Gå til innhold

Albyl e under svangerskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Testet positivt i dag, hurra ❤️

Sist graviditet hadde jeg svangerskapsforgiftning og morkakesvikt, gikk heldigvis bra likevel. Fikk beskjed om at jeg måtte gå på albyl e ved neste svangerskap. Noen andre som har hatt morkakesvikt og gått på albyl e i neste svangerskap? I hvilken uke startet dere med albyl e? Hadde dere noen bivirkninger og gikk svangerskapet bra? 

Anonymkode: a967f...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan også melde deg inn i Facebookgruppa som heter hellp, preeklampsi og eklampsi (svangerskapsforgiftning). 

Gratulerer forresten :) 

Endret av Marimba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Testet positivt i dag, hurra ❤️

Sist graviditet hadde jeg svangerskapsforgiftning og morkakesvikt, gikk heldigvis bra likevel. Fikk beskjed om at jeg måtte gå på albyl e ved neste svangerskap. Noen andre som har hatt morkakesvikt og gått på albyl e i neste svangerskap? I hvilken uke startet dere med albyl e? Hadde dere noen bivirkninger og gikk svangerskapet bra? 

Jeg fikk beskjed om at jeg skal starte med Albyl e i uke 12 i evt nytt svangerskap. Dette ble notert i utskrivingsnotatet som ble sendt fastlegen etter fødselen og fastlegen skal henvise meg til sykehuset for oppfølging. Det er og notert hvilken dose jeg skal ha.

Hadde svangerskapsforgiftning, prematur fødsel og vekstavvik. 

Jeg vet ikke om jeg hadde morkakesvikt - dette er ikke nevnt i utskrivingsnotatet og det eneste som ble nevnt til meg angående morkaken var at den var liten, men så helt fin ut.

Anonymkode: f1d0c...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Ring legen. Ikke ta råd om legemidler fra et forum hvor hvem som helst kan svare. 

Skal selvsagt ringe gynpol når de åpner på onsdag, men er nyskjerrig på hva andre har opplevd - så frem til jeg får svar onsdag spør jeg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Ring legen. Ikke ta råd om legemidler fra et forum hvor hvem som helst kan svare. 

Albyl-E er reseptbelagt, så det må nok TS, og hun skriver også at det var medisinsk personell som har nevnt dette for henne, og spør om erfaringer. 

Jeg hadde HELLP i første svangerskap, med liten morkake og undervektig baby og det holdt på å gå galt (for meg), og gikk på Albyl-E i andre svangerskap. Fødselsvekt på nr 2 var finere/høyere enn på nr 1, og jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning på runde 2, men ble planlagt igangsatt uke 38+0 da jeg viste tegn til forhøyet blodtrykk og spor av protein noen uker før. Igangsetting ble avgjort og planlagt ca 2-3 uker før det skjedde, jeg husker ikke helt nå. 

Anonymkode: 4dc39...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at jeg skal starte med Albyl e i uke 12 i evt nytt svangerskap. Dette ble notert i utskrivingsnotatet som ble sendt fastlegen etter fødselen og fastlegen skal henvise meg til sykehuset for oppfølging. Det er og notert hvilken dose jeg skal ha.

Hadde svangerskapsforgiftning, prematur fødsel og vekstavvik. 

Jeg vet ikke om jeg hadde morkakesvikt - dette er ikke nevnt i utskrivingsnotatet og det eneste som ble nevnt til meg angående morkaken var at den var liten, men så helt fin ut.

Tusen takk for svar :) Står at jeg skal ha albyl e ved neste graviditet i mitt utskrivingsnotat og, men ikke noe om oppstart/dose. Ser at det er mange som først har begynt i uke 12 i andre tråder jeg fant etter jeg skrev denne. Håper jeg får tak i gynekolog på sykehuset på onsdag så jeg får svar :)

Min morkake var og liten, vekstavvik på baby, men fødte til termin. De sendte morkaken til obduksjon, de fant flere infarkt og innsnevringer, men hvorfor kunne de ikke finne ut av. De avdekket vekstavvik på UL i uke 32 etter at SF flatet ut, fikk så svangerskapsforgiftning i uke 38 så de trodde ikke at den var årsaken til morkakesvikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Står at jeg skal ha albyl e ved neste graviditet i mitt utskrivingsnotat og, men ikke noe om oppstart/dose. Ser at det er mange som først har begynt i uke 12 i andre tråder jeg fant etter jeg skrev denne. Håper jeg får tak i gynekolog på sykehuset på onsdag så jeg får svar :)

Min morkake var og liten, vekstavvik på baby, men fødte til termin. De sendte morkaken til obduksjon, de fant flere infarkt og innsnevringer, men hvorfor kunne de ikke finne ut av. De avdekket vekstavvik på UL i uke 32 etter at SF flatet ut, fikk så svangerskapsforgiftning i uke 38 så de trodde ikke at den var årsaken til morkakesvikten. 

Jeg begynte uke 7, min fastlege mente at det ikke var noe å tape på å starte før morkaken ble dannet, da Albyl-E er en svært lav dose av samme virkestoff som i aspirin. Jeg merket ingen bivirkninger, og merket ingen effekt i det hele tatt sånn utad. 

Din historikk høres ut som min, bare at i mitt første svangerskap flatet kurven ut fra uke 26-28 ca. Også infarkter og propper, og for liten morkake og baby. 

Det gikk mye bedre på runde 2, og jeg fikk også flere tettere oppfølginger etter OUL. Blant annet en egen ultralyd i uke 24 for å se etter "bilateral notching", som er en innsnevring på blodårene fra mor til livmor/morkake. Deretter vekstkontroller med ultralyd en gang i mnd, og hver 14 dag fra rundt uke 30. Dette selv om jeg var frisk og i jobb. De passet veldig godt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte uke 7, min fastlege mente at det ikke var noe å tape på å starte før morkaken ble dannet, da Albyl-E er en svært lav dose av samme virkestoff som i aspirin. Jeg merket ingen bivirkninger, og merket ingen effekt i det hele tatt sånn utad. 

Din historikk høres ut som min, bare at i mitt første svangerskap flatet kurven ut fra uke 26-28 ca. Også infarkter og propper, og for liten morkake og baby. 

Det gikk mye bedre på runde 2, og jeg fikk også flere tettere oppfølginger etter OUL. Blant annet en egen ultralyd i uke 24 for å se etter "bilateral notching", som er en innsnevring på blodårene fra mor til livmor/morkake. Deretter vekstkonutroller med ultralyd en gang i mnd, og hver 14 dag fra rundt uke 30. Dette selv om jeg var frisk og i jobb. De passet veldig godt på. 

AB #4 her.

Jeg fikk påvist dårlig blodgjennomstrømming inn til livmor på første vekstkontroll i uke 33, og skal ha utvidet ul i uke 24 i evt nytt svangerskap. 

Hos meg var veksten normal i uke 33. Ved neste kontroll i uke 35 hadde ikke fosteret vokst. Nå fødte jeg fire dager etter denne vekstkontrollen (alvorlig svangerskapsforgiftning) så avviket rakk ikke bli så stort - lå i øvre sjikt av normalområdet. SF målene mine var for øvrig helt fine.

Ser man infarkt i morkaken uten obduksjon? 

Godt å lese at det gikk bedre med nr 2. Jeg kvir meg litt for å starte prøvingen på nestemann i frykt for at alle komplikasjonene skal oppstå på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Trådstarter!

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege, jordmor eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Vennlig hilsen Perelandra, mod. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...