AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Kan man bruke lett fløte i pannacotta? Gir det innvirkning på resultatet? Jeg skal ha en annen ingrediens med mye smak i, så jeg trenger forsåvidt ikke særlig mye smak fra fløte/base. Anonymkode: 0c3a0...ddb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Vet ikke. Men tror ikke det blir store forskjellen om du bruker lett eller tung fløte. Anonymkode: 817c2...ca0 2
visp Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 Det går også bra med H-melk tror jeg. Fløten er for å gi kraftig smak og du har jo noe annet som vil dominere. Gelatinen sørger for at det blir stiv uansett så vil ikke ha så mye å si. 2
282_NaughtySpark Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 (endret) Det funker fint, det har jo ikke noe å si, da det er gelatinen som står for konsistensen. Jeg har prøvd med vanlig, og den som heter lett piskbar, men i teorien vil jeg tro du kan bruke alle fløtetyper. Endret 29. desember 2018 av 282_NaughtySpark 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 Man kan bruke matfløte og kesam, så hvorfor ikke lettfløte:) Anonymkode: f9300...755 1
Luckiness Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Jeg ville da heller brukt helmelk. Lett fløten har tykkere konsistens etter hva jeg har sett. Kan bli kluss med gelantinen da.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 4 timer siden, Luckiness skrev: Jeg ville da heller brukt helmelk. Lett fløten har tykkere konsistens etter hva jeg har sett. Kan bli kluss med gelantinen da. Da er det strengt tatt ikke en panna cotta lengre, da panna cotta direkte oversatt betyr «kokt fløte». Anonymkode: 3ec3b...72f 3
282_NaughtySpark Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det strengt tatt ikke en panna cotta lengre, da panna cotta direkte oversatt betyr «kokt fløte». Anonymkode: 3ec3b...72f Så lenge det smaker godt, oppfører seg riktig (konsistens) og ser bra ut, så er det knekkende likegyldig for meg hva det kalles :) 1
282_NaughtySpark Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 (endret) 4 hours ago, Luckiness said: Jeg ville da heller brukt helmelk. Lett fløten har tykkere konsistens etter hva jeg har sett. Kan bli kluss med gelantinen da. Jeg har lagd "Panna Cotta" med den som heter Lett Piskbar. Fløten var noe tykkere og "rarere" rett ut av boksen enn kremfløte, men det var ikke noe problem å lage panna cotta med den, den oppførte seg og smakte normalt. Men om jeg ved en annen anledning ville bruke en lettere fløte- eller melketype så hadde jeg nok valgt matfløte eller helmelk, rett og slett bare fordi jeg ikke har behov for den piskbarheten til akkurat den bruken. Endret 1. januar 2019 av 282_NaughtySpark Skriveleif
Cata Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 Spør her i stedet for å starte egen tråd siden problemstillingen er beslektet. Kan matfløte brukes som erstatning i andre retter også. Jeg har prøvd meg på både hjemmelaget vaniljesaus og hjemmelaget is. Begge skal egentlig lages med kremfløte, men jeg kjenner det blir for mektig for meg. (Magen min er ikke spesielt glad i fete ting.) Kan matfløte brukes i stedet? Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle gå, men jeg er ikke den mest erfarne kokken når det gjelder slike ting,
282_NaughtySpark Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 (endret) 14 minutter siden, Cata said: Spør her i stedet for å starte egen tråd siden problemstillingen er beslektet. Kan matfløte brukes som erstatning i andre retter også. Jeg har prøvd meg på både hjemmelaget vaniljesaus og hjemmelaget is. Begge skal egentlig lages med kremfløte, men jeg kjenner det blir for mektig for meg. (Magen min er ikke spesielt glad i fete ting.) Kan matfløte brukes i stedet? Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle gå, men jeg er ikke den mest erfarne kokken når det gjelder slike ting, Is tror jeg ikke funker så godt, da det gjerne er iskrystallene man prøver å unngå ved kverning og blanding, og jo mere vann, jo mere is. (mer vann og mindre fett i lettere fløtetyper) Vaniljesaus tror jeg burde gå fint, ser du sier hjemmelaget, og da er det gjerne eggeplommer som er cluet og utgjør konsistensen, så bruker man nok av de så blir konsistensen bra, men da faller samtidig liksom litt av vitsen med å bruke lett fløte bort. Det finnes forresten også lett/uten tilsatt sukker posevaniljesaus fra Eldorado, i enkelte butikker med større utvalg. Endret 1. januar 2019 av 282_NaughtySpark Skriveleif
Cata Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev: Is tror jeg ikke funker så godt, da det gjerne er iskystallene man prøver å unngå ved kverning og blanding, og jo mere vann, jo mere is. (mer vann og mindre fett i lettere fløtetyper) Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk. Når det gjelder vaniljesausen så ble den i tykkeste laget da jeg prøvde så om den blir litt tynnere er ikke det krise. Kommer ikke til å øke antall egg. Kan fint bruke posepulver fra Freia, men artig å prøve å lage ting fra grunnen av av og til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå