SoWhat? Skrevet 29. desember 2018 #1 Skrevet 29. desember 2018 Tenker litt på en tråd her om at noen hadde forsynt seg av mat som skulle være til enkelte måltider. At de kunne forsyne seg med alt annet. Jeg har stor familie og slekt som kommer utenlands fra annenhvert år, og de norske og inngifta med norske drar dit annenhvert år. Da blir en fra lille julaften til første nyttårsdag sånn ca. Selv om vertskap har god økonomi i begge leire, så tar alle med noe mat, drikke og kaker dit de tulbringer jula. Selve julemiddag og resten den dagen står vertskap oftest for. Men det blir jo mange over flere dager, og er det ikke vanlig å bidra med mat og drikke? Jeg vet at noen har dårlig økonomi, så mener ikke at de ikke skal feire jul med familien pga det! Men bare å ta med litt julekaker, og at de som har grei økonomi bidrar? Jeg syns det er uhøflig å ikke gjøre det, og trodde det var vanlig? Er det ikke det? 11
visp Skrevet 29. desember 2018 #2 Skrevet 29. desember 2018 Hadde jeg skulle vært hos noen så lenge hadde jeg gjort det i alle fall. Og vasket og ryddet og dekket på etc. etc. Som gjest er det uansett deilig å ha noe å gjøre; ikke bare sitte der. 3
Brunhilde Skrevet 29. desember 2018 #3 Skrevet 29. desember 2018 Jeg tenker at det er vanlig å bidra som gjester hos andre. Punktum. 14
Sokkar Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 13 minutter siden, SoWhat? skrev: Tenker litt på en tråd her om at noen hadde forsynt seg av mat som skulle være til enkelte måltider. At de kunne forsyne seg med alt annet. Jeg har stor familie og slekt som kommer utenlands fra annenhvert år, og de norske og inngifta med norske drar dit annenhvert år. Da blir en fra lille julaften til første nyttårsdag sånn ca. Selv om vertskap har god økonomi i begge leire, så tar alle med noe mat, drikke og kaker dit de tulbringer jula. Selve julemiddag og resten den dagen står vertskap oftest for. Men det blir jo mange over flere dager, og er det ikke vanlig å bidra med mat og drikke? Jeg vet at noen har dårlig økonomi, så mener ikke at de ikke skal feire jul med familien pga det! Men bare å ta med litt julekaker, og at de som har grei økonomi bidrar? Jeg syns det er uhøflig å ikke gjøre det, og trodde det var vanlig? Er det ikke det? Absolutt! Vi tok med 2 flasker vin, 2*6pk med øl og et fenalår, og kjæresten min sine julepølser. Det er rett og rimelig å bidra. 1
SoWhat? Skrevet 29. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2018 1 minutt siden, Sokkar skrev: Absolutt! Vi tok med 2 flasker vin, 2*6pk med øl og et fenalår, og kjæresten min sine julepølser. Det er rett og rimelig å bidra. Ok. Det var fint å ta med, og håper jo at flere gjør det. Ser bare så lite til det her..
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 3 minutter siden, Sokkar skrev: Absolutt! Vi tok med 2 flasker vin, 2*6pk med øl og et fenalår, og kjæresten min sine julepølser. Det er rett og rimelig å bidra. Hvorfor spesifiserer du at dere tok med kjæresten din sine julepølser? Veldig rart. Hadde vel holdt med å skrive hva dere tok med. Anonymkode: ced60...89a 10
Sokkar Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Ok. Det var fint å ta med, og håper jo at flere gjør det. Ser bare så lite til det her.. Sånn for min egen del er det ikke noe jeg pleier å "skryte" av. Jeg hadde forresten med twist og chips også. Dei gangene vi ikk har med noe, er det spleiselag. Altså at totalsummen blir delt på alle som er der å snylte og leve på andre er en uting.. svært råttent. Liker ikke slike folk, så unngår å vere en slik. 2
Sokkar Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spesifiserer du at dere tok med kjæresten din sine julepølser? Veldig rart. Hadde vel holdt med å skrive hva dere tok med. Anonymkode: ced60...89a Er det nøye? Jeg skrev etterhvert som jeg tenkte, så enkelt. 14
SoWhat? Skrevet 29. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 29. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spesifiserer du at dere tok med kjæresten din sine julepølser? Veldig rart. Hadde vel holdt med å skrive hva dere tok med. Anonymkode: ced60...89a Åherregud. Det er faktisk litt ekstra sjarm med hjemmelaget. Det er kjempekoselig å få det, og det smaker bedre. Fikk alltid hjemmelaget leverpostei og sursild av et familiemedlem hver jul. Det savner jeg! 🙂 tål å se at noen faktisk lager noe selv uten å måtte prøve å dupere. 20
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 Nå reiser jeg hovedsaklig til mine foreldre for en eller to netter. Spør alltid om jeg skal ta med noe, de sier alltid nei, men jeg pleier å ta med litt juleøl, konfekt og en blomsteroppsats e.l. likevel. For øvrig er det det samme om sommeren når jeg er på hytta med foreldrene mine, de vil spandere alt når jeg er der, men jeg pleier å handle inn noe tilfellesen likevel (vin, gode oster, is, ferske reker, jordbær o.l.). Syns det er hyggelig å vise at man har lyst å bidra litt når man er hos andre. Anonymkode: 71d9a...688 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 Det er ikke vanlig å ta med noe eller bidra økonomisk i vår familie. Men nå har alle veldig god råd. Det sagt, ber gjerne svigermor ta med molter (egensyltet), og svoger som brygger øl tar ofte med litt. Og jeg blir ofte spurt om jeg kan ta med brød (baker mye). Ikke for å bidra økonomisk, men fordi det er koselig med spesialvarer i jula. Det jeg derimot forventer er bidrag gjennom at man rydder bordet, hjelper til på kjøkken, og tar i et tak for fellesskapet når man er på besøk. Anonymkode: 1d39c...d77 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 Jeg tar alltid med noe når jeg reiser til foreldre selv om de har god råd. Synes det er hyggelig å gi noe. Gjerne noe hjemmebakt og litt vin. Og rydder kjøkken osv. Anonymkode: 3b3bf...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 Jeg blir bare 1-2 netter da jeg er hos søsteren min, de har god økonomi. Jeg har dårlig økonomi. Så jeg pleier ikke å ta med noe, tar kanskje med litt julegodteri. Men jeg hjelper til med å lage maten, rydde osv. Er jeg der lenger, så pleier jeg å handle inn til middag, og lage middag til de. Jeg er flink til å lage mat, og lager mat, de aldri lager selv. Så jeg synes det er en fin måte og bidra på. Anonymkode: 31db2...6b7 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 5 timer siden, SoWhat? skrev: Åherregud. Det er faktisk litt ekstra sjarm med hjemmelaget. Det er kjempekoselig å få det, og det smaker bedre. Fikk alltid hjemmelaget leverpostei og sursild av et familiemedlem hver jul. Det savner jeg! 🙂 tål å se at noen faktisk lager noe selv uten å måtte prøve å dupere. Hvor leste du at de pølsene var hjemmelagde? Anonymkode: ced60...89a
abc123detvardet Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor leste du at de pølsene var hjemmelagde? Anonymkode: ced60...89a Ettersom det går fra vi til kjærestens pølser, så kan det tolkes at de var hjemmelagde 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 Jeg spør alltid om jeg skal ta med noe, og dersom de svarer "Ingenting!" eller "Godt humør!" så tar jeg likevel med noe. Når vi skal til mine foreldre tilbyr jeg meg alltid å lage desserten, for jeg vet at min mor synes det er mye styr med den. (Dronningen Mauds pudding) I år var vi hos meg, og da tilbød min mor seg å ta med kålrabistappa, siden jeg "ikke lager like god som mormors". Ellers er det å ta med seg litt vin og noe godt vanlig, og gjester hjelper alltid til med opprydning. Jeg synes det er vanlig. Anonymkode: 2a5f9...d79 2
SoWhat? Skrevet 29. desember 2018 Forfatter #17 Skrevet 29. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor leste du at de pølsene var hjemmelagde? Anonymkode: ced60...89a Hæ? "Kjærestens pølser" som han hadde handlet på Rema da eller? 3
Gjest O.G. Skrevet 29. desember 2018 #18 Skrevet 29. desember 2018 Hvis man skal være gjest i mer enn en natt så er det jo naturlig å være med på kostnadene av feiringen. I tillegg til å være med på rydding og vasking etter måltidene.
solmåneogstjerner Skrevet 29. desember 2018 #19 Skrevet 29. desember 2018 (endret) Det er helt vanlig (for normalt oppegående mennesker) å bidra når de er på besøk. Spesielt overnattingsbesøk. Man tar med litt mat og drikke, og tilbyr å hjelpe med matlaging og oppvask. Ellers hjelper man til der det trengs, f eks med barnevakt. Og selvsagt rydder man i det minste opp etter seg selv. Og man valser selvsagt ikke inn på soverommet til vertskapet (ref en annen tråd) Endret 29. desember 2018 av solmåneogstjerner 3
solmåneogstjerner Skrevet 29. desember 2018 #20 Skrevet 29. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir bare 1-2 netter da jeg er hos søsteren min, de har god økonomi. Jeg har dårlig økonomi. Så jeg pleier ikke å ta med noe, tar kanskje med litt julegodteri. Men jeg hjelper til med å lage maten, rydde osv. Er jeg der lenger, så pleier jeg å handle inn til middag, og lage middag til de. Jeg er flink til å lage mat, og lager mat, de aldri lager selv. Så jeg synes det er en fin måte og bidra på. Anonymkode: 31db2...6b7 Er gjerne litt forskjell på økonomien. Men som du sier, man kan bidra på forskjellige måter. Med rene penger, med å ta med seg ting, og/eller å bidra med praktiske ting. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå