Gå til innhold

Økonomi og fordeling mtp barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er saken: vi er i trettiårene, begge i jobb, vi har en 3 måneder gammel baby, jeg er i mammapermisjon, planen vår var at jeg skal ta ett år ulønnet permisjon etter min permisjon er ferdig i tillegg. Jeg taper ett år med lønn og ett år med pensjon. Han taper jo da ingenting. Hvordan er fordelingen på oss pengemessig slik at ingen av oss taper noe særlig? Målet er fokus på baby og at barnehagestart utsettes litt. Jeg eier leilighet og bil. Han betaler «leie» hos meg, så jeg «taper» lønn og pensjon men får hellet ikke penger fra jobb såklart, kun 7500 månedlig siden jeg ikke har barn i barnehage. Dette dekker ikke lån og forsikringer, så vil jo også «tape» av sparepenger som jeg må bruke dette året på lån, forsikringer, etc.

Hvordan legger man dette opp best mulig for begge parter?

Tusen takk for svar!

Anonymkode: e0772...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle penger inn er felles og kostnader betales av disse. Dersom det ikke er nok til å betale alt, tas likt fra sparepenger. Evt bør dere spare opp i forkant ved behov. Vurdér om dere skal sette av ekstra i pensjon til deg. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, Glitnir skrev:

Alle penger inn er felles og kostnader betales av disse. Dersom det ikke er nok til å betale alt, tas likt fra sparepenger. Evt bør dere spare opp i forkant ved behov. Vurdér om dere skal sette av ekstra i pensjon til deg. 

Takk for svar. Veldig bra 🙂 Vi er forelsket og vært sammen lenge, barn var planlagt og alt det - så er ikke planer eller fokus på brudd, MEN en skal jo ta høyde for slikt også, man har jo kontrakter i tilfelle ting går skjeis. Skulle forhold ta slutt, er jeg en stor taper da?

Skrevet

Alle penger inn er felles. Ikke noe «mitt og ditt» her😋

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Veldig bra 🙂 Vi er forelsket og vært sammen lenge, barn var planlagt og alt det - så er ikke planer eller fokus på brudd, MEN en skal jo ta høyde for slikt også, man har jo kontrakter i tilfelle ting går skjeis. Skulle forhold ta slutt, er jeg en stor taper da?

Samboerkontrakt! Men regner med at dette er i orden? 

Skal du være uten inntekt et år så må du få kompensasjon deretter ved at det spares fast til pensjon til deg den tiden. 

Dere burde ha 100% felles økonomi. Alt inn på samme konto hvor det ikke skilles på ditt og mitt 

Anonymkode: 5d199...208

• Liker 1
Skrevet

Er det kun et år du skal være hjemme så ville jeg ikke tenkt så mye på pensjon. Du får pensjon for 4 G når du er hjemme med barn under 6 år. Hadde det vært snakk om flere år så hadde jeg stresset med det, men her er det snakk om så få tusenlapper at jeg hadde tatt ut dette av regnestykket.

Og jeg er vanligvis hysterisk opptatt av pensjon, og har selv spart siden jeg var 25 😂

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Omsorgsopptjening

Anonymkode: ea264...a9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...