AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Hei! 👋 Har jobbet ved en medisinsk post på Oslo universitetssykehus i 2 år til sommeren. Skal søke videreutdanning nå i 2019, da jeg ikke trives så godt med sengepostlivet. Har lenge tenkt på anestesi, og nylig også operasjon som videreutdanning/master. Ønsker jo som de fleste å ikke gå ned til studentlønn og levekår igjen. Er det noen her inne som har fått utdanningsstilling ved OUS eller Haukeland, som kan fortelle litt om prosessen? Hvordan foregikk intervjuet? Er studie/eksamen/praksis vanskeligere enn på bacheloren? Jobbing på sykehuset under studiet, hvor jobber man da? Hvor mange stillinger det lyses ut? Har man noe fritid i likhet som ved bachelor i ferier/høytid? Er det verdt å binde seg til sykehuset, for å få lønnet utdanning? Takk for svar! Anonymkode: bf183...d36
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Utdanningsstillingen utlyses som regel samtidig med at opptaket er klart, og det pleier å være et krav at du må ha kommet inn på videreutdanningen for å søke. Det er da som en vanlig jobbsøkeprosess (du får jo fast jobb etterpå) med cv og søknad, intervjuet er også likt et vanlig jobbintervju, vise vitnemål og oppgi refereanser. Jeg søkte flere steder og alle stedene hadde lik ansettelsesprosess, det eneste er at det gikk mye fortere enn det ellers ville gjort. Type intervju en uke etter søknaden var sendt, og svar to dager etter det igjen. De som hadde jobbet på sykehuset tidligere fikk fortsette å jobbe samme sted som de kom fra, mens andre ble plassert på lignende avdelinger som de hadde erfaring fra tidligere. Vet at noen steder får spesialstudentene jobbe på sin kommende arbeidsplass om sommeren. Kravet var 10% jobbing underveis i studiet, dvs ca hver 4.helg og 4 uker om sommeren. Antall stillinger som lyses ut varierer ut fra den enkelte sykehus behov, det er ikke alltid det lyses ut utdanningsstillinger innen alle felt. Det kan være lurt å sjekke hva det er mest behov for der du bor så du er sikker på å få jobb etterpå, jeg kjenner ikke markedet i Oslo så vet ikke hvordan det er der. På vestlandet kan det være vanskelig å få jobb som ny anestesisykepleier pr d.d., mens intensiv og operasjon er det stort sett behov for over alt. Du har fri fra undervisning og praksis i jul/påske, offentlige helligdager og om sommeren som på bachelor, men du kan risikere å bli satt opp på jobb. Selve studet er mer spisset enn bacheloren, det er fullt fokus på fag og mindre merkelige støttefag, selv om du må regne med litt teoretikere og slikt på masteren også. Jeg syns ikke selve lesingen, tilegning av fag og eksamen var verre enn bacheloren (men jeg vet mange av mine medstudenter syns det var tøft), men praksis var tøffere og mer slitsom. Mye høyere krav, flere vurderinger og større forventinger om selvstendighet. Men jeg trivdes og er glad for å ha tatt videreutdanning, det anbefales. Jeg jobber fremdeles der jeg hadde bindingstiden min, og er fornøyd med det. Anonymkode: b8679...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå