Gå til innhold

Vikar via bemanningsbyrå. Går lønna jeg får fredag 4/1-19 på skattekortet for 2018 eller 2019?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar via bemanningsbyrå og får lønn hver 14. dag. Fredag 4/1-19 er neste lønningsdato. Da får jeg lønn for det jeg jobbet f.o.m. mandag 17.12 t.o.m. søndag 30.12.18. Altså er det lønn for timer jobbet i 2018. Blir det regnet som inntekt i 2018 og skattet ut fra skattekortet for i år? Eller blir det skattet ut fra skattekortet i 2019 (som har en del høyere trekk fordi inntekten min (forhåpentligvis) vil bli betydelig høyere neste år enn den var i år)?

Anonymkode: 17c38...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utbetalt i 2019 går på skattekort i 2019. Spiller ingen rolle når den er opptjent.

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber med lønn og ville brukt 2018-skattekortet.

Anonymkode: 13e3d...f99

Skrevet

Lønnen er utbetalt i 2019 og da skal skattekortet for det året brukes. Skatteetaten ser på utbetalingsdato, ikke opptjeningsdato.

Dersom man gjør som AB over vil du betale for lite skatt siden det nye skattekortet har høyere prosentsats.

Skattekortet er lett å forandre, så du kan enkelt sette ned prosenten for en måned om du ønsker det, men usikker på om det blir registrert i tide til din lønningsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...