Gå til innhold

Hjelp! jeg skal i bryllup for første gang!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Og jeg vet ingenting om bryllup!

Ok, det er rett før juletider.

1. Hva skal jeg ha på meg?

2. Blir jeg og kjæresten min splittet ved bordet, under middagen? Jeg kjenner nesten ingen av de andre gjestene, og er redd for at jeg må sitte sammen med andre enn kjæresten min.

3. Hva skal jeg gi i gave? De er 35 år begge to.

Kan noen hjelpe meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke antrekk i innbydelsen?

Hvis ikke kler du deg så pent du ønsker; kanskje en lang kjole uten ermer, med sjal til?

Har de ikke en ønskeliste? Spør etter det før du bryr hodet med å finne på en gave; hvis ikke kan det være de sparer på et servise, bestikk eller krystallglass.

Jeg har vært i noen bryllup, og det er faktisk vært slik at parene splittes ved bordet. Men det kan være at du skal i bryllup der du får kjæresten din til bords.

Skrevet

Hei!

Ta det med ro dette ordner seg skal du se.

Dersom det ikke står noe om antrekk på invitasjonen, er bunad eller en pen kjole helt ok å bruke. Snakk eventuelt med noen som kjenner brudeparet bedre, og hør hva de skal ha på seg.

Når det gjelder bordplassering så er det ikke så mye å gjøre ved. Dersom du synes det er helt krise kan du prøve å få formidlet beskjed til brudeparet om at du helst ønsker å sitte ved siden av kjæresten din. Det er også meget mulig at de har tatt hensyn til dette ettersom du ikke kjenner andre enn ham der. Brudeparet ønsker jo at gjesten skal trives å føle seg vel, selv om det også er ønskelig at gjestene blander seg litt. Vi gifter oss 14. september og har tatt hensyn til dette slik at parene får sitte sammen, men at vi blander slektningene forøvrig.

Det med gaver kan være et stort problem når man ikke kjenner smak og ønsker til brudeparet, men i dag bruker de fleste å legge ut ønskelister i ulike butikker, slik som glassmagasin, gullsmed o.l. Dette kan du undersøke med noen som kjenner brudeparet bedre, dersom det ikke står noe om det i invitasjonen. Ellers er greie gaver gavekort slik at de kan kjøpe det de selv ønsker, eller nøytrale glassting som vaser, lysestaker osv. Spør på glassmagasinet dersom du trenger noen ideer, de har som regel veldig god greie på dette. Håper dette kan være til noe hjelp for deg.

Lykke til!

Klem fra Vekten :wink:

Skrevet

Kjenner meg litt igjen her...

Lang kjole er bankers i bryllup. Har aldri sett noen med ball-kjoler, men i ett bryllup var det en gjest som hadde drakt med kort skjørt. Det passte ikke helt i det bryllupet, i alle fall.

Hvis du skal kjøpe en ny kjole, så holder det med en som du like gjerne synes du kan bruke til julebord eller nyttårsfest. Har satt mange som har veldig enkle kjoler, men som heller har gjort litt mer ut av håroppsetting og tilbehør.

Det skal i alle fall ganske mye til før du vil føle deg helt malplassert i klesveien!

Gaver er det evige problem.

I et bryllup vi var i, der vi aldri hadde besøkt brudeparets hjem, kjøpte vi pastamaskin og oppskriftsbok. Det ble veldig godt mottatt.

Pynteting og kakespader får brudeparet som regel nok av, men de fleste gjør jo som regel kjent på en eller annen måte hva de ønsker seg.

Hva med et staselig fotoalbum? Et bilde/maleri/litografi? Et spill (Trivial pursuit/vil du bli millionær?/el.)

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe som er lurt er å passe på å sette byttelapp på den gaven man kjøper, så brudeparet kan få byttet den om de absolutt ikke ønsker den.

Ellers vil jeg foreslå at dere ikke kjøper noe som er så fryktelig spesielt. Personlig synes jeg pastamaskin er for spesielt, og det hadde blitt en typisk bytte-gave hos oss. Men folk er forskjellige!

Men hva med å kjøpe fat, lysestaker eller liknende? Kanskje ikke så spennende, men brudeparet kan iallfall bytte det om de ønsker det. Ellers er teaterbiletter, kinobiletter eller gavekort på restaurant supert. Eller penger, det setter alle pris på!

Skrevet

Nå har du fått gode råd allerede.

Men jeg slenger meg på, har akkurat giftet meg jeg da...

I innbydelsen står det som reget en dresskode. Her er mange alternativer, men står det feks: Galla - skal mannen ha smoking eller Galla uniform (om han er militær) og damen ha galle kjole (ball kjole)

Står det Smoking, er det smoking for mann (dette kan leies, med alt tilbehør) og damen skal ha PEN kjole som er fotsid. I kirken må du huske at man ikke skal ha bare skuldre - det er etikette å ha sjal, bolero eller lignede på der. Står det smoking / mørk dress (som i vår) Skal menn ha smoking om det har anledning eller mørk dress med hvit skjorte og slips, damer skal også her ha fotsid kjole. Står det formelt, tar man det fineste man har, drakt for eks. Bunad er også bankers i bryllup, kanskje ikke om brudeparet skal ha det - det er jeg ikke helt sikker på hvordan fungerer.

Om det står mørkdress eller dress eller pent - har kvinnen 'lov' å bruke kjole eller skjørt som ikke er fotsidt, men husk ALLTID på uansett hva det står i dresskode - du skal ikke kle deg utfordrende eller slik at det tar oppmerksomheten fra brudeparet. Ikke hvitkjole, ikke helt sort (da kan du supplerer med et farget sjal e.l. Og man skal heller egentlig ikke gå i knallrød, knall sterk rosa kjole, det 'hører hjemme' på nyttårsparty og sånt.

Skjønner?

Håper det!

Så det står også vanligvis S.U. innen: dato og til hvem. Er det brudeparet selv som er vertskap er det de man skal svare til.- Uansett - når du ringer vedkommende som står som mottaker, spør om brudeparet har en ønskeliste. Det har de som regel. Noen legger ut ønskelisten i div foretninger, andre skriver en til hver av mødrene - så de får ansvar for å formidle til folk som spør. Husk alltid, å få med byttekort -slik at brudeparet kan bytte gaven - det er ikke sjelden at man får flere av samme.

Ønsker deg lykke til!

Her er vår hjemme side som jeg lade før bryllupet og nå fyller ut etterhvert som jeg har tid.

http://devoted.to/randel

Gjest Anonymous
Skrevet

Det skal jeg også (første gang i bryllup altså). I motsetning til deg, skal jeg imorgen.

Til å begynne med var jeg også veldig usikker på hva jeg skulle ha på meg. Bruden (har vært gift før) skal ha på seg en rød lang enkel kjole. Var i Danmark tidligere i sommer og fant en nydelig fotsid kjole i lys syrin. Den var kjempenydelig - så den kjøpte jeg. I etterkant ble jeg litt usikker på om denne kanskje var for pyntet, så istedenfor å bekymre meg, viste jeg kjolen til det kommende brudeparet og spurte hva de synes. De likte kjolen, og syns det ville være synd om en slik kjole ikke ble brukt. Som brudgommen så stilig sa; "Bare fordi bruden skal ha på seg en enkel kjole så betød ikke det at gjestene skulle komme i jeans og t-shirts". Hans syns det bare var koselig at noen pyntet seg ordentlig (annerledes enn de ville gjort til en bytur).

Gaver: Vanskelig, men vi velger å gi 500,-. På den måten kan de kjøpe noe de selv ønsker og trenger, evnt bruke de som et bidrag til å betale for festen.

Skrevet

For det første, sjekk hva bruden bærer. Om hun har på seg enkel kjole så ikke lei en galla kjole med stor vidde. Om hun skal være prinsesse står du litt firere. Jeg syns det er litt kjedelig med sort i bryllup. Har dog nettopp giftet meg og sett alt fra sommerkjoler til galla.

Etter at de unge kongelige har begynt å vise seg med skjerf, trekantet bomull, eller langt i silkelook er dette blitt veldig inn, og kan pynte opp en hvilken som helst kjole. H&M har disse trekantede i bomull til en billig penge. Er det vinter er jo dette ennå mere aktuelt.

Når det gjelder bordplassering kan du risikere å bli sittende uten din mann, spør bruden da vel :) Om ikke er humor et ypperlig våpen. Middagen foregår som regel med taleinnslag i passe posjoner, så man trenger ikke å inngå dype samtaler med gamle menn hele tiden.

Når det gjelder gaver så har mange en ønskeliste. Disse ligger ofte på glassmagasin, eller tilbords-kjeder. Ring og spør bruden eller en butikk i større kjede, om de har ønskerlister fra vedkommende par.

Om de er rundt 35 og har interesse innenfor kunst eller design er alltid kunst dvs. bilder en god gave. Vi har ofte benyttet R.O.O.M, Hilmers Hus, http://www.mixmastercookshop.no/ eller lignende der de selger litt dyrere designer stasj. Klassiske ting til hjemmet som ikke går av moten med det første.

Hva ville du ønske deg dersom du skulle gifte deg og få noe som "skal vare livet ut"

Vi hadde ønskeliste men ble veldig glad for alle som gikk utenom. Ønskelisten er ofte noe som man har for å fortelle hva man sparer på, ikke MÅ ha.

Kos deg i bryllupet og trekk til deg alle de fine følsene dette ofte bærer med seg.

Klem fra misunnelig !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...