AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #1 Skrevet 30. desember 2018 Jeg er alenemor med et barn. Har utbetalt 39.000 i måneden og bruker ca 6000 i måneden på barnet mitt (ikke inkludert sparing på 1500 i måneden). Bruker 3300 på barnehage og resten på mat, klær og diverse. Ønsk er meg et søsken til barnet mitt. Hvor mye må jeg regne med å bruke på barn nummer to hver måned? Anonymkode: 79bf2...bc3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #2 Skrevet 30. desember 2018 Du har allerede et barn. Da vet du vel svaret på hva et barn koster i måneden? Du sier ingenting om barnefar til første barnet er involvert ( også økonomisk). Er han det? Vil det evt være en barnefar involver ift barn nr 2? Hva lurer du på egentlig? Anonymkode: e6eb1...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Klart du har råd. 3 voksne kan jo leve på det. I tillegg er barn 2 billigere, kan arve utstyr og klær. Anonymkode: c613d...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 Jeg har ett vennepar som får utbetalt 42k i mnd og de har 5 barn. Såvidt jeg vet så får de det til å gå rundt. Vi har ett barn og får utbetalt 82k etter skatt, men valgte å heller ta kidden på mange opplevelser med oss enn å få en til. Anonymkode: d6d21...89c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenemor med et barn. Har utbetalt 39.000 i måneden og bruker ca 6000 i måneden på barnet mitt (ikke inkludert sparing på 1500 i måneden). Bruker 3300 på barnehage og resten på mat, klær og diverse. Ønsk er meg et søsken til barnet mitt. Hvor mye må jeg regne med å bruke på barn nummer to hver måned? Anonymkode: 79bf2...bc3 Lurer på det samme! Kan kanskje ikke gi så mye råd, men jeg er også alenemor, og ønsker meg veldig et barn til. Jeg har kun halvparten av din inntekt. Tenker at jeg må øke inntekten min til 30 000 for at jeg skal føle at jeg har råd til to. Nå har jeg veldig lave bokostnader pga høy EK i boligen, det hjelper på. Ellers hadde jeg nok tenkt at jeg hadde behov for mer. Tenker å høre med banken om lån slik at jeg kan kjøpe større bolig med utleiedel for å spe på. Det jeg mener å ha hørt/ lest er at nr. 2 ikke koster like mye som nr. 1 fordi de største utgiftene allerede er unnagjort mtp utstyr. Følger tråden. Anonymkode: d0066...196 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #6 Skrevet 30. desember 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har allerede et barn. Da vet du vel svaret på hva et barn koster i måneden? Du sier ingenting om barnefar til første barnet er involvert ( også økonomisk). Er han det? Vil det evt være en barnefar involver ift barn nr 2? Hva lurer du på egentlig? Anonymkode: e6eb1...9f6 Jeg tipper hun ønsker å skaffe seg barnet på egen hånd. Det er fint å få tilbakemelding på økonomispørsmål i anonyme forum, ikke alltid like kult å legge frem sin økonomiske situasjon på andre forum hvor man kan bli gjenkjent. Hun vet ikke nødvendigvis hva det koster med to barn i mnd fordi at hun har et. Selv om jeg har et barn, er det vanskelig å spå i fremtiden hvilke kostnader som vil påløpe, når man ikke vet hvordan det er å ha to barn før man har det. Aktiviteter for barna. Må man kjøpe bil. Bør man ha større bolig. Hvilke ferier kan man dra på. Det er ikke like stilig å gå i arvetøy når du er fjortis. Anonymkode: d0066...196 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #7 Skrevet 30. desember 2018 Selvfølgelig har man råd til å forsørge en voksen og to barn på 39 K i måneden ! Dette er hva mange familier med to voksne har å rutte med i måneden. Dersom du har beholdt utstyr og klær fra eldste var baby vil heller ikke barn nr. 2 koste like mye. Skiutstyr, sykler og klær kan arves fra eldste osv. Anonymkode: 73981...397 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 Barn nr 2 kan ofte arve det meste etter barn nr 1. Sånn sett er mange av de store utgiftene allerede tatt, slik som seng, vogn etc om du har tatt vare på det. Anonymkode: 0ddd3...095 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 Kom på at bhg gir søskenmoderasjon så du betaler ikke full pris for barn nr 2 der Anonymkode: d0066...196 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #10 Skrevet 30. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom på at bhg gir søskenmoderasjon så du betaler ikke full pris for barn nr 2 der Anonymkode: d0066...196 Ja, men det blir full pris når eldste begynner SFO, den er litt bitter for mange. Men, barn nr to er billigere. Min nr 2 var ikke samme kjønn som nr 1, så det ble endel nye ting (ny folkedrakt til 17 mai, nye penklær mm) og interessene var ikke helt like så når yngste var 2-3 så begynte vi å gi endel nye leker til yngste også, da barna var svært ulike. Sko er også alltid nytt. Men de arvet regntøy, dress, sportsutstyr, barnevogn, sengetøy og puter/dyner, stellebord osv. Jeg tipper første sikkert kostet rundt 40 000 før fødsel, i vogn, bilstol, alt utstyr og klær osv. Det kan jo gjøres mye billigere, men det er hva vi brukte. Nr 2 kostet 2-3000 før fødsel, og mesteparten av det var til bæretøy jeg ikke oppdaget før eldste var for stor. Anonymkode: a3105...416 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå