Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 5 åring og vi lurer på om vi skal kjøpe tv og video til rommet hennes. Jeg er lei av at hun ser filmer/ barnetv i stua. Når vi har besøk få hun ikke se på tv fordi det forstyrrer, og hun har jo bare godt av å gjøre andre ting og være sosial med de besøkende.

Jeg er litt usikker på om vi gir henne feil signaler ved å installere tv på rommet hennes og på den måten oppmuntre henne til mer tv- titting. Vil egentlig ikke at hun skal se så mye på tv, men av og til er jo greit og da er det liksom mer praktisk at hun ikke sitter i stua. Hva syns dere?

Har deres barn tv på rommet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Min har ikke, men har vurdert det jeg også. Ser ingen betenkeligheter, det kan jo innførest restriksjoner på samme måte som om tven står på stuen.

Gjest lilletroll
Skrevet

Hvis tv'n i stua er den eneste dere har skjønner jeg at det kan være upraktisk, og har forståelse for hvorfor dere ønsker at h*n skal få egen tv. Når det er sagt kommer ikke vår tre åring til å få det på mange år ennå tror jeg, fordi jeg synes det gir feil signal til henne. Men i samme sleng må sies at vi har tv på vårt soverom som hun kan se om vi ikke vil ha det i stua.

Gjest Madeline
Skrevet

Hvis det blir restriksjoner på når tv`n skal være på og hvis barnet til vanlig ser på tv sammen med noen voksne, ser jeg ikke noen betenkeligheter. Men det må ikke bli slik at barnet blir sittende alene på rommet til vanlig å se på tv. Det vises mye som kan være skremmende for så små barn på tv`n.

Skrevet

Nå er kanskje ikke jeg meningsberettiget siden jeg ikke har barn........... men en 5-åring hadde ikke fått TV på rommet sitt av meg.

Hvis man er lei av at barnas TV-titting foregår i stua så betyr det kanskje at det er for mye TV-titting da :-?

Det er de voksne som skal bestemme og kontrollere barnas TV-vaner............ og her, som ellers, så gjelder regelen "man høster som man sår........"

Jeg mener at hvis man føler at 5-åringen ser for mye TV, så er det hvertfall ikke 5-åringens feil! :roll:

Skrevet

Takk for svar! Det var hyggelig!

Moderator du er absolutt meningsberettiget selv om du ikke har barn!

Synes jeg må forklare meg litt bedre:

Nå var det ikke slik at mi jente egentlig ser så mye på tv da. Det blir max 1/2 time per dag og litt mer i helgene. Men det er mange dager hun ikke ser i det hele tatt fordi vi prioriterer andre ting. Egentlig så lurer jeg på å kutte ut hele greia, men har jo ikke lyst å være ekstrem heller.

Synes bare det er så mange andre og bedre ting å bruke tia på og har jo lyst å gi de signalene til mi jente da, og det er i vel egentlig ikke det jeg gjør ved å gjøre det lettere for henne å se mer på tv. Ikke det at hun blir å få se mer på tv..

Fint at du korigerte meg der Moderator! Må vel kanskje ha litt mer trening her inne med skrivinga mi også lære meg sånn der henvisning..

Skrevet

Synes ikke det er noe i veien for det. Går jo an å ha regler på det! Trenger jo ikke bli sittende foran tv'n hele dagen selvom ho har det på rommet! Det blir jo det en gjør det til selv.

Gjest Violetta
Skrevet
Nå er kanskje ikke jeg meningsberettiget siden jeg ikke har barn...........  men en 5-åring hadde ikke fått TV på rommet sitt av meg.

Hvis man er lei av at barnas TV-titting foregår i stua så betyr det kanskje at det er for mye TV-titting da  :-?  

Det er de voksne som skal bestemme og kontrollere barnas TV-vaner............ og her, som ellers, så gjelder regelen  "man høster som man sår........"

Jeg mener at hvis man føler at 5-åringen ser for mye TV, så er det hvertfall ikke 5-åringens feil!  :roll:

Jeg skjønner argumentene dine, men av og til når man har besøk er det ikke så greit om barna skal se barne-tv midt i stuen. Alle må tilpasse seg, barna hører ikke eller de voksne får ikke snakket.

At barna har tv på rommet trenger ikke bety at de ser mer på tv, bare at det gjør det et annet sted.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vår datter har tv og video på rommet, og ser kun på tv der når vi har besøk. Barnetv om morningen i helgene er også ok, men hun vet at om hun feks ser på tv om kvelden, vil vi fjerne tv`en fra rommet hennes. Og det helt uten diskusjon....... Hun har hatt tv på rommet i snart to år (hun er 9 år nå) og så langt har vi ikke fjernet det. Jeg tror det er viktig å være veldig konsekvent og klar i sin tale........

Gjest Gjesta
Skrevet

Mine barn har hatt tv på rommet "bestandig" og ser ikke mer på tv enn andre barn. De har videospiller, DVD spiller, Playstation og Nintendo, men restriksjonene er klare her i huset, noe som betyr mer enn hvor tv`en står.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har en 5 åring og vi lurer på om vi skal kjøpe tv og video til rommet hennes. Jeg er lei av at hun ser filmer/ barnetv i stua. Når vi har besøk få hun ikke se på tv fordi det forstyrrer, og hun har jo bare godt av å gjøre andre ting og være sosial med de besøkende.

Jeg er litt usikker på om vi gir henne feil signaler ved å installere tv på rommet hennes og på den måten oppmuntre henne til mer tv- titting. Vil egentlig ikke at hun skal se så mye på tv, men av og til er jo greit og da er det liksom mer praktisk at hun ikke sitter i stua. Hva syns dere?

Har deres barn tv på rommet?

Synes foreldre må beg. å vokne. er ikke unger passive nok+ lei av at hun ser i stuen, da er det vel allerede for mye.

Gjest Seleena
Skrevet

Kjenner nokre barn som har tv på rommet som dei deler. Denne blir brukt til tv-spel og film.

Dei har faste reglar for kor lenge dei kan spele og sjå film.

Trur det er max 1 time speling pr dag og max to filmar i veka.

Gjest LoisLane
Skrevet

Ingen av våre har egen TV på rommet, og den eldste er fjorten. Vi har en Tv, og den står på stua. De ser nok en del på TV, men det fører sjelden til noen konflikter. Kan ikke se at de trenger å ha egen TV, jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er jo mange fornuftige svar her, jeg bare kom til å tenke på en historie en bekjent fortalte; han hadde av en eller annen grunn vært utendørs laaangt på natt ( to-tre-tida) og sett lys på rommet til sønnene. Det viste seg at de satt og så tv uten lyd... Så restriksjoner i form av inndragelse av antenneledning e.l er sikkert ikke så dumt:)

Gjest Gjesta
Skrevet

Den hadde ikke funka her i huset..... :ler:

Skrevet

Ungene her i huset 7 og 9 år, har hatt TV og videopå rommet i 2 1/2 år. Men de bruker det så og si aldri. Ingen fare med misbruk mao.

Skrevet

Takk for god hjelp til filosofering omkring temaet. :)

Vi har kommet til den konklusjonen at vi ikke installerer tv på rommet.

Årsaken til dette er mange, men først og fremst fordi vi vil stimulere våre barn til andre aktiviteter. Så får vi se etterhvert... :wink:

Skrevet

Vi har bestemt oss for å kjøpe et tv-bord på hjul med en liten tv m/video/dvd på. Den skal stå på vårt soverom og trilles inn på barnerommet ved behov, dvs når vi har gjester og det passer dårlig at tv'n i stua brukes. Jeg er veldig imot tv på barnerom! Har hatt venner som hadde egen tv på rommet sitt og søskenet også. De lærte seg aldri å ta hensyn ei heller var de sosiale med søskenet. Det trengte de ikke, egen fjernkontroll på eget rom hadde de jo... :-? :roll:

Nei, her i huset skal vi dele på tv'en i stua til daglig. Vi får heller bli enige i hva vi skal se om flere ønsker å se forskjellige ting på samme tid. Vi tar også opp ting på video hvis det "kræsjer"!

Etter jobb, skole og barnehage er det ikke masse tid vi har sammen i løpet av en hverdag - vi ser iallefall på tv'n sammen!! :)

Skrevet

Bra innlegg Thomasine. jeg signerer!

Gjest Porselen
Skrevet

Vi har en kjellerstue med ekstra tv så av den grunn har det ikke vært aktuellt med egen tv på rommet. De som ikke ønsker å se det samme som meg forflytter seg ned en etasje. Der er også nintendo og pc plassert.

Med fem personer i huset kan det allikevel bli noen diskusjoner om hvem som skal se hva, men de får bare lære seg å bytte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...