Gå til innhold

Hunden har kastet opp, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par timer siden kastet hunden kraftig opp flere ganger. Det var mye og det stinket fjord/sjø/fisk. Mistenker at han har fått i seg noe da vi gikk tur langs fjorden tidligere. Han virket veldig tørst mens vi var på tur og etterpå sto han og hang ved siden av oss, inne, før han plutselig kastet opp. Hadde også diaré etterpå. Han er en voksen stor hund. Tips til hva jeg bør gjøre? Vanlig for ikveld? Koke ris og gi han? Ikke gi han mat før imorgen? 

Anonymkode: 10245...dd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi den vanlig mat. Kok ris og gi den vannet. 

Anonymkode: 5020b...65d

Skrevet

Kokt ris og kylling er mildt samtidig som det gir magen noe å jobbe med. Drikker han vann? Hvis min hun er skikkelig dårlig og har dårlig mat- og vannlyst så tar jeg litt buljong med lavt saltinnhold i vannet jeg koker risen i. Det øker sannsynligheten litt for at han vil ha det.

Anonymkode: cb2df...9e3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi den vanlig mat. Kok ris og gi den vannet. 

Anonymkode: 5020b...65d

Så ikke gi ris, kun vannet den er kokt i?

Skrevet
3 minutter siden, frøken_1975 skrev:

Har dere Zoolac, evt om dere har noen hundenaboer dere kan høre med? Veldig greit å ha i hus, hunder har det med å få i seg ting på tur! 

https://www.dyrlegebutikken.no/products/zoolac-15-30-60-ml

Vi har ingen naboer her på hytta! Men skal kjøpe inn dette! Takk! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokt ris og kylling er mildt samtidig som det gir magen noe å jobbe med. Drikker han vann? Hvis min hun er skikkelig dårlig og har dårlig mat- og vannlyst så tar jeg litt buljong med lavt saltinnhold i vannet jeg koker risen i. Det øker sannsynligheten litt for at han vil ha det.

Anonymkode: cb2df...9e3

Ja, han drikker vann! Har ikke testet matlysten hans- har ikke turd det siden han kastet opp MYE...Takk for råd! 

Skrevet

Du bør egentlig ikke behandle uten å vite hva hunden har fått i seg. Da oppkast vil si at noe må ut, spesielt i denne situasjonen. Dersom hunden f.eks reagerer på fôr bytte så kan man behandle med zoolac. Men her er det tydeligvis noe som må ut og da burde du egentlig bare la det komme ut. Ville ha ringt veterinær, men det var det vi fikk beskjed om. Så lenge almentilstanden er bra, så trenger du ikke å behandle med zoolac. Så jeg anbefaler at du får i hunden så mye vann som du kan. Det er viktigst.

Du vet jo ikke hva hunden har fått i seg, så det kan ha irritert magen og da bør du prøve lettere fôr. Men det trenger ikke nødvendigvis å være et problem heller, så vanlig fôr (men helst våtfôr for å få i ekstra vann) er bra nok i første omgang. Kommer det opp ufordøyd så vet du at magen er irritert og bør enten droppe mat i kveld eller prøv lettere mat. 

Det viktigste er å ikke stoppe det i kveld. Det må få komme ut det som ikke skal være der. Også må du følge med på almentilstanden og om hunden drikker nok vann. Er det snakk om forgiftning så er det noe annet. Da er det jo verre, enda mer oppkast som til slutt må stoppes og hunden vil da ha dårlig almentilstand og da er jo veterinær en selvfølge, men det sier jo seg selv. 

Anonymkode: 62e78...070

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Han har ikke kastet opp mer foreløpig, men det var som sagt MYE oppkast for noen timer siden. Oppkastet var mye biter og vann i store mengder. Virket sliten og uvel rett før og rett etterpå.  Nå tusler han etter meg ut til kjøkkenet hver gang jeg reiser meg og ser like skuffet ut hver gang han ikke får noe😅.  Jeg er redd det kommer mer så følger meg, gir han foreløpig ikke annet enn vann og lar han ikke ligge på teppet i stuen....Skal fortsette å følge med på almenntilstanden. Mannen min er lege og sa det er typisk at han har spist noe dårlig siden han kastet opp 30-60mib etter at vi kom opp fra fjorden. 

Skrevet

Vent til i morgen med mat. Ring veterinærvakten hvis du er usikker eller om hunden blir verre (søk på veterinærvakt + kommune).

Anonymkode: d4724...641

Skrevet

Ok! 

Skrevet

Som nevnt tidligere bør du følge med, men det høres ut som et godt tegn at hunden ikke har kastet opp på nytt etter å ha drukket vann. Hunden tåler fint å ikke spise i kveld, men jeg ville gitt mat i mindre porsjoner i morgen tidlig, slik at ikke hunden kaster i seg mye mat på en gang. Selv om h*n er bedre, vil en stor porsjon mat kunne trigge oppkast, akkurat som hos oss mennesker. Kan gjerne gi ris (ev med finmost kylling om du har).

Anonymkode: f1c32...fe2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...