Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ikke klare å stoppe å drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg så skamfull over mitt forhold til alkohol. Problemet er at veldig ofte når jeg starter, og der anfre gir seg etter to enheter, vil jeg nesten alltid ha tre. Prøver å lure til meg et glass til, hvis jeg er på besøk hos folk, uten at jeg skal virke for desperat. Og når jeg er hjemme alene, så kan det fort bli en ca 6-7 enheter for meg selv. Det er ikke et så stort problem at det går utover ting som forhold, sosialt, eller helse. Men jeg skammer meg over å ikke føle kontroll. Hvis jeg har bestemt meg for to, så føler jeg meg ofte bittelitt desperat og jakter på tredje enhet. 

Til vanlig drikker jeg ikke så mye. Fester sjeldent, men kan bli en to-tre enheter med kjæresten. Nå har jeg vært alene hjemme i jula, og da har jeg kost meg med alkohol hver kveld. Snur døgnet helt og havnet ut av rutiner. Jeg har jo ferie, men føler i grunn jeg har godt av å ha en kjæreste som holder meg litt i skinnet, for det gjør meg ikke så godt. Våkner dagen etter skamfull over meg selv. Koser meg da alene og ikke med andre. Ikke fordi jeg har det vanskelig, men jeg koser meg med det. 

Det er kanskje litt ekstra tabu, fordi jeg er jente og. Kanskje litt mer vanlig blant gutter. Det har værr rusproblemer i tidligere ledd i familien min. Vet liksom ikke hva jeg skal tenke om meg selv. Har jeg et problem, eller ikke. Føler jeg er i grenseland. Og lurer på hvor vanlig dette er? Føler så ofte jeg er i sosiale lag (typ familie, sammenkomster som da ikke er fest), og folk tar to enheter. Mens jeg da tørster sånn etter mer. Hvorfor kan jeg ikke bare gi meg med den godrusen jeg får av to enheter jeg og, og våkne godt dagen etter? 

Anonymkode: 37bac...ff0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville lest litt rundt på nettet om "addictive personality".

Anonymkode: 55b87...f73

• Liker 3
Skrevet

Ganske vanlig , jeg kjenner kanskje max 1 eller 2 personer som klarer å begrense seg til 1 eller 2 øl. 
Det er derfor å være full er vanlig i kulturen vår , og derfor det er mange alkoholikere. 
Pass på, det beste er å slutte å drikke helt. hva er vitsen anyway 

Anonymkode: 2ac4f...fea

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ganske vanlig , jeg kjenner kanskje max 1 eller 2 personer som klarer å begrense seg til 1 eller 2 øl. 
Det er derfor å være full er vanlig i kulturen vår , og derfor det er mange alkoholikere. 

Ts. Spør meg selv om det iblant selv.. Dyrt og usunt.. Men det er vel godfølelsen man får der og da, som jeg ikke helt føler jeg klarer å være 100 % foruten. 

Skrevet

Kan hende jeg har en addictive personality. Heldigvis ikke begynt med noe narkotika eller røyk, sånnsett. Men lett for å bli avhengig av feks spill, og ikke klare å stoppe med alkohol. Kunne liksom bare ønske jeg kunne vært litt mer selvbehersket, ha mer kontroll. 

Skrevet

Av ren nysgjerrighet, har du noen andre interesser som gir deg like god, eller bedre følelse enn den du får av alkohol?

Jeg har hatt det akkurat som deg, og vil si det var et problem fordi jakten på en øl til skygget over den sosiale biten. For min del gikk det også over stokk og stein når det først var skikkelig fest, våknet ofte med blacout og fyllaangst til tusen.  En veldig lite givende aktivitet i lengden.. 

Anonymkode: e4f31...64c

Skrevet

Det er veldig lett å gjøre seg den vanen om man ikke stanser seg selv. Det er nok en grunn til at du vil ha den fylla, kanskje du ikke føæler deg 100% bra i hverdagen, kanskje du har litt angst, føler at livet går dårlig, er ensom, ønsker å rømme osv. Da kan man like den følelsen fylla gir, der alle kjipe følelser forsvinner

Når du har drukket 1 eller 2 øl, si til deg selv at det blir ikke mer morsomt selv om du drikker mer. Den følelsen av rus du kjenner akkurat da er toppen av følelsen, og du vil ikke føle deg bedre om du drikker mer, selv om det føles sånn. 

Men det er mulig du har kommet til et punkt der du må droppe drikke

Anonymkode: a9327...cd9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville passet på å drikke saktere var jeg deg.

Personlig vil jeg også gjerne ha flere enheterenn jeg drikker, nesten uten unntak. Holder meg likevel unna, og drikker aldri alene, i min verden er det potensielle alkoholikere som gjør det, men jeg er veldig redd for å bli avhengig av alkohol da.. Så holder meg unna. 

Anonymkode: 3a1c5...6be

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg drikker alkohol fordi jeg liker smaken. Jeg higer ikke etter neste enhet. Jeg mener at de som higer etter neste enhet har et problem.

Hva med en hvit januar, TS? Eller hva med en hvit uke 1 i 2019? Hvordan får de to prospektene deg til å tenke? Hvis du tenker at det er umulig eller det får deg til å bli tørst da har du et problem. Jeg mener ut fra første innlegg (higer etter tredje enhet, skjuler at du drikker, drikker 6-7 enheter alene, har lett for å bli avhengig av andre ting) vitner om at du har et problem alt.

Skrevet

Jeg hadde en tendens til å bøtte innpå før, nå drikker jeg alltid en alkoholfri drikk/øl mellom alkoholenhetene, da blir det ikke så mye.

Anonymkode: e73a2...183

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker også alkohol fordi jeg liker smaken, og veldig ofte drikker jeg et glass vin og er forøyd med det. Det samme med cider, jeg kjøper og drikker en boks, har ikke behov for mer. Jeg drikker så og si aldri sprit, og jeg kan ikke huske sist jeg var full.

I går kveld drakk jeg to glass vin mens jeg spise og så på tv, glass nr 2 helte jeg ut da jeg var halvveis. Da hadde jeg fått nok. 

Jeg tror du, ts, allerede har et alkoholproblem og syns du skal høre på @Blondie65 og prøve deg på en hvit uke, så en hvit måned og kanskje rett og sett slutte å drikke alkohol i det hele tatt.

Jeg syns jo det virker som at du er innstilt på å gjøre noe med dette, siden du starter en tråd for å få innspill :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, har du noen andre interesser som gir deg like god, eller bedre følelse enn den du får av alkohol?

Jeg har hatt det akkurat som deg, og vil si det var et problem fordi jakten på en øl til skygget over den sosiale biten. For min del gikk det også over stokk og stein når det først var skikkelig fest, våknet ofte med blacout og fyllaangst til tusen.  En veldig lite givende aktivitet i lengden.. 

Anonymkode: e4f31...64c

Det eneste er kanskje et PCspill. Der kan timene fly, og slipper liksom å tenke. Men trening er vel kanskje det som gir meg best følelse, iblant. 

Skrevet

Det er veldig lett å gjøre seg den vanen om man ikke stanser seg selv. Det er nok en grunn til at du vil ha den fylla, kanskje du ikke føæler deg 100% bra i hverdagen, kanskje du har litt angst, føler at livet går dårlig, er ensom, ønsker å rømme osv. Da kan man like den følelsen fylla gir, der alle kjipe følelser forsvinner

Når du har drukket 1 eller 2 øl, si til deg selv at det blir ikke mer morsomt selv om du drikker mer. Den følelsen av rus du kjenner akkurat da er toppen av følelsen, og du vil ikke føle deg bedre om du drikker mer, selv om det føles sånn. 

Men det er mulig du har kommet til et punkt der du må droppe drikke

Anonymkode: a9327...cd9

Det er helt sant det der. Det blir sjeldent bedre etter andre enhet. Føler ikke generelt at jeg har det så vanskelig. Klarer fint å stå i meg selv stortsett, og har ikke spesielt med angst. Men kan jo hende det ligger noe der, og at jeg får en så mye bedre følelse med alkohol. Tankene blir så mye lettere å tenke, og jeg føler meg så mer hel og ekte. Men det varer jo ikke lenge og er som oftest ljipt dagen etter. 

Skrevet

Du er i Jellineks første stadie av å utvikle alkoholisme.

Disease-of-Alcoholism-rev-e1494725600371.jpg

Anonymkode: 0156b...43d

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg drikker alkohol fordi jeg liker smaken. Jeg higer ikke etter neste enhet. Jeg mener at de som higer etter neste enhet har et problem.

Hva med en hvit januar, TS? Eller hva med en hvit uke 1 i 2019? Hvordan får de to prospektene deg til å tenke? Hvis du tenker at det er umulig eller det får deg til å bli tørst da har du et problem. Jeg mener ut fra første innlegg (higer etter tredje enhet, skjuler at du drikker, drikker 6-7 enheter alene, har lett for å bli avhengig av andre ting) vitner om at du har et problem alt.

Hmm ja. Vel jeg hadde en hvit måned for ikke så lenge siden. Det gikk fint, selv om jeg selvfølgelig gjerne iblant skulle ha tatt noe i godt lag. Kan gå lenge uten å drikke. Problemet er det å stoppe når jeg først drikker. Sammen med andre må jeg ikke ha mer enn tre enheter heller. Men alene er det ofte verre. Jeg koser meg jo, da. Føler ikke jeg fortrenger noe. Men ja, vet liksom ikke helt grensen. Tror jeg har potensialet for å ha et problem, og kanskje allerede et lite problem med det, selv om det ikke går nevneverdig utover så mye. Hender jeg blir i dårlig humør npr rusen går ut igjen da. 

Skrevet

I min familie er det rusmisbrukere flere generasjoner bakover. Jeg greide heller ikke å stoppe når jeg først hadde begynt, og jeg ble skremt av det. Jeg har ikke drukket på mange år nå. Fant ut at jeg har det langt bedre med meg selv uten alkohol og frykten for avhengighet.

Anonymkode: 12b22...b81

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en tendens til å bøtte innpå før, nå drikker jeg alltid en alkoholfri drikk/øl mellom alkoholenhetene, da blir det ikke så mye.

Anonymkode: e73a2...183

Lurt 

Skrevet
2 timer siden, Brunhilde skrev:

Jeg drikker også alkohol fordi jeg liker smaken, og veldig ofte drikker jeg et glass vin og er forøyd med det. Det samme med cider, jeg kjøper og drikker en boks, har ikke behov for mer. Jeg drikker så og si aldri sprit, og jeg kan ikke huske sist jeg var full.

I går kveld drakk jeg to glass vin mens jeg spise og så på tv, glass nr 2 helte jeg ut da jeg var halvveis. Da hadde jeg fått nok. 

Jeg tror du, ts, allerede har et alkoholproblem og syns du skal høre på @Blondie65 og prøve deg på en hvit uke, så en hvit måned og kanskje rett og sett slutte å drikke alkohol i det hele tatt.

Jeg syns jo det virker som at du er innstilt på å gjøre noe med dette, siden du starter en tråd for å få innspill :)

Hvit januar tror jeg er det jeg skal få til nå :)

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

de aller fleste klarer å slutte etter 1 eller 2 øl dersom det var om å gjøre. Hvis man først drikker så er det gjerne for å drikke seg full og da er ikke 1 øl nok

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er i Jellineks første stadie av å utvikle alkoholisme.

Disease-of-Alcoholism-rev-e1494725600371.jpg

Anonymkode: 0156b...43d

Kjenner meg ikke igjen i økt toleranse eller drikke for å roe ned nerver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...