Gå til innhold

Nybegynner til 10k - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri løpt allverden, men nå har jeg bestemt meg for å bli bitt av løpebasillen. Jeg er stor og tung, så opptrapping bør gå rolig og riktig for seg. Målet er en 10km før sommeren.

Har hørt at man som nybegynner skal løpe minst to øker i uka, maks tre. Det passer meg fint. Økt tre blir for min del en lagidrett, så det er altså snakk om to økter.

Løp i dag 3km sammenhengende på 7km/t på (det jeg selv mener er ca) terskel. Det ble altså 26 min sammenhengende løping.
Det er jeg i og for seg fornøyd med, men det er ingen tvil om at farten må opp.

Hvordan ville dere mer erfarne løpere lagt opp disse to øktene for framgang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvor "stor og tung" du er? Det er litt vanskelig å gi råd om du har betydelig overvekt. Da vil opptrening være annerledes enn om du bare har et par kg for mye.

Anonymkode: 46fc2...62d

Skrevet

Sjekk ut det som står her.

https://www.loplabbet.no/bli-en-loper

Er du veldig overvektig ville jeg kanskje brukt noen kroner på personlig trener/rådgiver/fysio i oppstarten, for å sikre at kroppen tåler belastningen.

Skrevet

Den dagen jeg skulle klare min første mil, startet jeg øverst i en ca 3 km lang nedoverbakke! 😄 Jeg tror du klarer en mil nå allerede, med litt lavere fart. Kondis bygger du på lav fart over lengre tid. Veksle omså mellom jogging og gange i starten. Husk gode sko, med bra demping :) lykke til, tøffa! 

Skrevet

Jeg har vært hos Løplabbet og fått meg riktige sko. Jeg har også vært hos en "løpeekspert" og fått høre at jeg har et lett og godt løpesteg. So far so good ;)

Jeg er ca 165 og 90kg. Så lav og tung er nok mer presist, hehe.
Gjennomførte ei mil i fjor, men det var ikke med stil for å si det sånn. Har lyst til at det skal gå bedre i år.

I tillegg til dette går jeg ca 5-7km ca annenhver dag, men dette er mer for frisk luft. Siden dette foregår sammen med andre kan jeg ikke bruke disse til å øke tempo/jogge deler av den.

Skrevet

Hadde samme høyde og samme vekt som deg, når jeg begynte å jogge. Det ble for hardt for knær og ankler, og jeg måtte gi meg. Da hadde jeg klart 7 km på en time, uten stopp. 

Nå er jeg ti kilo lettere, og jobber for å få opp hastigheten. Jeg må fortsatt ta hensyn til knær og ankler...

Jeg har betalt for en løpeapp, og den forteller meg når jeg skal gå/ jogge/ spurte. 

Mitt beste råd er å ta deg tid! Ikke fokuser alt på målet, men kos seg på veien mot målet. 

Anonymkode: 6d2e4...3d3

Skrevet

Takk for innspill!

Det er pga slike ting jeg er bestemt på å holde meg til minst to - maks tre ganger i uka nå i starten. Jeg har bestemt meg for å prøve meg på løplabbets nybegynner-program som anbefalt over her. Føler ikke jeg er helt på 0, så tenkte å starte på uke 5.

Kan jeg spørre hvilken løpeapp du benytter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...