan være raynauds også, men håper heller at det ksn være sopp 🙈 Virker ikke som det er noe behandling for raynauds, annet enn å bedre sugegrepet da. Alle jeg har snakket med sier at tungebåndet ser fint ut. Men burde kanskje dra til en spesialist. Skal dra til legen for å ta ordentlige prøver av både meg og baby, for den brennende følelsen MÅ bort!
Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #19 Skrevet 30. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på de som antyder du ikke er en god mor om du bruker skjold e.l. de har ikke peiling. Det er ikke snakk om litt vondt. Gjør det som fungerer for deg. Om det fungerer med skjold så er vel det mye mer lettvint enn mme. Når det er sagt er jeg overhodet ikke mot mme, i Norge er det like bra som morsmelk. Når man tar vekk faren for infeksjon er morsmelken fordeler sterkt overdrevet. Anonymkode: aadb7...cc6 Takk ❤️
Chickenwings85 Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #20 Skrevet 30. desember 2018 18 minutter siden, Sinsiew skrev: Sikker på at du vil høre svaret? 😜 Her kunne økedøgn vare i en uke. En uke hvor jeg utelukkende satt med J ved brystet i sofaen og ammet, kun avbrutt av trilleturer. Dro jeg på besøk, så satt jeg med puppen ute der også.. Fryktelig slitsomt, men verdt det i lengden for oss. Jeg grein, og trampa i bakken, forresten, de flrste ukene. Det var jo så inni helvetes vondt å amme. Trodde jeg skulle dævva og tenkte flerfoldige ganger at jeg skulle starte med flaske fordi jeg ikke orket mer. Men tulla nekta flaske, så da satt jeg der da, med sår på brystvortene og tårer som rant i strie strømmer. Gikk ikke utafor døra uten melkeoppsamler slik at brystvortene ikke skulle være nær stoffet i bh'en. Hjelp. I en uke? Men, hva gjorde dere på natta? Ammet da og, eller klarte du å få baby til å sove? Dagen er grei, jeg holder ut å sitte i sofaen med baby på puppen. Det er verre på natta uten søvn. Man må jo sove, i hvertfall bittelitt? 🙈 Melkeoppsamler. Det er vel det eneste jeg ikke har fra apoteket. Det må handles inn! 👍🏼
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå