Gå til innhold

Hvilket tilbehør til kalkun.

Pedagogen

Anbefalte innlegg

17 timer siden, T-Rex skrev:

Vil du spise kalkunen? Kald eller varm?

Varm.  Glemte tyttebær, det må også med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager saus av kraften og serverer med rosenkål, babygulrøtter og fløtegrat. poteter. Hjemmelaget karamellpudding til dessert.

Anonymkode: 45247...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuffing, eple- of sviskekompott, sjysaus, rosenkål med bacon, potet

Anonymkode: 464d0...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det helstekt kalkun gnidd inn med hjemmelaget kryddersmør, over og under skinnet. Det består av: Smør, chili, rosmarin, salt, pepper, hvitløk, ansjosfileter/gaffelbit, appelsinskall, sitronskall (alt kjøres i blender og pakkes i plast som ei pølse, godt til mye annet også).

Kalkunen fylles med svisker, appelsinskiver med skall, sitronskiver med skall, løk, chili, rosmarin.

Grønnkålsalat med appelsinbåter ved siden av.

Waldorfsalat.

Stuffing stekt ved siden av, består av: Valnøtter, svisker, fiken, chili (sterk), loffsmuler, surret rødløk, finmalt oksekjøtt. Alt kjøres i blender til en passe konsistens med litt biter/crunch. Stekes i kryddersmøret.

Fløtesaus laget på kraft av innmaten og stekeskyen fra kalkunen.

Ovnsbakte poteter (asterix, kokes ti min i vann med 1 ts salt og 1 ts natron, hell av vannet, rist potetene litt rundt så sprekker litt i kantene, ha de i langpanne med smør/olje/andefett og hvitløk, stekes i ovnen i 45 min mens kalkunen hviler).

Til dessert blir det i år en enkel nøttekake av hasselnøttebunn, med krem oppå med grovhakkede biter av sjokolade, karamell og salte peanøtter.

Tror det var alt 😉

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det kalkunlår og filet med lettstekt sopp, tranebær, svisker og asparges som etterstekes i ovn. Ovnsbakte mandelpoteter med olje og havsalt, tranebærsaus og fløtesaus, waldorfsalat og yorkshirepudding. Dessert blir hvit sjokolademousse på mandel og kjeksbunn med skogsbærsaus og ferske bjørnebær. 

Anonymkode: a5ba9...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blir det kalkunlår og filet med lettstekt sopp, tranebær, svisker og asparges som etterstekes i ovn. Ovnsbakte mandelpoteter med olje og havsalt, tranebærsaus og fløtesaus, waldorfsalat og yorkshirepudding. Dessert blir hvit sjokolademousse på mandel og kjeksbunn med skogsbærsaus og ferske bjørnebær. 

Anonymkode: a5ba9...7d4

Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker viltsaus med brunost, kokte poteter, rosenkål, babygulrøtter, asparges og min bestemors «stuffing». Ming-ris(hurtigris), stekt bacon i terninger, karamellisert løk, salt, pepper, timian og en god del meierismør. Nammenam :) 

Anonymkode: d498e...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, etnavn skrev:

Her blir det helstekt kalkun gnidd inn med hjemmelaget kryddersmør, over og under skinnet. Det består av: Smør, chili, rosmarin, salt, pepper, hvitløk, ansjosfileter/gaffelbit, appelsinskall, sitronskall (alt kjøres i blender og pakkes i plast som ei pølse, godt til mye annet også).

Kalkunen fylles med svisker, appelsinskiver med skall, sitronskiver med skall, løk, chili, rosmarin.

Grønnkålsalat med appelsinbåter ved siden av.

Waldorfsalat.

Stuffing stekt ved siden av, består av: Valnøtter, svisker, fiken, chili (sterk), loffsmuler, surret rødløk, finmalt oksekjøtt. Alt kjøres i blender til en passe konsistens med litt biter/crunch. Stekes i kryddersmøret.

Fløtesaus laget på kraft av innmaten og stekeskyen fra kalkunen.

Ovnsbakte poteter (asterix, kokes ti min i vann med 1 ts salt og 1 ts natron, hell av vannet, rist potetene litt rundt så sprekker litt i kantene, ha de i langpanne med smør/olje/andefett og hvitløk, stekes i ovnen i 45 min mens kalkunen hviler).

Til dessert blir det i år en enkel nøttekake av hasselnøttebunn, med krem oppå med grovhakkede biter av sjokolade, karamell og salte peanøtter.

Tror det var alt 😉

Det hørtes nydelig godt ut! 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tror jeg nok det blir oppløste mandelpoteter, svidde karamelliserte gulrøtter, perfekte erter, ihjelkokt rosenkål, og forsinket middag fordi jeg ikke har startet på sausen enda. Er en baby her som må roes ned, så nå står jeg og triller og lurer på om maten klarer seg. Jaja... Vi har heldigvis ingen gjester i år 😜 ( men om vi hadde hatt det kunne jo de tatt babyen imens....)

Kalkunbrystet blir nok bra da. Det får jo stå lenge og hvile 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...