AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Jeg og min ex har en datter sammen. Ex har nå ny partner som han planlegger bryllup med. Fikk nyss i at han har bedt datteren vår gi avkall på arv fra ham slik at det heller kan gå til kona. Er dette normalt?? Anonymkode: 54d6a...a96
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Er det i det heiletatt mulig? Anonymkode: 5e2b2...f56
heipådegsann Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 Hadde forstått det hvis han ba henne om å la kona få sitte i uskifte, men å be henne gi totalt avkall på arv virker ikke helt normalt nei. 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 Pliktarven har barnet uansett rett på Anonymkode: 83625...659 20
Gjest Opie Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 Det er fullt mulig å gi avkall på arv ja... Men jeg vil tro at det kreves at den som gjør det er myndig, og at det gjøres skriftlig og med vitner til stede, typisk hos advokat.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 TS her, hun er myndig ja Anonymkode: 54d6a...a96
Gjest BearMama Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 Det må hun ikke finne på å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #9 Skrevet 29. desember 2018 Det har jeg gjort. Det gjaldt min mor. Hun er syk og hennes kjæreste har støttet henne i alle år. Han bor i hennes bolig og jeg syntes egentlig det er helt greit at han skal arve noe etter henne og ikke sitte igjen uten et hjem når hun dør. Jeg har ikke gitt avkall på alt, men noe syntes jeg faktisk er rimelig at går til han. Anonymkode: 4fe90...55b 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 Sikker på at det ikke er snakk om at fars nye kone skal sitte i uskiftet bo hvis han dør? For det er noe annet Anonymkode: de1c6...645 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min ex har en datter sammen. Ex har nå ny partner som han planlegger bryllup med. Fikk nyss i at han har bedt datteren vår gi avkall på arv fra ham slik at det heller kan gå til kona. Er dette normalt?? Anonymkode: 54d6a...a96 Normalt?! Det er ikke lov eller mulig engang. Anonymkode: b03df...08f 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 Det er ikke lov. Vi har pliktdelsarv i Norge. Anonymkode: c0126...46b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 Hvis det er snakk om å skrive under på at ny kone eventuelt skal få sitte i uskiftet bo, så ikke gjør det. Når/om den tiden kommer da det blir aktuelt, går det an å ta stilling til det da. Det kan skje mye i løpet av tiden fra en underskriving nå og til det blir snakk om arv. Anonymkode: 5598e...676 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er snakk om å skrive under på at ny kone eventuelt skal få sitte i uskiftet bo, så ikke gjør det. Når/om den tiden kommer da det blir aktuelt, går det an å ta stilling til det da. Det kan skje mye i løpet av tiden fra en underskriving nå og til det blir snakk om arv. Anonymkode: 5598e...676 Jeg tenkte sånn. Helt til far ble syk og det kom ett brev fra advokaten deres som ba meg signere innen ti dager, ellers ordnet de seg på andre måter med testamente og da ville jeg ikke få noe.. 🙄 Kona ville ha uskiftet bo. Spurte jeg om hvor store pengegaver hun hadde lov til å gi til sine barn av pappas penger så fikk jeg ikke noe svar feks. Når pappa dør kommer jeg til å ta meg råd til å gå til advokat og ta kona hans så det synger etter og robbe henne for så mye arv som absolutt mulig. Som hevn for å ha blitt behandlet som drit i 15 år Skal stikke kjepper i hjulene for henne hele veien. Sleipe koner med sleipe advokater greier ofte sno seg til det ene og det andre... Anonymkode: de1c6...645 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min ex har en datter sammen. Ex har nå ny partner som han planlegger bryllup med. Fikk nyss i at han har bedt datteren vår gi avkall på arv fra ham slik at det heller kan gå til kona. Er dette normalt?? Anonymkode: 54d6a...a96 Jeg synes du gir alt for vage opplysninger til at det er mulig å forstår hva det er snakk om. Altså, er det snakk om uskiftet bo? Er det snakk om at hun får en liten del av arven? Eller snakker vi om at far har fått sin datter til å fraskrive seg hele arven? Det siste er vel ikke egentlig mulig en gang. Og kan man fraskrive seg arv når den man arver er i live? Jeg trodde ikke det. Nå er jeg av den oppfatning at man eier ingen ting av andres verdier før den man arver går bort. Og jeg tenker også at bygger to mennesker opp et hjem sammen så er dette deres, det betyr ikke at unger ikke skal arve. Men jeg synes ikke det er riktig hvis to mennesker har levd sammen i mange år så skal den ene bli satt på gaten når den andre faller bort. Så jeg forstår hvis far ønsker å sikre sin nye kone mot å havne i den situasjonen. Min mor fikk en liten sum etter min stefar når han gikk bort. Nei hun hadde ikke krav på det, men han ville sikre henne slik at hun hadde litt penger til å få kjøpt seg nye møbler blant annet. Hun flyttet sammen med ham og kvittet seg da med alt av møbler. Når han falt bort så sto hun jo på bar bakke når arvingene skulle ha alt. Han sikret henne derfor med dette. Ja du kan si at det var penger ungene hans hadde fått om han ikke hadde gjort det, men jeg synes faktisk ikke det var mer enn rett og rimelig. Men her ordnet han dette, men du sier at far har fått datteren til å fraskrive seg arv. Det høre merkelig ut for meg. Far kan jo bare testamentere bort alt bortsett fra plikdelsarven til datteren sin. Dette høres mer ut som løst prat og rykter enn realitet. Vil tro at hvis det i det hele tatt er mulig å fraskrive seg noe mens far lever, så må dette gjøres hos advokat. Og det er nok ikke mange advokater som er villig til å gjøre den jobben uten protester. Anonymkode: a0d68...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 Ser ikke problemet. Anonymkode: a3af1...952
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #17 Skrevet 29. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte sånn. Helt til far ble syk og det kom ett brev fra advokaten deres som ba meg signere innen ti dager, ellers ordnet de seg på andre måter med testamente og da ville jeg ikke få noe.. 🙄 Kona ville ha uskiftet bo. Spurte jeg om hvor store pengegaver hun hadde lov til å gi til sine barn av pappas penger så fikk jeg ikke noe svar feks. Når pappa dør kommer jeg til å ta meg råd til å gå til advokat og ta kona hans så det synger etter og robbe henne for så mye arv som absolutt mulig. Som hevn for å ha blitt behandlet som drit i 15 år Skal stikke kjepper i hjulene for henne hele veien. Sleipe koner med sleipe advokater greier ofte sno seg til det ene og det andre... Anonymkode: de1c6...645 Herregud...så du mener at det er urimelig at kona til faren din skal få beholde huset hun har bodd i i lang tid? Og at du ikke får noe stemmer jo ikke, du har jo krav på arv etter faren din. Det virker som du direkte gleder deg til å gå inn i arvestrid når din far har gått... Anonymkode: 7ddaf...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #18 Skrevet 29. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud...så du mener at det er urimelig at kona til faren din skal få beholde huset hun har bodd i i lang tid? Og at du ikke får noe stemmer jo ikke, du har jo krav på arv etter faren din. Det virker som du direkte gleder deg til å gå inn i arvestrid når din far har gått... Anonymkode: 7ddaf...bc9 Du der hva hun skriver? At enten skrev hun under, eller så ble det omgjort på tesramentet, og at hun ikke fikk noe svar når hun spurte om hvor mye fara kone kunne gi bort av penger osv? Er det rart hun ikke vil gå med på det? Anonymkode: 0d4d4...bbc 7
Epictetus Skrevet 29. desember 2018 #19 Skrevet 29. desember 2018 Mine foreldre har tjent sine egne penger. Ikke ett øre har jeg gitt dem. Forventer at de disponerer egne penger slik de selv ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #20 Skrevet 29. desember 2018 Jaja, la far gjøre som han vil. Han er voksen. Ungene har ikke gjort en dritt for de pengene og har vel egentlig ikke akkurat fortjent dem. Så får ungene bli så fornærmet de vil. Sier mer om dem enn han da i så fall. Anonymkode: d6bc7...c8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå