Gå til innhold

Golden og røyting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Røyter disse hundene like mye året rundt? Røyter mindre hvis de får en spesiell type for? Kjøpe hundeblåser? Funker det?

Ja, jeg elsker hunden, men det er hår hele tiden overalt😅

Anonymkode: 79503...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem med mine to flatter, virker nesten som det aldri tar slutt.... 

Kjøpte en type børstehanske fra https://www.pethouse.no og den gjorde heldigvis jobben litt enklere siden du får børsta dyret litt mer effektivt siden den ikke er helt stiv som en vanlig børste! pluss at det er litt morsommere hehe da det virket som at dyret likte mer det alternativet 

Skrevet

Min røyter ikke så mye på vinteren (alt er relativt, min familie uten hund syns han røyter masse), da kroppen hans tydeligvis går litt i sparemodus, men så fort det blir varmere i været slipper han pels som juling. I sommer var det spesielt ille, han hadde nesten ikke pels igjen, men da var det jo forferdelig varmt. 

Men ja, golden er en rase som røyter mye, og det tar egentlig ikke slutt. Børst og støvsug daglig hvis du gidder, en god vask gjør at mye hår slipper så får du kanskje forkortet de verste periodene, og utover det er det vel bare å si at du blir vant til det 😛 jeg har ikke på meg "vanlige" klær inne, alltid joggis, også skifter jeg rett før jeg skal ut og har alltid en klesrulle tilgjengelig. Ruller over sokkene før jeg slipper dem i skittentøyskurven, så slipper jeg at klesvasken blir full av hår. Alt har blitt en vane, så det er ikke problematisk lenger. 

Anonymkode: 3e12f...305

Skrevet

Har labrador som røyter veldig mye to ganger i året.

Skrevet
47 minutter siden, Kvartz skrev:

Har labrador som røyter veldig mye to ganger i året.

To ganger i året er ingenting🤪....

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min røyter ikke så mye på vinteren (alt er relativt, min familie uten hund syns han røyter masse), da kroppen hans tydeligvis går litt i sparemodus, men så fort det blir varmere i været slipper han pels som juling. I sommer var det spesielt ille, han hadde nesten ikke pels igjen, men da var det jo forferdelig varmt. 

Men ja, golden er en rase som røyter mye, og det tar egentlig ikke slutt. Børst og støvsug daglig hvis du gidder, en god vask gjør at mye hår slipper så får du kanskje forkortet de verste periodene, og utover det er det vel bare å si at du blir vant til det 😛 jeg har ikke på meg "vanlige" klær inne, alltid joggis, også skifter jeg rett før jeg skal ut og har alltid en klesrulle tilgjengelig. Ruller over sokkene før jeg slipper dem i skittentøyskurven, så slipper jeg at klesvasken blir full av hår. Alt har blitt en vane, så det er ikke problematisk lenger. 

Anonymkode: 3e12f...305

Har kjøpt klesrulle og ja, vi støvsuger hver dag! Du skulle sett mannens ullsokker- ser ut som små goldener med alt håret🤣

• Liker 1
Skrevet

Golden som spiser Vom og Hundemat, får selolje i maten sin og som børstes ukentlig. Likevel er det hår overalt, det er sånn rasen er dessverre. Neste hund blir korthåra!

Anonymkode: f4bdd...2b2

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

To ganger i året er ingenting🤪....

Synes det er ganske mye når jeg har to stk. som ikke røyter samtidig. 

Det kan være verdt å prøve og skifte fôr, B-vitaminsprøyte kan også hjelpe.

Tørketrommel er redningen her når det er røytetid. 

Endret av Kvartz
AnonymBruker
Skrevet

Man må vel regne med minst to skikkelige røyteperioder i året. Resten av tiden kan man forebygge mye med å børste jevnlig (ukentlig) og eventuelt bytte fôr. Vi fôrer rått og supplerer litt med f.eks Acana (velg et så naturlig tørrfôr som mulig med lite korn og andre fyllstoffer), gir kun tyggebein ol som er tørka deler av dyr, margbein ol. Men så er det noen som røyter som et uvær uansett. En goldenblanding vi hadde for noen år tilbake var en sånn en, hår overalt hele tiden 😛 

Anonymkode: e9add...b0d

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Golden som spiser Vom og Hundemat, får selolje i maten sin og som børstes ukentlig. Likevel er det hår overalt, det er sånn rasen er dessverre. Neste hund blir korthåra!

Anonymkode: f4bdd...2b2

Ikke sikkert det er noe bedre, korthårede raser røyter de også og av erfaring synes jeg de hårene er verre, de trer seg inn overalt og er mye verre å bli kvitt. Golden-hår er lettere å fjerne synes jeg.

Jeg har en golden som også spiser det samme og børstes ukentlig. Det er alltid litt hår overalt, men synes ikke det er noe stort problem (har nok blitt litt vant til det, funker dårlig med svarte klær inne 😅). Hun røyter mer et par ganger i året, og da synes jeg det er ille, men det går fort over ved børsting hver dag. 

Anonymkode: c64c7...5b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av grunnene til at jeg skal ha skikkelig robotstøvsuger om vi noen sinne skal ha hund 🙄 

Anonymkode: 85711...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...