AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Hadde planer om å selge til våren, men fikk meg en liten overraskelse i romjulen, da jeg oppdaget at borettslaget muligens må sette i gang med utbedring av vannrør. Dette i tillegg til rehabilitering av fasade. Fasaden var jeg klar over, og mente skulle fungere greit i forbindelse med salg, ettersom det ikke er noe vedtak, men vil skje iløpet av de neste par årene. Men med utbedring av avløpsrør, vil jo husleien øke enda mer, og det blir enda mer "ubehagelig" for en kjøper å bo der neste 2 - 3 årene. Så nå lurer jeg på om jeg rett og slett skal legge planene om salg på is, og heller leie ut frem til alt er over. Har en i familien som kunne tenke seg å leie, og han har ikke noe imot å bo der mens rehabilitering pågår. Fordelen er jo da at jeg forhåpentligvis får en mer lettsolgt bolig ettersom bygget vil fremstå som mer moderne. Ulempen er at det blir høyere felleskostnader. Rent økonomiske vil jeg jo også skatte på gevinsten, men det er kanskje bedre enn å tape mye på å selge nå ? Noen som har vært i lignende situasjon ? Hva gjorde dere ? Anonymkode: 6f9b9...08f
The Kitten Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Jeg var i den situasjonen, og jeg valgte å selge. Hos oss skulle de rehabilitere rør, bad og kjøkken. Angrer ikke ett sekund på valget jeg tok.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 1 time siden, The Kitten skrev: Jeg var i den situasjonen, og jeg valgte å selge. Hos oss skulle de rehabilitere rør, bad og kjøkken. Angrer ikke ett sekund på valget jeg tok. Hvordan reagerte potensielle kjøpere på planene om rehabilitering ? Føler du at salget gikk tregere ? Jeg tenker at jeg hadde vært litt skeptisk selv, og ihvertfall forventet at jeg skulle få boligen noe mer "rimeligere" som kompensasjon. Anonymkode: 6f9b9...08f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 Slike oppgraderinger skjer i alle borettslag hele tiden. Når folk vurderer brl så vet de at dette kan skje, og vil slite med å finne en leilighet hvor ingenting skal oppgraderes på 10 år. Jeg har forresten vært med på oppgradering av rør, og det de gjorde hos oss var å fylle eksisterende rør med nytt materiale så det ble tett. De gjorde mange undersøkelser og måtte komme inn i leiligheten, men selve prosessen tok 2 uker per bygg, og det ble satt ut toaletter og dusjer som alle kunne bruke. Da ble toalett og alt annet demontert (og de måtte sette det på et soverom), men de monterte det på igjen. Det var virkelig ikke noen særlig ulempe. Fellesutgiftene steg med 300 kr for de 32 leilighetene. Så jeg ville solgt nå Anonymkode: 28508...24b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 Jeg kjøpte for 2 år siden, hvor det var vedtatt rehabilitering utvendig. Nå først starter bygging, og det utgjør ca 500kr mnden i økt husleie pga fellesgjelden, og vil senke strømpriser. At det blir noe rehabiliteringer stopper sjeldent salg. Men kan være en fordel å få vite så nøyaktig som mulig hvor mye dette vil medføre av økt husleie. En av de siste leilighetene som ble solgt her gikk litt tregt før økning av husleie var bestemt og det kunne informeres mer konkret til potensielle kjøpere. Anonymkode: ea35e...eda
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde planer om å selge til våren, men fikk meg en liten overraskelse i romjulen, da jeg oppdaget at borettslaget muligens må sette i gang med utbedring av vannrør. Dette i tillegg til rehabilitering av fasade. Fasaden var jeg klar over, og mente skulle fungere greit i forbindelse med salg, ettersom det ikke er noe vedtak, men vil skje iløpet av de neste par årene. Men med utbedring av avløpsrør, vil jo husleien øke enda mer, og det blir enda mer "ubehagelig" for en kjøper å bo der neste 2 - 3 årene. Så nå lurer jeg på om jeg rett og slett skal legge planene om salg på is, og heller leie ut frem til alt er over. Har en i familien som kunne tenke seg å leie, og han har ikke noe imot å bo der mens rehabilitering pågår. Fordelen er jo da at jeg forhåpentligvis får en mer lettsolgt bolig ettersom bygget vil fremstå som mer moderne. Ulempen er at det blir høyere felleskostnader. Rent økonomiske vil jeg jo også skatte på gevinsten, men det er kanskje bedre enn å tape mye på å selge nå ? Noen som har vært i lignende situasjon ? Hva gjorde dere ? Anonymkode: 6f9b9...08f Hvordan prisutviklingen vil slå ut er umulig å spå om. Finn frem krystallkulen.... Anonymkode: 465cb...2bf
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 Jeg skulle selge akkurat i det de skulle renovere fasaden. Jeg fikk ikke solgt rett og slett. Da jeg la ut for salg igjen etter at de var ferdige fikk jeg solgt til god pris. Mitt inntrykk er at folk er veldig redde for pågående prosjekter. I etterkant må jeg også si at jeg angrer på at jeg ikke leide ut. Jeg hadde kjøpt nytt, og var i dialog med banken om at det var gjennomførbart å leie ut noen år. Jeg hadde ikke gått i pluss angående leie, men hadde gått veldig i pluss på prisstigning. Aberet var at jeg måtte flyttet tilbake til leiligheten et åt før jeg solgte, ellers måtte jeg ha skattet av hele gevinst i forhold til da jeg kjøpte. Det hadde blitt så styr at det kanskje var bra at jeg solgte. Men jeg fikk altså ikke solgt så lenge renovering pågikk. Anonymkode: d22d2...8ac
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 Går innom eiendomsmegleren som jeg har en avtale med. Det har ikke blitt brukt noe penger på salget enda , så om han råder meg til å vente, antar jeg at avtalen kan avsluttes uten noe vederlag. Det er vel ikke interessant for meglerne heller å ha boliger som de sliter med. Anonymkode: 6f9b9...08f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå